Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfbutik i Göteborg?

  • surferboy

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 10:51

    @Yann 362795 wrote:

    …eller kommer varuhusmodellen att medföra att det blir fler kooks på vattnet? Kommer Stadium att ta sitt ansvar att inte sälja kiteprylar till vem som helst?

    Jag ser en risk i att kreti å pleti kommer in och köper en kite av någon timanställd på skoavdelningen eftersom Beachpojken inte är där just då. Riggar/launchar/handhar den fel och skadar sig själv eller ännu värre, någon annan!

    Kommer det att finnas något krav på kursintyg eller förkunskaper?

    Vi har påtalat detta problem för Stadium och de är väl medvetna om riskerna. De kommer troligen baka ihop sin kiteförsäljning med någon form av kurserbjudande på surfcenter.se.

  • 7503

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 13:55

    Är det någon som vet om de kommer å finnas någon surf monter/utställare på båt mässan

  • surferboy

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 14:07

    Varken vi, Udéns Sport eller Stadium är med iår. Vi sparar krafterna inför nästa år istället.

  • jester

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 15:57
    7503;362820 wrote:
    Är det någon som vet om de kommer å finnas någon surf monter/utställare på båt mässan

    Ser mörkt ut. JAg hittade inget surfrelaterat bland utställarna: http://catalogue.swefair.se/index.asp?ProjectID=07023&Lang=SE

  • beachpojken

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 16:54

    @Surferboy 362798 wrote:

    Vi har påtalat detta problem för Stadium och de är väl medvetna om riskerna. De kommer troligen baka ihop sin kiteförsäljning med någon form av kurserbjudande på surfcenter.se.

    Surfcentret kommer ju alltid ligga nära till hands, oavsett hur Stadium
    bestämmer sig för att baka in sina erbjudanden.

  • smurff

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 01:52

    @Yann 362795 wrote:

    …eller kommer varuhusmodellen att medföra att det blir fler kooks på vattnet? Kommer Stadium att ta sitt ansvar att inte sälja kiteprylar till vem som helst?

    Kommer det att finnas något krav på kursintyg eller förkunskaper?

    Det finns väl inget formellt krav på kursintyg/förkunskaper om du handlar en kite/surfprylar i en surshop idag heller eller?

    Tror inte det blir fler kooks tror att antalet kooks är konstant!
    dom finns där watch out!

  • badjanne

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 08:42

    @Beachpojken 362290 wrote:

    Det stämmer. Butiken kommer att bli något utöver de vanliga stadiumbutikerna. Det blir mig ni kommer att träffa på stadiums Wind- och Kitesurfingavdelning.

    Med tre år som instruktör och ansvarig på walléns surfcenter så har jag samlat på mig mängder med bra kunskaper genom åren.
    Inte bara om hur man ger en total surfnybörjare den bästa starten på surfkarriären utan även om materialet och vad som verkligen funkar.

    Det kommer att finnas något för alla där. Kom in när surfpremiären för stadium närmar sig. Oavsett om ni bara vill klämma på de senaste wind och kite grejerna, eller helt enkelt bara vill fylla ut lunchen med surfsnack så är alla grymmt välkommna.

    Hoppas på en riktigt blåsig sommar.
    //Peter

    Hej
    Kommer ni att utöka med butik i Malmö längre fram?
    Vi behöver en bra surfbutik där.
    Badjanne

  • oscar

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 08:55

    På tal om Kooks så är den här rätt bra : Kooks

  • yann

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 09:18

    @Smurff 362930 wrote:

    Det finns väl inget formellt krav på kursintyg/förkunskaper om du handlar en kite/surfprylar i en surshop idag heller eller?

    Tror inte det blir fler kooks tror att antalet kooks är konstant!
    dom finns där watch out!

    Nä det gör det inte men jag hoppas verkligen inte att någon surfshop langar ut kites till höger och vänster utan att ta sig en pratstund med köparen och på så sätt kolla förkunskaperna.

    Det blir lite svårare i ett varuhus när inte alla har expertkompetens.

