Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switchblade 10m

  • Switchblade 10m

    Publicerad av discoikungshamn på 15 maj, 2012 vid 08:22

    Hej!

    Jag passade på att köpa en kite och blev lite övertalad att köpa en 10m istället för en 12a eller 11a som en nybörjarkite. En del har dock sagt att det kanske är en lite för liten kite eftersom man måste ut i lite kraftigare vindar. Hur svårare blir det och går det att köra med den i 6-7m/s eller är det för svårt? Och kommer den fungera rätt bra på vintern när man snowkitar eller behöver man en ännu mindre då?

    Jag väger runt 75-77kg, å är 171 lång.

    discoikungshamn svarade 11 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • pierreb

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 08:50

    En 10m2 i 6-7ms blir nog väldigt trögt med din vikt. Sitter själv på 10m2 och 7m2 och 10an kickar igång runt 7-8ms, väger runt 78kg. Jag kör min 10a från 8-12ms.

  • discoikungshamn

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 09:03

    Okej, är det värt att sälja den å skaffa en 12a istället? Har iofs en polare som har en 16m och en annan på 12m så vi tänkte öva på de ett tag. Jag har hört att switchbladen har ett rätt bra vindregister men det kanske inte räcker ändå? Går det att kompensera med att köra på en vågsurfbräda eller är det årets sämsta nybörjarköp man har gjort?

    Trodde verkligen surfers i varberg hade koll.

  • andersr

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 09:33

    Det beror även en hel del på brädans storlek och utformning hur snabbt du kommer igång. Vad har du för bräda? En större bräda med lite rocker är lättare att komma igång på. En vågsurfbräda kan vara ett alternativ eftersom de har stor volym och det är dessutom väldigt kul att köra på. På vintern kommer du nog tycka att 10m är en bra storlek om du ska köra uppe på fjället där det kan blåsa på ett tag.
    Ett annat alternativ är ju att kontakta Surfers och fråga om du kan få byta kiten mot en större om du inte har kört den så mycket, de brukar vara hjälpsamma där.

    Lycka till!

  • discoikungshamn

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 09:40

    Ja det är en cabrinha rival bräda, 135×42 rätt okej rocker på den. Har funderat på att köra med en vågsurfbräda sen när man blir lite bättre. Har inte testat draken en enda gång, så jag skulle iofs kunna testa den först innan jag bestämmer mig för att byta. Men det känns lite galet att ge sig ut när det blåser rätt mkt. Får prova först å sen se ifall jag behåller den. Förresten, är det värt att skaffa en träningskite om man känner sig lite skraj att ge sig ut som en nybörjare? Eller är det mer värt att gå en längre kurs? Har bara gått en endagskurs uppe i åre hittills.

    Tack för hjälpen!

  • pierreb

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 09:43

    När jag började surfa köpte jag en 12m2 och kompletterade med en 9m2 senare. Kör nu på 10m2 och 7m2 och lånar polarens 12m2 när det behövs. Har prövat switchbladen och det är en bra kite med bra vindregister. Prövade en 11m2 i 6ms och det funkar men det var mest jobbigt. Tycker att en 10m2 switchblade är ett bra köp, men allt handlar ju om vilka vindar du vill ut i och hur du vill köra. En vågbräda är väll kanske inte det bästa köpet om du är helt grön men är det vågor du tänkt köra så är det ju en bra att ha en vågbräda! 🙂

  • andersr

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 09:46

    Ok, det är ju en bra bräda. Om du känner dig lite skraj för att gå ut på vattnet så rekommenderar jag att du tar en kurs till. Om du har gått kurs i Åre så antar jag att det var på snö och det är lite mer att hålla reda på när du ska ut i vattnet. Visst en träningsdrake är också bra, men den kommer du nog tröttna på efter ett tag och då är det bättre att lägga de pengarna på en kurs med en instruktör som kan hjälpa dig.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 11:10

    Ja en 10a är nog för lite när det blåser 6-7 då krävs det mer.Personligen kör jag ungefär så här: (Vikt 75 kg)

