Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfställe med Kiteförbud

  • badjanne

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 07:36

    Hade inte tänkt bemöta alla fåniga inlägg från kitare som inte kan inse att det finns faktiskt många vindsurfare som inte trivs bland era linor. Trodde jag var tydlig med att detta inte var något inlägg för att diskutera kite-vindsurfing men jag får väl hoppas att ni klarar att läsa reglerna bättre som era representanter Olle och Jonas varit med om att ta fram angående Klagshamn.

    Jag kanske använde ordet förbud istället för uppdelade zoner som finns på Öland och i Habo. Hur som haver finns det många förbud ute i världen och det är ofta dryga böter att bryta mot dessa. Händer även att polisen tar utrustningen i beslag.

    Jag vill samtidigt tacka alla goa vindsurfare som mejlat om sina smultronställen istället för att lägga ut platserna på Steffo. Stort tack. Kommer säkert att besöka en del av er under sommaren.

    Efter ett par nära döden upplevelser för min fru, orsakade av kitare, går hon inte på vattnet när ni finns i närheten. Vi har i princip slutat surfa i Klagshamn även om vi bor väldigt nära. Jag deltog i den stora speedtävlingen i helgen och dessförinnan har vi inte surfat där sedan augusti förra året.

    Våra gäster från Holland, England och Belgien som deltog i Europeiska mästerskapen i speed var riktigt upprörda att se hur vissa riggade sina kites inne bland tält, husvagnar, bilar och småbarn. Vi förklarade vänligt för kitarna om de regler som gäller i Klagshamn, men de hävdade bara sin allemansrätt så det skulle vi skita i.
    Janne

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 12:45

    Att utsätta sig själv för fara är enligt min mening helt OK (You play You Pay).
    Men man får inte utsätta andra för det,:
    Kör i 300 knyck på en avlyst väg, klättra utan rep uppför ett berg där det inte är någon risk för att du skall trilla ner på någon eller skada någons egendom, speeda med risk för att bryta nacke och rygg där ingen badar.

    Jag var inte där, men om det stämmer som du skriver att det riggas bland barn, så blir man riktigt betänksam..
    Har varit access & säkerhets ansvarig i 2 klätterklubbar.
    Ibland kom det idioter utifrån som ställde bilar ivägen för skogsmaskiner, skränade, skitade ner och utgjorde allmän fara

    Och jag kan säga att det var viktigt med goda relationer med markägare, p-plats innehavare och andra. Det fick köpas konjakflaskor till bönder vid vissa årstider mm.

    Likadant är det om en fallskärmshoppare råkar landa i en bondes åker och förstöra en del av skörden – bonden skall kompenseras ÄVEN om man bryter höften.
    Vi valde i en klätterklubb vid ett tillfälle att “diskvalificera” 3 kursdeltagare som inte var kompatibla med vad som krävdes, de fick pengarna tillbaks skickades hem och jag hoppas att jag slipper möta dem i trafiken på stranden eller klippan.

    Därför att en del har inte common sense .
    Med Common sense så funkar det mesta.

    Bor nu på ett ställe -Kärradal -som klassas som särskilt känsligt ur naturskyddshänseende och försöker snällt få kitare att inte landa sina drakar i vassruggar, där fåglarna häckar.
    Hittills har allt skötts snyggt och kitarna stör mig inte hoppas det förblir friktionsfritt med badarna också.
    Tyvärr så finns det ju folk som har sina hundar springande fritt, men de flyttade visst hit innan mig, så det kan jag inte ändra på.

    Själv försöker jag att undvika spela Billy Idol för högt när jag riggar, det kan ju störa någon som kan påverka min möjlighet att surfa just där jag vill.

    Så acces är viktigt det är säkerhet, omtanke och hänsyn till medmänniskor, djur och natur.
    Common sense

  • dr-masse

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 13:25

    Ja, det har ju inte med kitesurfare att göra.

    Antingen så har man förnuft och omdöme eller så har man inte det. Har inte ett smack att göra med vilken sport man utövar.

