• doc

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 16:21

    Fasta 22″? Jisses. Jag kör Simmer 32″ och funderar på längre… Men så kör jag ju quad och segel som med fördel körs upprätt.
    Eller så är det mina babianarmar 😉

  • jofogel

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 10:03

    Vad är quad? Efter några års uppehåll känner jag mig verkligen som den där pensionären Rudy Splaish och Radical Ronald träffar på vid något tillfälle… mumlar någonting om “spin fins” och konstaterar att de där måste vara galna -bäst att akta sig. Nja, men ganska korta linor känns bra med den nya midjeselen tycker jag hursomhelst. Man får la prova sig fram lite då och då, när det ges tillfälle att köra.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 11:49

    Quad=vågbräda med fyra fenor. OK, det måste väl inte vara en vågis men alla quadar jag känner till är vågisar.

  • dr-masse

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 12:01

    Vilka DaKine linor är det? Jag körde förr justerbara (slalom) hängseletampar utan problem.

    22 är dock väldigt korta linor. Hur lång är du?

  • jesper-b

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 14:01

    Att den här tråden fortfarande lever måste bero på att det ä tredje året i rad med löjligt få bra dagar vindsurf här hemma i svedala. Jag trodde jag hade förlöjligat sönder fen i en post ovand för typ 3 år sen, men det finns ju ingen gräns för hur mycket teoretiserande, utan teori dessutom, som några av de skönaste konfenstammisarna producerar. Ja det finns de som gillar att köra 22” (borde kanske våga prova ett par 24” nästa gång), ja det har varit trendigt med 30+” i rätt många år nu (snart vänder det – jag lovar). Ja det finns dåliga variabla som glider, och bra som inte gör det…

    Jag lånade en bräda och rigg en solig dag på Fårö av en glad ung vindsurfare häromveckan. Brädan var 290 lång och typ 54 bred – vilket väl säger en del om årgången. Skitkul shortssegling med svampig 7.0 på svampig mast och gammal bräda, mitt i de små vågorna på Skalasand.Men mest gammalt på hela paketet kändes tamparna. De var som de nästan alltid var i början på 90-talet helt enkelt ett rep knutet med dubbla halvslag runt bommen. Mitt på repet satt en kort hård lätt böjd slang. Slangen gungade åt alla möjliga håll. Visserligen var bräödan helt utan halskydd, men det absolut trixigaste var att lyckas kroka i och ur. Jag trimmade in grejorna lite (nedhalet ner ca en dm, mm) men var tvungen att ge ägaren ett råd – investera i moderna tampar (och halkskydd). Tampen var typ 40” eller mer och satt en halvmeter isär, minst. Tror faktiskt man kan vara rätt nöjd med vilken modern tamp som helst, både 24 och 34”.

    Nu får vi verklighen se till att prognosen för helgen slår in – vart fasen ska man åka på den föresten – så vi kan använda i stället för att snacka om våra utrustningar.

    Eller också kan vi väl diskutera olika sorts variotoppar eller hur många mm man kan kapa en mast – och var – utan att böjkurvan blir knasig… Föresten varför inte diskutera olika fasta toppar istället, det är både lite mer aktuellt/nutida samt bör bli rätt intressant. Bör de vara kevlarförstärkta, i tjock webbing eller i form av spectratampar och plastplupp, eller…

    Vad gäller mastkapning beror det nog på vad för maskurva och för typ av mast. Om vi provkapar och mäter ett par tusen master kanske vi kan inducera en teori för hur mycket kap som är optimalt, dvs hur månag procent av längden, diametern, böjkurvan etc som kan kapas var. Hur kapar man föresten. Blir kolfibern påverkad av värmen som alstras vid kapningen. Bör man använda en keramik-klinga… osv… just go for it alla DOCtorer och fake MASStrar…

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 14:12

    ah, Jesper, man skall nog inte ta alla pryldiskussioner alltför allvarligt, å visst hänger det solklart ihop med vindsvackor och jobbtider! 😀

    Mest lite tips å tankar, sanning är det ju aldrig. Och ett sätt att hålla igång forumet och lite sköna drömmar om nya sessions ute på vattnet. Å så är det så att jag själv faktiskt har fått roligare segling genom åren tack vare många tips här på konfen, bland annat från JB.

    22 är korta linor, finns väl knappt kortare att köpa?. Men det behöver absolut inte vara fel.

    Nu inväntar vi vinden och vågorna… 🙂 Mer sessions, stoke och vågor och mindre prylsnack skulle självklart vara ett stort lyft här!

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 14:19

    Jesper, med din historia av att kapa brädor tycker jag du kunde utvidga dina vyer när det gäller mastkapning. För er som inte vet det nöjer sig inte Jesper med att kanske kapa av en pintail tilll en squaretail elller ens kapa till nosen på en bräda, shape om och till och med böja in lite mer rocker. Nej, Jesper kapar glatt brädorna på längden, dvs kapar bort mitten och limmar ihop igen för att gör brädan lite smalare.