  • yann

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 09:22

    Och för att förtydliga så snackar jag inte om windsurfprylar, bara kiteprylar som i fel händer blir ett jättebra mordvapen.

  • klint

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 10:48

    Instämmer med Janne. Med tanke på att Malmö är en av sveriges större städer samt att Skåne har väldigt många bra spots och ännu fler surfare är det en skandal att det inte finns någon vettig shop här nere. Om nu Stadium ändå ska satsa lite på detta segment hade det varit otroligt kul om man ville lansera även i Skåneland. Visst, en del prylar går att handla på nätet men mycket vill man se och känna på innan man köper.

    Skulle även vara ett ordentligt uppsving som någon skrev här tidigare om vår sport exponerades i de stora sportkedjorna. Problemet är ju att gemene man inte förstår vad de går miste om. Visst, exempelvis skidåkning som det läggs mängder av pengar på är kul men många inser inte att de kan få samma kick om inte större av att vindsurfa. Och detta utan att behöva åka 100 mil. Av dessa anledningar tror jag Sadium har fattat galoppen och gör rätt som satsar.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 11:56

    Sen finns det ju en hel del av oss garvade surfare som mer än gärna tar det onda med det goda. Jag accepterar gärna några ytterligare kooks om det betyder fler surfare och jag står ut med lite trängsel på Torö och Haga om det samtidigt innebär att det bli mindre ödsligt på Görväln, Värtan, Lökenäs och de andra inte riktigt lika bra ställena där jag allt som oftast seglar.

    Om antalet tokstollar som gärna vill segla fast man närapå fryser röva av sig ökar så är det också en fördel, det är ju när det är kallt som risken för olyckor är störst och det är också då det oftast blir ensamsegling eftersom ingen annan vill hänga på.

  • beachpojken

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 14:48

    @Yann 362964 wrote:

    Nä det gör det inte men jag hoppas verkligen inte att någon surfshop langar ut kites till höger och vänster utan att ta sig en pratstund med köparen och på så sätt kolla förkunskaperna.

    Det blir lite svårare i ett varuhus när inte alla har expertkompetens.

    Du ha rätt. Så är det ju. I fel händer kan många sporter bli ganska farliga.

    Det enda man kan göra är att upplysa blivande kitesurfare om de
    riskerna och framför allt möjligheter som finns. Men möjligheter menar jag då just kitekurs.
    Har man dessutom en seriös kite och windsurf kursverksamhet så nära hoppas jag att glipan mellan köpa och gå på en kurs inte blir så stor. Dessutom finns det ett antal fler ställen utmed västkusten som erbjuder seriösa kite kurser om man nu inte skulle råka bo i närheten av göteborg.

    Jag tror däremot inte att vem som helst går och köper en kite av vem som helst heller utan att informera sig lite eller åt minståne lyssna på någon som vet! De flesta som börjar med kitesurf har ju för det mesta fått tanken ifrån någon, sett det på nätet eller på TV. Då har man åtminståne fått en idé vad det handlar om.

    Att lägga ut 10-15 tusen gör man ju inte bara utan att tänka efter först.
    Det känns inte som om det kommer att bli ett jätteproblem. Men ändå mycket värt att hålla i minnet.

  • beachpojken

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 14:53

    @Badjanne 362950 wrote:

    Hej
    Kommer ni att utöka med butik i Malmö längre fram?
    Vi behöver en bra surfbutik där.
    Badjanne

    Jag är inte inblandad i de besluten tyvärr, men jag kan tänka mig att det beror lite på hur det går här i gbg.
    Jag tycker också att malmö låter som ett bra ställe för ännu en sådan butik.

  • smurff

    Medlem
    8 februari, 2007 vid 23:15

    @Badjanne 362950 wrote:

    Hej
    Kommer ni att utöka med butik i Malmö längre fram?
    Vi behöver en bra surfbutik där.
    Badjanne

    Vad snackar du om det finns ju både Robbans och OnTop.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfbutik i Göteborg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.