Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med hängsele

  • spray

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 16:14

    Problemet för mig är att jag inte når upp till tamparna och dess konstruktion blir jag fan inte klok på, hur länger man fanskapen!?! Har frågat om detta förut med fattar fortfarande inte. Måste man vara doktor i partikelfysik för att förstå hur NPs justerbara tampar funkar..!?

    Jag brukar (som rasmus sa) “hoppa” för att nå tamparna, vilket oftast resulterar i att jag tappar balansen mot lä och följdaktligen följer efter likt en vante. Detta resulterar oftast i att jag landar på masten med antingen ryggen eller låret först, ajaj.

    Finns det något mått på hur hur långt ner tamparna ska nå för en nybörjare? Hur långt ner ska jag ha dom?

  • memark

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 17:21

    Om du har NP Vario Race (som jag) så är de maximalt utfällda när man köper dem. De går alltså bara att göra kortare. 🙂

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 19:08

    Ni som var i haga förra veckan så kanske en badare med 2 st fina rosa segel som fick några kastfall hit och dit 🙂 Hände ganska ofta att jag inte hann kroka ur och jag bara sakta men säkert la mig ner i seglet också.. 😀

    Sen blev det några rejäla flygturer, var nära att träffa masten 2-3 gånger. Nära döden upplevelse nästan ju …

    Spray, köp längre tampar då? Jag kör på 30″ vilket är ganska långt enligt shopp killen på haga men fungerar bra för mig, kör med sittsele. Min far som kan surfa kör också med samma längd på tamparna och det går bra för honom också.

    För mig är det snarare så att jag måste dra kroken åt sidan för att få “tag” i tampen, annars så missar jag den för att den är lite för långt ner. Men när jag väl har den i så går det bra.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 21:52

    @Spray 396415 wrote:

    Problemet för mig är att jag inte når upp till tamparna och dess konstruktion blir jag fan inte klok på, hur länger man fanskapen!?! Har frågat om detta förut med fattar fortfarande inte. Måste man vara doktor i partikelfysik för att förstå hur NPs justerbara tampar funkar..!?

    Jag brukar (som rasmus sa) “hoppa” för att nå tamparna, vilket oftast resulterar i att jag tappar balansen mot lä och följdaktligen följer efter likt en vante. Detta resulterar oftast i att jag landar på masten med antingen ryggen eller låret först, ajaj.

    Finns det något mått på hur hur långt ner tamparna ska nå för en nybörjare? Hur långt ner ska jag ha dom?

    Är det inte en ögla att dra i för att förlänga och en annan för att förkorta tamparna? Det brukar se ut ungefär så i alla fall. Men de kanske som sagt redan är i sitt längsta läge.

    Det där hoppandet går att göra smärtfritt (fast jag brukar försöka undvika det helt, om det händer är det snarare för att jag kliver ur stropparna för att jag tappar planing i ett plötsligt vindhål) genom att man pressar hårt neråt på bommen med bägge händerna. Men det är likförbannat svårt, jag brukar ofta ramla bakåt när jag gör det.

    Som sagt kanske du ska ha längre linor men du kan också prova att vänta med ikrokandet tills du står i stropparna. Det kan hända att det blir enklare då.

  • canoya

    Medlem
    13 juli, 2007 vid 11:47

    Om du bara vill öva på i- och urkrokandet i lätt vind kan du ju prova att sänka bommen lite för att slippa skaffa längre tampar. Inte optimalt trim för seglingen men en god hjälp för att komma överens med selen precis i början. Med lite vana efter någon timmes krokande kan du höja bommen igen.

  • fluff

    Medlem
    13 juli, 2007 vid 12:26

    @canoya 396905 wrote:

    Om du bara vill öva på i- och urkrokandet i lätt vind kan du ju prova att sänka bommen lite för att slippa skaffa längre tampar. Inte optimalt trim för seglingen men en god hjälp för att komma överens med selen precis i början. Med lite vana efter någon timmes krokande kan du höja bommen igen.

    Låter som jag hade behövt det rådet då jag lärde mig hängsele i/ur. Bra o enkelt!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med hängsele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.