Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2016

  • irieman

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 16:08

    Jäpp, blev en bra dag på Gålö med fullt drag emellanåt med 5.3 och 6.0. Jag var riktigt överriggad under perioder. I de värsta byarna hade det räckt med 4.0 kändes det som.

    Håller med om kitearna, en del har säkert koll men många verkar strunta i allt runtomkring, just Gålö är ju en av de värre ställena där det ju dräller av kiteare. Konstigt att det inte inträffar mer kollisioner. På Torö för några år sen så fick jag en kite i huvudet, kitearen sa ingenting och bara drev vidare…….

  • irieman

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 16:17

    Jaha, Gålö eller Fågelöudde imorgon? Verkar ju variera mellan NO och O imorgon så det är lite tricky vad man ska välja.

  • malteaserr

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 17:07

    Docloop du har säkert rätt. Synd bara att jag inte såg honom. Jag seglar ofta där det är långgrunt dvs bland alla kitare. Min upplevelse kan därmed skilja sig lite. Jag står fast vid det jag säger att en del, inte alla, borde skärpa sig och hålla avstånd.

    IrieMan, precis Gålö är en av de värre ställena där det är väldigt många på liten yta. Vi får försöka samsas och köra hang loose med kitarna.

    @IrieMan 741748 wrote:

    Jäpp, blev en bra dag på Gålö med fullt drag emellanåt med 5.3 och 6.0. Jag var riktigt överriggad under perioder. I de värsta byarna hade det räckt med 4.0 kändes det som.

    Håller med om kitearna, en del har säkert koll men många verkar strunta i allt runtomkring, just Gålö är ju en av de värre ställena där det ju dräller av kiteare. Konstigt att det inte inträffar mer kollisioner. På Torö för några år sen så fick jag en kite i huvudet, kitearen sa ingenting och bara drev vidare…….

  • sundheden

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 17:35

    Då har man testat Gålö också då.
    Som tur var tog jag med mig kärran. Väldigt långt att gå från bilen.
    Väldigt kul att se så många surfare av alla slag på plats… Pratade med en del nya ansikten (vindsurfare), riktigt trevligt.

    Inbillade mig att jag fick onda ögat av ett par kajtare ute på vattnet, en gick väldigt nära med både bräda och linor. Nåväl, ingen incident i alla fall. Efter ett par slag så höll jag mig utanför de flesta.
    Trodde först jag riggat alldeles för litet med 5.5 men fungerade väldigt bra i byarna med min Futura 114.

    Gjorde 85% av vändningarna utan att falla i så det får ses som en bra dag. Kylan på 8 grader gjorde verkligen sitt efter så det blir att inhandla en battle jacket i neopren på Surfspot asap.
    Slutligen var det kramp i händerna som satte stopp för dagen.

    Jag tog en del bilder med systemkameran efter surfet. Delar med mig så snart jag är hemma vid datorn igen.

    Trevlig kväll! 😊
    869ec8c08d7e7fa4dcf0a62b5471ec81.jpg

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • surfing_is_great

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 19:47

    Jag ser inget ont i människorna som kitar, men min erfarenhet så är dom onödigt kaxiga, inget sjövett och rätt puckade. Impar inte på mig de minsta och brukar garva för mig själv när man ser dom i full vintermuddering med luva och handskar med samtidigt tagit sig tid att dra på sig badbyxor storlek xxxl ovanpå! hahah

    Kitarna på västkusten är en helt annan grej, dom har koll på bitarna och alla delar vatten på samma vilkor!

  • staffomania

    Medlem
    8 oktober, 2016 vid 20:37

    Tror inte jag någonsin sett så många vindsurfare på Gålö. Kul! Skulle säga att det ett tag var jämt på vattnet mot Kitarna.

    Drog fram storseglet (7.8) och storbrädan(141l) idag och det funkade ändå rätt bra även om brädan kändes lite stor i choppen. Var en period då det blåste lite mer och då körde jag 6.7 med 110l vilket inte gick lika bra.