    6-8 m/s 12 m2
    9-12 m/s 10 m2
    13-16 m/s 8 m2

  • jaca

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 11:46

    Det beror väldigt mycket på kajtens egenskaper! Jag väger 83kg och kör nästan uteslutande med en Slingshot Rally 10! Jag kör den från 6-15 m/s utan problem! Finns mycket bottendrag i den samtidigt som det finns väldigt mycket depower att jobba med. Delta-formen kör den snabb även i lättare vindar. Kommer komplettera den med en Rally 6, som är körbar från dryga 10m/s och uppåt!
    Sedan beror det på brädan också! Jag kör mycket strapless och en vågis har mer volym planar snabbare än en twintip. Jag kör en Tablas Evil Twin 136×40 och den fungerar fint med 10:an i lätta vindar också! 🙂

  • discoikungshamn

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 12:43

    Coolt! Då är det bara att gå ut å prova lite. Tänkte ta någon halv-heldagskurs också. Vet ni ifall det går bra att använda samma bom på andra drakar? Alltså cabrinha bommen? Den är iofs lite liten om man sätter den på en större kite, men då blir det väl bara att man får ta i mer när man styr draken eller?

  • pierreb

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 12:49

    Många bommar funkar att byta mellan olika fabrikat men Cabrinha har olika längd på sina linor om jag inte minns fel, är dock inte helt 100% på detta. Men till andra Cabrinha kites funkar det fint. Som du själv säger kan det bli lite trögt med större kites, men det funkar.

  • jaca

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 14:30

    Ta en runda till Öland och Haga Park denna långhelg! Surfers/Ölandkitesurfers kommer ha en massa kajtar tillgängliga för test! http://www.olandkitesurfers.se/demo-av-kiteutrustning/

  • pripps

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 16:42

    Kör en Rebel 10 som störst,funkar från 6-7 m/s. Väger 76 kg och kör vågbräda,men tt planar lika tidigt !
    /T

  • ninoh

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 17:31

    frågan är väl mest när du vill köra, vill du köra när det blåser 6-10 ms eller hellre när det är 8-12ms typ..

    jag skulle nog tycka att 10m2 är för liten på vattnet om jag vägde 75kg om det inte blåste 7-8ms. Sen beror det ju på om du gillar att köra hårt riggat eller inte.

    själv kör jag 16m2 och byter till 13m2 först när det ökar till 8-9ms, men väger 80kg.

    Du borde kunna hålla e 12:a bekvämt upp till 9-10ms iaf så bara fgundera lite hur hårda vindar du kommerköra 🙂

  • gnutten

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 07:03

    Jag köpte ny 12a i höstas. Men har bara kört den 4 gånger sen dess:confused2:. Använder nästan uteslutande min 8a (SS Rally) och twintip (väger iofs 70 kg).

    Kanske väljer jag för säkra vindprognoser :crazy:

    Så det kan nog funka fint med 10a. Är det inte en helt ny oanvänd kite, kan du ju alltid prova lite först och se hur det känns. Är den helt ny, borde det gå rel enkelt att byta om du känner för det.

  • lima-ko

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 08:08

    Som både ninoh och Gnutten vart inne på handlar till det stor del om när du vill köra (lättvind-bra vind-hård vind), vart du kommer köra (Kungshamn är uppe vid Smögen väl?) och om du senare tänkt komplettera med flera storlekar.

    Ska du enbart ha en drake är 10 m en riktigt bra storlek, jag hade själv (80 kg, erfaren kiteare och instruktör, 139×42 twintip och 5’7″ vågis, kör mest i Halmstad med omnejd, mest vind under vår/höst, luftade t.ex. enbart 8 och 9,5 m under hösten) förmodligen också valt en 10a om jag enbart haft en storlek.

    Ska du däremot komplettera med fler storlekar krävs det ofta 2 till för att få till ett bra koger, med en 10a, typ 14-10-7, men ska du istället ha 2 storlekar är 13-9/12-9/12-8 eller rentav 11-7 ett bättre alternativ.

    Återkom med lite svar på ovan nämnda funderingar så ska vi nog kunna guida dig vidare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switchblade 10m

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.