Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfare längre upp på västkusten?

  • rasmus_w

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 12:59

    Det är framförallt västkusten som kräver vind för att funka. I östersjön finns det ställen som funkar ändå. Anledningen till att Torö funkar så bra är ju t.ex. att vågorna ligger kvar i några timmar efter att det slutat blåsa. Likaså minns jag från min barndom att Norsta Auren på fårö hade stora vågor fast det var vindstilla, visserligen en tioårings uppfattning om stora vågor men ändå…

    Fast några tjugo meters monsterbryt ska vi nog inte förvänta oss… 🙂

  • mag

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 20:54

    Södra västkusten kräver vind. Men anledningen att leta norrut är just att Danmark inte ligger ivägen för den riktiga Nordjödyningen som ligger kvar lääänge, och skulle klara ett vrid utan att tappa fart på ett bra tag. I Danmark t ex ligger ju vågorna kvar väldigt länge. Och samma dyning når norra västkusten.

    Ut o leta Ola & Co. Och båtrekprojektet kanske vi skulle göra slag i saken med i sommar?

    /Magnus

  • ola_p

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 05:05

    Siktet är inställt på Mollön i eftermiddag, håll tummarna för att vinden inte dör för tidigt.

  • ola_p

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 17:05

    Ingen rök utan eld sägs det. Vi såg inte elden, men väl lite rök… Mollön kan funka men kräver nog mera vågor än idag (var 4.7 med till och från drag). På ett ställe kastar nog den tyngsta läpp jag sett i sverige, riktigt brant våg som skickar en ruggigt tung läpp.

    Jag fick inte en enda sväng på hela dagen, och vågor som bryter på grynnor av det här slaget är lite lurig. Det är en lång kryss, och en 175meters promenad till riggningsplatsen. Det känns inte som man behöver oroa sig över att det kommer bli för mycket folk iaf. 🙂

  • tocha

    Medlem
    14 juni, 2007 vid 22:58

    Jag vägrar att ge upp Haby ännu. Har hört folk jag har tillräckligt förtroende för som pratar om logohögt (dock med en del ström men det blir det ju oftast med sån’ vattenmängd). Klart att man inte kan räkna med klockren sideshore också men sån’ höjd är det alltid värt att få segla i, speciellt om det är bra tryck.

    Håller med de som ovan nämnder Danmark som jämförelse. Vid rätt vindriktning är det väldigt lång yta för vågorna att bygga på. Södra revet, om vi nu menar samma, har jag + kompisar seglat några gånger. Visst blir det rörigt, rent av marigt och ganska grunt när det bygger men när det är lättare vindar kan det även bli rätt kul, lite utmanande och inte alltför farligt (tror jag…).

    Nej, kom igen nu, låt oss få några bra da’r i Haby i år!

  • ola_p

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 07:02

    Vågen blir ju jättekonstig på det södra revet i Haby. Loggo eller inte spelar ju inte så stor roll om det inte går att göra nått av det.

  • lars_k

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 07:40

    Har också försökt rida södra brytet. Ser ju rätt bra ut med en läpp som reser sej, men sen brakar den ihop helt i kaos. Och strömt som fanken runt omking. Kanske blir det mkt bättre vid större svall…men också risk att det går torrt…
    Jag tror mest på grynnan mitt i vikens norra del. Där rullar vågen upp sej och bryter fint. Har dock inte fått nån vinkel på den hittils. Kanske om det ligger på väst och bygger ordentligt och sedan vrider åt något håll…
    Sen finns det ju en hel del bryt runt omkring att utforska. Fint och blåsigt ställe, Haby. Men jag tror aldrig man får episk vågsegling där uppe.

  • ola_p

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 07:44

    Jepp, det som ligger mitt i är mycket mer välordnat, pointbreak typ. Men det känns som det skall vrida mot syd, och det händer ju inte varje dag. Mollön har förmodligen mycket större potential (men är ju rätt mycket mer hardcore). Någon som har detaljerade sjökort över området?

  • mag

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 09:32

    Upp med hakan R!
    Inga negativa vibbar nu. Klart Bohuslän vimlar av okända pointbreaks som bara väntar på att bli skurna av dina snabba bottensvängar!

    Jag ska reka nya potentialer i södra Halland framöver. Det finns flera jag lovar…
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 09:55

    Hehe, nej jag har faktiskt inga större förhoppningar om Bohuslän… Synd bara att det verkligen är frågan om points. Punktformade som en grynna mitt i havet. Det måste till ett jämnt och gradvis uppgrundande längs en hyfsat rät linje, helst bakom en udde som vågen kan vrida runt.
    Tror mer på Halland kust isåfall. Kuststräckan mellan Vilshärad och Falkenberg är knotig och stenig. Har fått lite tips om secrets där. 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfare längre upp på västkusten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.