Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårformulerad fråga om centerbord

Taggad: 

  • d97jro

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 23:00

    Jag förstår nog forfarande inte riktigt vad du är ute efter här, vilka nybörjarkurser syftas det på?

    De nybörjare jag ser ute på vattnet. Och de personer jag träffar (bl.a. på jobbet) som går/har gått dessa kurser. På senare år främst i västra Skåne. Det kanske görs helt annorlunda utomlands, men frågan gäller alltså det beskrivna sättet och inte de kurser som gör på annat sätt.
    Eftersom jag själv har varit nybörjare är jag förstås bekant med att det är tyngre att segla utan hängsele än med, men också hur otroligt kämpligt det är att segla förutan vind (utan att fälla tårar ♪♫♬). Med mycket vind hinner man som nybörjare i alla fall få en handfull planande metrar windsurfing innan det går åt skogen, vilket är så mycket mer inspirerande än att stå på en stor flotte i stiltje och balansera. Och man vill ju att så många medmänniskor som möjligt ska få dela den fina känslan av att fara fram snabbt över vattnet där ute!

  • d97jro

    Medlem
    11 augusti, 2019 vid 16:06

    I dag har jag bibringats ny kunskap på detta område från en person som håller sådana här nybörjarkurser. De har sett att den teknik man övar i lättvind är essentiell när det börjar bralla på mer, bekräftat av freestyle-kändisar (vars namn jag inte känner igen, men det beror på att jag inte har koll på windsurfingkändisarna längre). Och de har sett att de som skaffar något på ~6 m² och en lagom tjock freeridebräda i sina bästa år inte brukar segla mer än en säsong. Bedömningen var att lättvindstragglandet (med alla svårigheter det innebär) bygger grunden. Jag känner mig upplyst av denna information och har fått ny förståelse.

  • sailortrash

    Medlem
    11 augusti, 2019 vid 17:17

    Yes, så är det. Glöm att försöka sätta fullplansgippen om du inte kan göra den i lättvind ordentligt…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårformulerad fråga om centerbord

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.