Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Test vågsegel 4.7 Boardseekermag!

  • gifvars

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 19:33

    Tjena.

    Jag pratade med Jem Hall i December om just tester (i Boards) och han brukade svara dom som kommer och frågar vilken bräda som var sämst; “Read the test”.
    När dom för andra gången kommer och frågar brukar han säga; ” Read the test again”. Jag gissar att han menar att man får läsa mellan raderna…

    Han sa oxå nåt i stil med att nuförtiden utkristalliseras det fort en majoritet av brädor som blir favoriter hos alla i testteamet och några som är s k i t. Information av ringa värde men ändå…

    Mvh,

    -JG

  • ola-h

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 13:07

    @gifvars 535891 wrote:

    Tjena.
    ” Read the test again”

    “Read it a hundred times and the meaning will appear”

    – Kinesisk ordspråk.

    Fast det räcker inte med att läsa 100 ggr. Man måste läsa med olika perspektiv. Annars kommer man bara ihåg vad som står utan att förstå.

    (Enligt gängse fenomenografisk variationsteori, i alla fall.)

  • rrd

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 18:24

    När ni läst testen 101 gånger så ser ni detta…eller rättare sagt läser med rätt perspektiv, dvs BS/NPs kommentar.

    We didnt receive the Official response to our NeilPryde Fly 4.8 test quite in time to include it within the launch of the test report. We have now received it, added it to the test and also here for you to check:

    The Fly was designed from the outset to enhance the riding style of Kauli, which is one where he’s searching for constant drive and high levels of manoeuvrability. This is designed into the sail by mixing the core design elements such as a straighter luff curve (giving a soft overall feel) a relatively draft aft position of maximum depth and a lower aspect ratio than the other wave sails in our line. The 4.8m is also a four batten design and while this helps with weight reduction, it also contributes to a relatively soft rig. The soft rig is a bonus in terms of allowing the sail to power up in an instant and this response allows the sailor to get into critical wave sections in a more precise manner than with other rigs. Experience shows that The Fly needs to be tested approx 0.2m smaller than other wave sails in tests and that would indicate a 4.5m would have been a better comparison size. This slight size reduction effectively gets stability back to more conventional levels, while continuing to benefit from the constant drive this sail is designed to provide. A 4.5m Fly very recently scored exceptionally well in the largest print magazine in the world and was arguably the test winner against 4.7m wave sails, so this design direction and overall rig concept has been shown to work.

    These characteristics were the requirements of the world champion wave sailor and a concept he wanted to follow to take his wave sailing to the next step. The design certainly represents a niche in the wave sail market, but we believe it represents the future. The Fly will continue to evolve but the design has achieved its objectives which was to win world titles and allow Kauli to exploit his talent further. As Kauli himself says “The fly is a very powerful sail and at same time very forgiving sail, offered by it soft design , something that doesn’t exist on the market besides the Fly…”

    – David Mead (Division Manager, NeilPryde

  • doc

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 21:22

    Får mig att tänka på mitt gamla Core. 4 lattor även i stora storlekar. Jag gjorde comeback efter 10 års uppehåll och trodde att jag inte fattade hur man skulle rigga det när det kändes som skit, men efter att erfarna tävlingsseglare riggat med olika master och misslyckats fick vi inse att det bara var ett dåligt designat segel som behövde fler lattor i de större storlekarna. NP hade nog otur när de tänkte helt enkelt.
    Festligt nog var det enda som funkade acceptabelt att rigga seglet på Gaastra RDM. Dels motsatt böjkurva mot NP och dels hävdade man ju envist att RDM absoluuuuuut inte funkade på NP-segel. Johodu…

    Få lattor kräver nog en flugviktare bakom bommen, vilket namnet antyder.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 22:26

    Vilket skulle visas. Kauli är absolut inte tyngst i världscupen.

  • ola-h

    Medlem
    21 mars, 2009 vid 11:55

    Helt säkert har seglares vikt och “kraftuttag” ur seglet betydelse. Det finns ett slags subtilt beroende mellan detta och “power” samt “stabilitet” i ett segel. Ett segel som känns fint kraftfullt i lättvindsregistret för en tungviktare kan kännas tungt och ineffektivt för en lättviktare i dennes lättvindsregister som givetvis i m/s räknat innebär ännu mindre vind. Det blir helt enkelt inte tillräckligt med “motstånd” för att seglet skall spännas upp tillräckligt.

    På samma sätt som upplevs stabilt och fint av en lättviktare vika sig helt för en tungviktare.

    Och i den andan kan man rent hypotetiskt tänka sig att segel som Fly i en viss (lätt) vindstyrka faktiskt genererar mer kraft än ett visst powerwavessegel. Fast en tyngre person kommer aldrig kunna dra nytta av detta (i normal segling) eftersom han aldrig skulle segla ett så litet segel i den givna vindstyrkan. Och när vinden ökar så att segelstorleken räcker till för den tunga personen att plana kommer denna belasta seglet så mycket att det redan närmar sig gränsen för när det börjar “vika sig” (trots att det i samma vindstyrka håller formen hur bra som helst för lättviktaren). Är ni med?

