Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfbil modell mindre

  • Surfbil modell mindre

    Publicerad av Knatte på 14 april, 2009 vid 10:14

    Vet inte om detta skall tas i surfbussen eller inte, men min fråga handlar ju snarare om en liten bil…:smile:

    Kör ju en Saab 900 för tillfället, men i omgångar kommer tanken att man borde köpa något mindre framöver. (läs mindre, billigare och snålare..)

    Umgås lite med tanken på en Skoda Fabia årsmodell 2004 -2006 som verkar ligga i lagom prisintervall och som får bra betyg.
    Någon som har en sådan bil och kan uttala sig om dugligheten? Med tanke på att jag surfar extemt sällan, så är jag mest intresserad om allmän intrycket av bilen. Men kan man fälla passagerarstolen? Får några bommar/segel plats eller är man hänvisad till takräcket i alla lägen?

    Eller om andra har tips på bilar i samma årsmodeller/prisklasser så tyck gärna till:tongue:

    aggrosurf svarade 15 år, 1 månad sedan 17 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    14 april, 2009 vid 10:20

    Jag flikar in en näraliggande fråga: Hur mycket påverkas bränsleförbrukningen av att man placerar surfprylarna på taket? Såpass mycket att man tjänar på att skaffa en bil som är stor nog för att man ska kunna stoppa prylarna i bilen? (ok, man får in rätt mycket i en Picanto men jag tänker åtminstone en kombi så man kan åka flera i bilen med prylar)

  • blandsvamp

    Medlem
    14 april, 2009 vid 10:26
    Rasmus_W;540425 wrote:
    Jag flikar in en näraliggande fråga: Hur mycket påverkas bränsleförbrukningen av att man placerar surfprylarna på taket? Såpass mycket att man tjänar på att skaffa en bil som är stor nog för att man ska kunna stoppa prylarna i bilen? (ok, man får in rätt mycket i en Picanto men jag tänker åtminstone en kombi så man kan åka flera i bilen med prylar)

    Kan bara snabbsvara på den, min Mazda 323:a (1.6L -89:a) jag hade drog knappt 0.6l/mil utan prylar på taket i landsvägslunk, med prylar på taket brukade den gå upp någon deciliter till ung 0.7l/mil.

  • jester

    Medlem
    14 april, 2009 vid 11:22

    Min Picanto drar cirkus en dl extra med en segelbag på taket (tor Sthlm)…

  • fastforward

    Medlem
    14 april, 2009 vid 13:55
    Rasmus_W;540425 wrote:
    Jag flikar in en näraliggande fråga: Hur mycket påverkas bränsleförbrukningen av att man placerar surfprylarna på taket? Såpass mycket att man tjänar på att skaffa en bil som är stor nog för att man ska kunna stoppa prylarna i bilen? (ok, man får in rätt mycket i en Picanto men jag tänker åtminstone en kombi så man kan åka flera i bilen med prylar)

    Runt 10% extra har jag läst mig till och det verkar stämma med vad folk har skrivit tidigare här på konfen.

    Det är enkelt att räkna ut vilken förbrukning som krävs för att du ska tjäna på en större bil om du kan uppskatta hur många % av årets mil som du kör med en bräda på taket. Om du t.ex. kör 10% av den totala sträckan varje år med surfprylar på taket och den lilla bilen drar 10% extra soppa då så får den stora bilen max dra 1% mer än den lilla. Om man sedan räknar med ökad värdeminskning för en stor bil så får man slutsatsen: köp en jätteliten och bränslesnål bil.

    Däremot är det väldigt bekvämt att kunna lasta allt inne i bilen och slippa hålla på med takräcken och spännband.

    /Kombi som drar 0.7 l/mil (hade förut en småbil som drog 0.63)

  • rasmus_w

    Medlem
    14 april, 2009 vid 14:02

    Ok. Med undantag för när det ligger is överallt så har jag i princip alltid surfbrädor med mig. Däremot skulle jag väl inte säga att det rättfärdigar en Multivan T4 som drar ca 1,1-1,4 l/mil. Den går däremot rätt bra att bo i och det gillar jag.

  • dberg

    Medlem
    14 april, 2009 vid 17:59

    Jag kör en peugeot 206sw (sw = “kombi”-modellen av 206). Innan jag fixade ett takräcke till den bilen körde jag några gånger med en nybörjarpråm (200L+) och segel+bom inne i bilen. Det hela var över huvudtaget genomförbart eftersom bakrutan på denna bil går att öppna separat och sisådär en meter bräda stack ut där. Numera får allt gå på taket som ni säkert förstår.