    Håller helt med om att “gränser” mellan kite-, vind- och vågsurfare är onödiga. Många håller på med alla tre varianterna på samma tema – att leka i vind och vågor. Vi söker liknande upplevelser och har en stort gemensamt intresse i fortsatt tillgång till våra spots. Det funkar inte utan respekt för varandra.

  • andersbq

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 16:48

    Håller helt och hållet med. Galet att förbjuda det ena eller andra. Dem som är drabbade av förbud blir inte nöjda. Vi (vindsurfare) är ju förbjudna på en av värdens bästa speedspottar, där drar man sig inte för att ringa myndigheterna med svarta pistoler, när det kommer vindsurfare… Att tillåta kitare i Klagan och TT är ett enkelt byte mot att få tillgång till detta:
    http://www.andersbq.com/2011/01/secret-speedstrip-at-soma-bay.html

  • rrd_z

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 18:17

    1. Alla fåniga inlägg kommer dock inte enbart från kite-surfare.
    2.Bästa lösningen är kanske är att dela upp spoten och ha en plats att rigga kites på?(obs de finns rötägg överallt)

    3. När jag vindsurfade så va de en nybörjare som kom upp med sina saker från vattnet o fippla med sin bräda o drog sin fena rakt in i mitt segel vilket resulterade i att mitt segel va kört. Så nog kan de hända “olyckor” även man är nybörjare i vindsurfning också.
    4.Tycker de är otroligt tråkigt att de finns sånt “hat” mot en sport som inte är så väldigt olik dem du utövar.Kanske skulle anlita “grannfejden” för lite medling 😉
    5.Att komma som nybörjare till ett ställe så har jag verkligen svårt att tänka mig att om man ber den personen/personerna flytta sig (om dom står olägligt eller rent av fara för sig eller annan) så har jag svårt att se att dom inte gör de. Då goda råd alltid uppskattas även om de är ris eller ros (iallafall från mig) som är rätt grön när de gäller kite.
    6. Förbud får mig bara att må illa.. och att tycka illa om den/dem personerna som vill stoppa de som så många sysslar med och har så roligt när den utövas.
    Hoppas alla som betett sig illa när dom kört i klagshamn tar till sig av kritiken och gör de till något bättre lika så du badjanne. För någonstans tycker ju båda parter att de blivit illa bemötta på olika sätt och vis?

    Hoppas ni hittar en lösning där nere 😉

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 20:16

    Jag kan inte förstå att man inte skulle kunna dela upp områdena i olika kategorier surfare nu när det är vissa, faktiskt rätt många har jag märkt, som tycker att de känner sig påtagligt besvärade av kitare eller speedare. Det behöver ju inte, som sagts av andra, kallas förbud eller vara uttryck för att vilja förminska eller trycka ner en annan surfteknik. Finns ingen anledning att förstöra varandras surfupplevelser. Snarare är det nog så att detta käbbel får sin näring just i att det inträffar episoder som inte skulle uppstå med uppdelade surfställen. För det är verkligen inte bara ett rötäggsproblem. Personligen tycker jag det är otäckt med linor som har belastning, hur duktiga och trevliga kitesurfarna än är. Vad är det för fel på Haga eller Habo med lite olika områden. De skribenter här innan som inte känner sig spända av att t ex ha kitlinor susande över sig, förlorar ju trots allt ingenting på att det anvisas olika områden där detta är möjligt.

  • tobhed

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 21:05

    Men kära människor, läs inläggen innan ni svarar. Klagshamn har fått en indelning och finns nere vid Klubbstugan, i veckan kommer detta även att anslås på webbsidan.

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 21:27

    Väldigt bra gjort av er i Klagshamn tycker jag. Men man kan ju diskutera principer och situationer, lämpligheter och olämpligheter som inte endast rör Klagshamn. Oavsett lästa eller inte lästa inlägg. Det finns ju fler ställen som har liknande situationer.

  • haze

    Medlem
    14 juni, 2011 vid 08:14

    Kom till Danmark.. Där kör vi tillsammans både vind, kite och vågsurfare och har roligt bland vågor tillsammans eller kör freestyle tillsammans. Huvudsaken är att vi har skoj.

    Och även om jag har blivit på körd av vindsurfare så är det fortfarande bara glada miner.