    Märkte inte av så många Kitare (utom några som man lätt blåste om) men dom jag mötte och så skötte sig exemplariskt. Men så körde jag inte inne i gröten heller.

    @surfing_is_great 741754 wrote:

    Jag ser inget ont i människorna som kitar, men min erfarenhet så är dom onödigt kaxiga, inget sjövett och rätt puckade. Impar inte på mig de minsta och brukar garva för mig själv när man ser dom i full vintermuddering med luva och handskar med samtidigt tagit sig tid att dra på sig badbyxor storlek xxxl ovanpå! hahah

    Kitarna på västkusten är en helt annan grej, dom har koll på bitarna och alla delar vatten på samma vilkor!

    Haha! Å sen “hoppen” som går ut på att bli upphissad i en lina.

  • sailortrash

    Medlem
    9 oktober, 2016 vid 06:45

    ok…känns lite 2001 över kitekritiken, inte värt att blåsa liv i kite vs vindsurftråden igen

    men faktiskt känns det som att många (de flesta) kitare som aldrig vart på sjön, seglat eller liknande. Ofta har de hållit på med wakboard typ, eller brädsporter generellt. Mitt intryck är att vindsurfare generellt har mer erfarenhet av typ jollesegling, och därför redan en god portion sjövett, väjningsregler och seglartermer med sig..

    det märks ju oxå på att slalomklassen inom kite (i Sverige) är helt underutvecklad, går ju inte ens att få tag att testa en bräda som inte är twintip (våg finns..)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 oktober, 2016 vid 09:17

    OSTKAKA på SÖNDAG? – Kl 11.00 blåser det på ost i södra. Om man kollar på fjärden så ser det tunt ut mellan byarna, vilka i sin tur är klenare än vad vi varit vana vid den senaste veckan. Det är bara att hoppas på lite mer bredd på byarna under dagen. I Nynäs blåser det runt 9-11 m/s men så bra ser det inte ut längre in. Jag gissar att byarna toppar på 7.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 oktober, 2016 vid 14:26

    7.5-vind i södra, där byarna var helt ok. Runt kanske 15-15.30 kom en relativt kraftig vindökning då det säkert gått att köra nedåt 5.0-5.5. Med 7.5 var det snarare en fråga att ta sig tillbaka….(!). Vem sa att inte vindsurfing är lite av en utmaning ibland!

  • irieman

    Medlem
    9 oktober, 2016 vid 17:32

    Det blev Fågelöudde idag, körde 7.0 och det var riktigt bra tryck emellanåt! Riktigt bra ställe på ostligt. Kul att köra där igen där man började surfa en gång i tiden.

  • sundheden

    Medlem
    10 oktober, 2016 vid 08:16

    Btw. Det var ju rätt bekvämt att ha med min vagn till Gålö i lördags. Det var en bra bit att gå mellan parkeringen och stranden.
    Såg att Surfspot säljer några, smart med förvaring och även inbyggd stol på en. 😄👍
    80fa1c6dc115279bc4142fa7674dba04.jpg

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 oktober, 2016 vid 10:01

    Kul med lite bilder och inlägg där man lägger ut texten!

    Måndag – Kl 12.00 är inget att hänga i julgranen. Grundvind runt 4 m/s och riktigt långt mellan tunna byar.

    Det kanske inte är någon som ger sig ut i dag men tänkte ändå tillägga att det ökat kl 14.00, så surfa går säkert i dag med.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 oktober, 2016 vid 12:35

    Som sagt kollade just fjärden och det gässar nog +10 i byarna kl 14.30.

  • sundheden

    Medlem
    14 oktober, 2016 vid 18:04

    Någon som ska ge sig ut imorrn. Windguru visar hyfsad prognos söder om stan på OSO.
    På söndag SO.

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • mrquality

    Medlem
    14 oktober, 2016 vid 19:19

    Imorgon ska på näsbypark i Täby 😊hoppas att det blåser lite mer en idag 😁

Sida 59 av 72

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2016

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.