Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Synpunkter på foilkite i lättvind?

  • Synpunkter på foilkite i lättvind?

    Publicerad av niss på 12 oktober, 2012 vid 11:21

    Varför ser man så sällan foilkites här i norra Halland på en kite spot?
    Verkar vara super i lättvind? eller?
    För o nackdelar förutom priset?
    Funderar på att köpa en flysurfer speed de luxe 19m……

    gnutten svarade 11 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • bigmomma

    Medlem
    12 oktober, 2012 vid 11:39

    Hur bra följande stämmer eller ej har jag ingen aning om fast det finns en rätt detaljerad jämförelse från en kille som verkar ha koll under följande länk (2:a inlägget):

    http://www.dubaikiteforum.com/forum/viewtopic.php?t=2961&sid=278901fac73213f3be38e77e529182de

  • kalle07

    Medlem
    14 oktober, 2012 vid 08:00

    Dubailänken sammanfattar det rätt bra.
    Mer tid på vattnet, överlägsen hangtime…
    Jag säljser FS och har en demo 21a och 15 om du vill testa innan köp.

  • niss

    Medlem
    14 oktober, 2012 vid 12:33

    Jag väger 75 kg , vill kitea i lätt vind. har en stor bräda spleene door. Vilken storlek rekommnederar du på kite?
    Kan man kitea i under 4 ms med en 19 m2 eller 21 m2?

  • kalle07

    Medlem
    14 oktober, 2012 vid 17:55

    runt 4ms går gränsen men det beror på vad du menar med kite:a…
    jag väger ca 100kg och vid 6ms så kan jag hoppa ca 5-6m upp i luften. Jag kan kite:a från 4ms med en stor bräda och en 21a. Från 6ms kan jag köra 15kvm.

  • skydive

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 12:47
    niss;700901 wrote:
    Varför ser man så sällan foilkites här i norra Halland på en kite spot?
    Verkar vara super i lättvind? eller?
    För o nackdelar förutom priset?
    Funderar på att köpa en flysurfer speed de luxe 19m……

    Hola!

    Jag kör endast FS kites och har haft några tubar innan.

    Du kan få några plus/minus så kortfattat som möjligt

    +
    Du kan enkelt starta och landa kitsen själv, har vart väääldigt bra då jag oftast är ensam på en spot när det blåser så lite

    Dom väger extremt lite och tar lite plats

    Det går snabbt att få upp dom i luften och du slipper pumpa, bra vid vindskiften och du vill ta upp en mindre/större kite

    Oöverträffad hangtime med Speed3an, jäklar var man flyger (även i lätta vindar)

    Hög AR – Du tar bra höjd

    Depower är överlägset bättre än på tubar (är min uppfattning), du justerar både vinkeln på vingen och den projecerade arean, dom flyger dessutom förvånansvärt bra med full depower.

    Bra vinterkites. Du slipper släpa pump och det finns inga tuber att få punka på (speciellt bra om du ska iväg på en expedition 🙂 )

    “reversed relaunch” gör det busenkelt att få upp kiten i luften igen

    En stor kite är långsam


    En stor kite är långsam (både för och nackdel)

    Klantar du till det rejält i ett hopp kan det bli tassel (händer inte när du lärt dig hur man ska undvika just dom tillfällen)

    Har man satt den i vattnet några ggr kan den bli lite fuktig “inne” i kiten. Det kan vara svårt att torka en så stor kite, speciellt nu på hösten då det är fuktigt och blött ute mest hela tiden. (ingen dealbreaker direkt)

    När man pratar med folk på stranden verkar vissa rädda för alla linor, något jag också hade tankar om innan men efter man kört med dom några ggr inser man att det inte är några konstigheter alls.

    Jag är fruktansvärt nöjd med mina FS kites.
    Idag kör jag på en Speed3 21 DL, Speed3 15 DL och en Unity 10 och har aldrig vart tvungen att stå på stranden och gråta 🙂

  • nolcap

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 18:15

    Det verkar ju bra vid lättvind och plattvatten, men hur funkar det med foil i 10 m/s och vågor?
    /CC

  • skydive

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 12:17
    Nolcap;701705 wrote:
    Det verkar ju bra vid lättvind och plattvatten, men hur funkar det med foil i 10 m/s och vågor?
    /CC

    Skulle nog låta Kaj svara på den frågan, har kört för lite vågor för att ge en helhetsbild men när jag var i varberg för någon månad sedan blåste det 10m/s+ och var rätt fina vågor.

    Då körde jag med både min Unity 10 och Speed3 15. Unityns fördelar är att den i princip omöjlig att klanta till det med. Kraschade den hur mycket som helst i vågorna och den launchar helt av sig själv, riktigt bra på den punkten. Däremot är det inget vidare lyft i hoppen, går inte att jämföra med Speed3an.

    Tycker även att både Speed3an och Unityn följde med fint när man körde med i vågorna och höll sig fint i luften utan att egentligen ha något drag i dom.

    Kaj, vad säger du?

    Edit: hör kört i vindar upp till 15-17m/s på plattvatten. Inga konstigheter, som vilken annan kite som helst.

  • cortex

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 12:50

    Jag kan fylla i lite om vågkörning i och med att det är den del av kiting som jag verkligen brinner för.

    När det gäller just Flysurfer så har de just nu igen kite som specifikt är avsedd för att köra vågor med. Dvs givetvis funkar det att köra vågor med kitesen men om man jämför med en kite som är specifikt designad för att köra vågor med så är skillnaden klart märkbar. Själv kör jag helst vågor med Caution Spitfire och F-One Bandit5/6.

    Däremot, om det är riktigt lätt vind och fina swell så har jag använt Speed3 15 DL en hel del. Då är den troligen en av de bästa vågkiterna, inte för att den är suverän för just vågor på något sätt, men för att den flyger i så lätt vind att jag kan köra vågor i vindar som är helt hopplösa att köra med i princip någon annan kite. Kräver däremot en hel del precision och planering i och med att man verkligen måste sync’a vågens kraft med kitens position.

    Vi fick provköra en del intressanta prototyper på senaste importermötet, bl.a en av dem var riktigt vass att köra vågor med. Jag hoppas givetvis på att FS stoppar in just den prototypens egenskaper i någon framtida kite… men vi får väl se. :smirk:

    /Kaj

  • brange

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 13:02

    Lånar tråden lite här, när den endå är inne på foil kites.

    Hur fungerar det med en foil om man krashar ner den i vattnet? Går det att relauncha den då? Eller är man körd?
    Tänker mig att det finns risk att den blir vattenfylld?

  • karl-petter

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 13:20

    Closed cell som flysurfer går utmärkt att relaunch. Kraschar man mycket kan det tränga in vatten och göra dem svår launchade. Open cell är helt körda att relauncha ifall de gått ned i vattnet. De fylls och det är svårt att få ut vattnet utan att gå fram till kiten.

  • niss

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 16:27

    Vad händer om man hamnar i tång/sjögräs med en Flysurfer ( alltså closed cell) ?

  • niss

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 16:28

    Hur fixar man linorna om den inverterar?

  • regfellow

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 19:57

    Jag brukar köra vidare… men det är samma sätt som en vanlig LEI. gå in till land, landa kör bommen igenom linorna, starta och kör på igen.

  • _dave

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 08:09
  • kneepad

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 08:46
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Synpunkter på foilkite i lättvind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.