    Och vi talar gärna om för nybörjarna var det är bäst för de att hålla till och så vidare.

    Kommunikation är A och O.

    Och jag utövar alla surfgrenar.

  • glader

    Medlem
    14 juni, 2011 vid 09:56

    Du får flytta till Götet Janne och surfa i Fiskebäck. Helt kitefritt. Sett en kite:are som vågat och ha var så duktigt att det bara var en fröjd att ha honom på vattnet.

  • fiskmat

    Medlem
    14 juni, 2011 vid 11:02

    Jag tycker man borde förbjuda tyskar. Jag vart påkört av en tysk (vindsurfare) i klittan i september sen dess vill jag banna alla tyskar från vattnet. Oavsett vilken sport dom utövar givetvis.

    (i själva verket är jag inte helt 100 på att snubben var tysk men fördomsfull som jag är antar jag det, det blir enklast för hjärnan då. Tydlig vi och dom uppdelning.)

    Apropå tyskar och klittan såg jag för övrigt att Klitmöller är på väg att loosa epitetet Cold Hawai. Ett tyskt klädmärke har visst reggat namnet och ämnar typ stämma ärslet av alla andra som använder det.

  • eusebio

    Medlem
    14 juni, 2011 vid 19:00

    “påkörd i klittan”. Det kan inte va nå´t skönt alls.

  • pelle_o

    Medlem
    14 juni, 2011 vid 19:58

    Förbud hit och dit, den dagen kitare inser vad deras 30m linor innebär för oss vanliga dödliga så är det lugnt. Har mött flera med shorts utanpå våtdräkten som trots att dom haft vinden från baboard tvunget ska höjda.Smart???? Det är inte heller kul att försöka vattenstarta med kitelinor kring öronen. Frihet bygger alltid på respekt, alternativet är en förbudsstat.

  • joth

    Medlem
    15 juni, 2011 vid 06:09

    Många inlägg med samma sak men det går väl inte att belysa för många gånger att sunt förnuft och kompromisser måste råda. Samt att faktiskt följa de sjöregler som finns som tex en sådan sak som väjningsregler. Detta gäller alla på sjön oavsett farkost.

    Och att man som kitare måste förstå att det faktiskt finns dom windsurfare som inte är säkra på att ni har koll på era drakar och kanske höjer dom vid möte för att det skall bli så smidigt som möjligt. Rädsla finns det och så länge alla bara vet om detta och visar respekt för varann bör det inte vara några problem. Dålig attityd bara späder på fördommar och tillslut kommer någon att skadas riktigt allvarligt för ingen lämnar plats eller visar hänsyn. Jag kan bara titta på mig själv och säga att jag i mångt och mycket uppskattar uppdelning. Jag seglar inte vågor direkt och gillar fart på vindsurfingbräda. Jag måste då visa hänsyn iom att jag slörar ofta och då avsevärt mycket snabbare än andra. Och likaså håller jag distans till kitare för när det ser ut som i Habo ibland med 20-30 kitar i luften så blir man klart osäker på vart man skall ta vägen även om kitarna lämnar utrymme när man passerar.

    Så jag håller med en del talare om att sunt förnuft måste råda. Och dom som hävdar allemansrätt för att bara köra över andra i Klagshamn och rigga sina kitar vart dom vill utan hänsyn till sin omgivning borde tänka om. Framför allt om det finns barn omkring som inte har vetskap om vad som är farligt och har något irrationellt rörelsemönster. Hoppas verkligen inte det skall behövas någon allvarlig olycka för att folk skall vakna.

    Hoppas man kan repektera de regler som utarbetats och godkännts av både kite och windsurfare.

  • semisinker

    Medlem
    15 juni, 2011 vid 10:01

    Gillar inte heller kitare men det är bara för att de inte kan ge mig ett bra svar på varför man har boardshorts utanför våtdräkten:) Jag gillar inte Tyskar. Jag gillar inte Stockholmare, jag gillar ingen bara jag får komma fram. Klart som fan att man ska kunna samsas och ha trevligt ihop.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfställe med Kiteförbud

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.