    Vindregistret på ett segel kan alltså inte mätas enbart i vindstyrka utan beror också på “kraftuttaget”.

    Så, för att göra en lång historia kort så tror jag på sätt och vis att Boardseeker testat Fly “fel”. Dels är det säkert många tunga personer i panelen och sedan är min gissning att många av dem dessutom är lite “powerseglare” och därmed plockar ut ännu mer kraft ur seglet.

    När det gäller Core så tyckte jag (som är lätt) att det var ett riktigt bra segel jämfört med andra som fanns då (hade 3.3-5.7 vill jag minnas). Hots fyrlattade Diva/Dawg (nu DD) är också en favorit _speciellt_ storleken 6.3 riggad på 400-mast med 44cm förlängning. Lätt den bästa 6.3:an jag kört med en kombination av bra drag och pumpbarhet. Så jag ser helt klart fram mot det nya fyrlattade Hot-segel som visas i 2010-tråden. Missade det med en dag på Maui.

  • lars_k

    Medlem
    21 mars, 2009 vid 15:38

    Fyra lattor behöver inte nödvändigtvis innebära ett mjukt och instabilt segel. Naish Boxer har både power och är mkt stabilt även överriggat. Detta tack vare extremt mkt nedhalsspänning. Konstigt att det skiljer så mkt mot Fly som nån skrev tidigare i tråden. Båda är ju utvecklade för/av Kauili…
    Men det tar kanske några år att få ordning på ett sånt segel. Boxer var väl inte heller nån höjdare första årsmodellerna… Simmer gjorde ju också nåt halvdåligt försök (Compact), som las ner efter ett par år.

  • jesper_b

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 14:54

    @Lars_K 536251 wrote:

    Fyra lattor behöver inte nödvändigtvis innebära ett mjukt och instabilt segel. Naish Boxer har både power och är mkt stabilt även överriggat. Detta tack vare extremt mkt nedhalsspänning. Konstigt att det skiljer så mkt mot Fly som nån skrev tidigare i tråden. Båda är ju utvecklade för/av Kauili…
    Men det tar kanske några år att få ordning på ett sånt segel. Boxer var väl inte heller nån höjdare första årsmodellerna… Simmer gjorde ju också nåt halvdåligt försök (Compact), som las ner efter ett par år.

    Detsamma gällde Hotsailsmaui Diva, Dawg numera DD, det hände rätt mycket mellan första årgångarna. /JB

  • rrd

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 18:30

    [QUOTE=Ola H

    “Så, för att göra en lång historia kort så tror jag på sätt och vis att Boardseeker testat Fly “fel”. Dels är det säkert många tunga personer i panelen och sedan är min gissning att många av dem dessutom är lite “powerseglare” och därmed plockar ut ännu mer kraft ur seglet. “

    Min kom:

    Men BS brukar göra bedömningar av segel och vågbrädor där en koppling görs till seglarens vikt, en mycket viktig koppling.

    Tex

    “Even our lighter weight clones (around 70kg’s) were happy with the Icon in overpowered conditions.”

    och om Mission

    “However, if you weigh much over 70kg and sail in cross/cross on conditions you are probably going to get a lot more out of the Icon. The Icon offers more tunability, more power and ultimately more range.”

    Jag tror att ett segel som Fly kan ha ett relativt snävt intervall samt att ett nischat segel har svårt att tilltala en bred grupp. Men hittar säkert sin målgrupp.

    Att tester är motsägelsefulla och kommer fram till väldigt skiftande resultat är ju inget nytt, det har vi sett i många år. Tidigare trodde många att testgruppen inte var kompetent och att testförhållandena inte var bra, inga fina vågförhållanden,för kort testtid mm.

    Att tillverkare satsar på lite extrema produkter som passar mindre grupper användare och inte är så mainstream känns bra och kanske är ett friskhetstecken.

    För övrigt så har vinden precis kommit, efter att solen gått ner…

  • dude

    Medlem
    29 mars, 2009 vid 19:15

    Jag tycker det skulle vara bra om de specar vilken seglarvikt ett sånt här segel är gjort för.

    Om vi användare sedan upptäcker att det är bra utanför denna spec så är vi bara glada för det. Jag tror det bara är värre för tillverkaren som de gör nu utan att ge så mycket information om användningsområde till oss konsumenter.

  • s19

    Medlem
    6 april, 2009 vid 23:11

    Måste ju säga att jag saknar Henrik Sköldengens (och Jonas landmarks mfl) tester i Surfsport 🙂 De var grundligt gjorda och de sa vad de tyckte om grejerna..

  • rasmus_w

    Medlem
    7 april, 2009 vid 08:45

    Plus att de bara vid ett enda tillfälle medgav att en bräda de testat var lite svår att gippa. Läste man brittiska surftidningar från samma tid så stod där att alla brädor minsann var såå svåra att gippa, till och med segla rakt fram var svårt. I surfsport gippade alla brädor nästan av sig själva och om man mot förmodan hade problem så berodde det bara på att man behövde jobba lite på sina laydowns.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Test vågsegel 4.7 Boardseekermag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.