    Det går alltså utmärkt att transportera surfprylar med liten bil! Även inne i bilen.

  • kesse

    Medlem
    14 april, 2009 vid 18:00

    Skoda Fabia årsmodell 2004 -2006
    Har en turbodiesel, lilla snurran, som går 6000 mil per år. Inte ett fel på den.
    Pendlar 23 motorvägs mil per dag.
    Drar 0,4 i 80 km/h. 0,5-0,55 i 90/100 km/h. och 0,6 i 110/120 km/h.
    Den sliter ner framdäcken på 5000 mil.
    Kör du lite så köp en bensinare, de drar 0,55-0,65. Kör du mycket köp 1,9 liters turbodieseln. Den drar 0,5-0,55 i 130km/h

  • joth

    Medlem
    14 april, 2009 vid 18:09

    kör en Toyota Yaris Disel 0,5 blandad körning. 2 brädor, 4 segel o 2 bommar i kuppen. blir på gränsen till för högt men funkar.

  • johnjrambo

    Medlem
    14 april, 2009 vid 18:44

    eller så köper du dig en Mercedes A-klass..4 brädor, 3 master, 4segel, 2 bomar + en passagerare..inga probs.
    (släng ut ena baksätet på 2sek med snabbäste, det främre skruvar du loss o kastar ut på 3min)
    Utan att göra allt detta å bara fälla sätena så får ju 2 brädor o 48 segel lätt plats.

    Förmodligen den grymmaste jävla surfbilen jag ägt, kommer äga.

  • jester

    Medlem
    14 april, 2009 vid 20:57

    Tills den välter, såklart… 🙂

  • ola-h

    Medlem
    14 april, 2009 vid 21:01
    jOHNjRAMBO;540533 wrote:
    …48 segel …

    Skall du starta segelagentur?

    Så många har inte ens jag. På sin höjd kommer jag upp i 48 enheter om man räknar både brädor, segel master, bommar och fenor.

  • walle_gbg

    Medlem
    14 april, 2009 vid 22:27

    Liten räkneövning:

    Jag kör min V70 bensinare på 0.64 l/mil i 90 km/h konstantfart (sweet spot för förbrukning) och (med taket lastat kryper det upp mot 0.68). Kör jag istället i 120 km/h närmar man sig 0.85 l/mil.
    Ponera 6 mil på motorväg (typ till Varberg). Är man på väg mot surf kör man inte i 90 på motorväg Man kör (minst) i 120. Man har då alltså vunnit 10 minuter på 6 mil. 10 minuters extra surf!
    Den extra bränslekostnaden blir i runda slängar 15 kr -> dvs 90 kr/h.

    Lägger jag 5000 kr/år på prylar och surfar 50 h/år (eller 10000 kr/år och 100 h/år …) så är det ju faktiskt välmotiverat att köra i 120!

  • spray

    Medlem
    14 april, 2009 vid 23:34

    Köp min fina röda fiat Uno med takställ!! Finns på blocket, 3700kr 🙂

  • fastforward

    Medlem
    15 april, 2009 vid 07:12
    jOHNjRAMBO;540533 wrote:
    eller så köper du dig en Mercedes A-klass..4 brädor, 3 master, 4segel, 2 bomar + en passagerare..inga probs.
    (släng ut ena baksätet på 2sek med snabbäste, det främre skruvar du loss o kastar ut på 3min)
    Utan att göra allt detta å bara fälla sätena så får ju 2 brädor o 48 segel lätt plats.

    Förmodligen den grymmaste jävla surfbilen jag ägt, kommer äga.

    Det där lät ju riktigt bra. Så det är ingen sidoairbag i framsätena?

  • johnjrambo

    Medlem
    15 april, 2009 vid 08:14

    Fastforward:
    Det är helt otroligt, blev riktigt impad när jag fick utforskat bilens maximala packgräns.
    Har tyvärr ingen bild på när jag har alla dessa surfgrejer i bilen.
    Men jag har en när minicrossen(sitthöjd 80cm) + en 2m x 25cms alu ramp tar lite plats.

    Angående airbaganfrågan så är svaret: JO.

    Jester: HAHA;) änsålänge har den inte blåst av bron vilketfall..och med stabil obelix i framsätet rubbar nog inte äns en tornado den trots sitt gammla rykte;)

    Ola.H: Japp, hotsails får snart en konkurant=)

    Bifogar 2 bilder på en surfbil som e helt rå.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfbil modell mindre

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.