    Kanske ser ni nu den naturliga utvidgningen till master? Kapa en SDM till en RDM! Vem har inte stått där med sin gamla tjockmast och önskat sig en sådan där ny smal pinne som alla heta vågseglare har. Nu är det möjligt. Ett par snitt längs masten, från botten till toppen bara, sedan knådar man liksom ihop det man får kvar till en cylinder igen och limmar ihop med ett par lager glasfiber. Vad kan vara enklare?

  • jofogel

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 19:49

    Jag är 180 cm lång. Och som sagt nu tänkte jag köra den närmsta tiden med 22″-linor. Så får vi se hur det blir med det. Kul att så många engagerar sig!

  • levieux

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 20:00

    Mindre teori mer empiri: har just köpt NP vario race 28-34 (hade DaKine 30 tidigare) och känner att 32 är min max längd innan jag blir alldeles för blött om baken. Med facit i hand borde jag ha köpt ett enkelt par på 30 eftersom det verkar det som passar min segling bäst.

  • jesper-b

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 20:18
    Ola H.;665946 wrote:
    Kapa en SDM till en RDM! Vem har inte stått där med sin gamla tjockmast och önskat sig en sådan där ny smal pinne som alla heta vågseglare har. Nu är det möjligt. Ett par snitt längs masten, från botten till toppen bara, sedan knådar man liksom ihop det man får kvar till en cylinder igen och limmar ihop med ett par lager glasfiber. Vad kan vara enklare?

    Vilken bra idé, dessutom kan den ligga till grund för en grymt bra affärsmodell. Jag menar av en SDM borde man kunna baka ihop två RDM. Köpa upp lågpris RDMs och beggat – sorry om vi tar bort utubdet till alla lågprishandlare av SDMs till inte så kräsna freeridesnubbar – snittar upp i åtta delar och bakar ihop till två RDMs. Självklart använder vi biltemas fantastiska epoxy och matta (inte väv). Föresten kan det nog bli fler RDMs av en SDM, givet att vi får tag på riktigt långa och producerar riktigt korta… trendigt som fasen och recycling på hög nivå.

    Ola, har du något bra CAD-verktyg med mastkurvor som vi kan använda när vi baka ihop? Vi kanske kan auktionera ut både ide´, teori och praktiskt tillvägagångssätt till den stekheta vindsurfingbranschen, vi kan ge Hot och Zimmer förtur!!

    Fasen vi säljer direkt till kund istället och gör varje mast på beställning i sann äkta customanda!!

    Spikrak hård väst – Ireviken går av totalt!!!!!!!!!

    /JB

  • the_novice

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 21:02

    Jag mätte upp några av mina fasta 24″ linor för ett antal år sedan och fick följande resultat (man mäter ifrån bommen längs med linan eller ifrån bommen till lägsta punkten x2):

    Gaastra: 23.6″
    Neil Pryde: 25.2″
    Local spirit: 21.6″

    och sedan gick jag över till justerbara linor även på vågprylarna.

    Fördelen med justerbara är att man kan ändra bomhöjd och linornas längd oberoende av varandra. Man kan alltså ha bommen där det känns helt rätt och sedan justera linorna tills de känns helt rätt också. På Formula så kör jag faktiskt med dubbla justerbara linor, en för kryss och en för slör, men det är jag nog ganska så ensam om att göra…

  • jofogel

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 14:43

    När du skriver så där framstår ju justerbara återigen som något av godo och inte av ondo. Kan man då dra slutsatsen vilka som fungerar och vilka som ej fungerar? Min svarta lista: 1) DaKine, som står bakom en hel massa andra bra produkter men vars justerbara tampar inte funkar…eller gör de? Kan handhavandet spela in?

  • the_novice

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 18:33

    Alla med metalspännen, dvs samma typ som finns på spännband, tycker jag funkar bra. De glider inte och är även lätta att justera medans man seglar. Tillverkare tycker jag spelar mindre roll, då har jag kört bla DaKine, ProLimit och Severne.

    Andra varianter i metal eller plast tycker jag är mycket svårare att justera och de kan även glida medans man seglar.

  • nachoman

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 10:26

    Sen kan det ju vara värt att titta på den faktiska längden och inte på tillverkarens godtyckliga mått. De har olika uppfattning om vad en tum är eller så har de bara ett otroligt stort toleransintervall.
    Köpte DaKines 30″ linor som när jag kom hem visade sig vara lika långa som mina NP26″. Men de var iallafall vita och rena så jag bytte ändå.

  • doc

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 11:09

    Mina Simmer är röda. Bara en sån sak. Matchar hjälmen. Måste kanske köpa en röd dräkt oxå.

Sida 8 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.