Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Till alla som ger kurser i år (och i framtiden)

  • cortex

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 12:29

    Eftersom Tyskar är världskända för Ordnung(tm) så kan det ju knappast finnas några som är lämpligare på att styra upp ett regelverk för kiteutbildningar… 😀

    /Kaj(Tech)

  • milkman

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 16:04

    … och skidkläder, och koftor, och engelskt uttal.
    Problemet är inte det dokumenterade kursinnehållet, utan kiteinstruktörernas villja och kapacitet att lära ut rätt. Vilket cert som helst visar lite villja i alla fall. Att man hållt på länge eller har någon i ryggen (surfers, Falle, etc) som vågar ställa sitt namn bakom betyder nog ännu mer tror jag.

  • arild

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 17:53

    Bra tråd sourra!
    Det är mycket nybörjare som har börjat köra nu och har gått en kurs i 3sek och tror att man alltid startar kiten rakt upp i powerzone och att kiten alltid skall hänga kl 12 rakt över huvudet. Sedan går man ut i 10 sek efter kursen och det går inte riktigt som man vill..
    man blir lätt mörkrädd visa dagar på stranden.

    Har du som nybörjare gått en kurs och har ett iko cert så skall du ha gått igenom säkerhets system väder fenomen självrädning med mer i kursen om inte detta har ingått så förlorar instruktören sin licens.efter upprepade klagomål till iko.

    Jag vet inte hur Ksas kurs plan ser ut antal elever per instruktör och kite med mer men det borde finas riktlinjer där med??

    Arild

  • kekke

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 18:08

    Planerar att gå en kurs med dessa, http://www.kiteboardskolan.se/kurser.html vad har ni att säga om den kursen?
    /Erik

  • ill-k

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 18:56

    jag gick den kursen. kan säga att jag är riktigt nöjd iaf.. fick en halv dag med teori och säkerhet och även öva på att rigga kiten . nästa halva gick vi igenom start och landning. öva på att bara styra kiten. sedan boddydragging där iaf jag insåg kraften i powerzone 🙂 och mot slutet försöka komma upp på bräda. detta var hur dagen såg ut för mig.
    j
    ag känner att jag fått lära mig det som ska ingå i en kurs iaf… gick igenom olika säkerhetssystem på olika typer av drakar och bommar med. bla OR:s där du bara behöver trycka till bommen för att releasa.
    med andra ord rekomenderar jag dem varmt 🙂

  • kekke

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 19:41
    Ill-k;398619 wrote:
    jag gick den kursen. kan säga att jag är riktigt nöjd iaf.. fick en halv dag med teori och säkerhet och även öva på att rigga kiten . nästa halva gick vi igenom start och landning. öva på att bara styra kiten. sedan boddydragging där iaf jag insåg kraften i powerzone 🙂 och mot slutet försöka komma upp på bräda. detta var hur dagen såg ut för mig.
    j
    ag känner att jag fått lära mig det som ska ingå i en kurs iaf… gick igenom olika säkerhetssystem på olika typer av drakar och bommar med. bla OR:s där du bara behöver trycka till bommen för att releasa.
    med andra ord rekomenderar jag dem varmt 🙂

    Tackar!
    Låter ju rikigt bra 🙂

  • walle

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 20:23

    @kekke 398603 wrote:

    Planerar att gå en kurs med dessa, http://www.kiteboardskolan.se/kurser.html vad har ni att säga om den kursen?
    /Erik

    akta dig för oss, du kommer garanterat fastna för sporten och efter det lägga tusenlappar på en massa kitegrejjor…

    köp en golfklubba i stället 😉

  • kekke

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 20:29
    walle;398650 wrote:
    akta dig för oss, du kommer garanterat fastna för sporten och efter det lägga tusenlappar på en massa kitegrejjor…

    köp en golfklubba i stället 😉

    usch och fy, låter lite lebbigt det där 😉 😀

  • wallflower

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 07:41

    Jepp, Walle har rätt. 100% beroendeframkallande.
    Gick direkt hem efter kursen i juni och annonsera ut mina vindsurfingprylar.
    Nu har man lassat på sig och tjejen kiteprylar för hela semesterkassan.
    Så istället för en solsemester i sommar blir det 100% kite i Ringköbings-fjorden i danmark!
    Lycka till Kekke, this is da shit!
    / Wall

  • kitemaster

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 10:56

    Det vore kul att göra en teoretisk “diagnos” som skickas ut till tio elever från varje seriös skola (naturligtvis vore det även kul med en praktisk diagnos, men det vore svårt). Sedan skulle man kunna sammanställa resultaten.

    Vi använder oss alltid av en utvärdering efter avslutad kurs för att försöka säkerställa att eleven känner sig säker efter kursen. Detta system har vi använt sedan nyår och det har fungerat jättebra, vi har förbättrat många delar i kursen tack vare denna feedbackmöjlighet.

    Naturligtvis har vi även genomgått instruktörsutbildning för att få grundläggande instruktörsbehörighet/instruktörstänk. Det är en mycket liten insats om man nu vill satsa seriöst på instruerandet och bevarandet av fri kitesurfing utan olyckor.

    Jag vet inte mycket om IKO (läste deras instruktörsmanual och gjorde det teoretiska provet år 2003, men mycket har säkert förändrats), men jag valde att arbeta med KSA i mina skolor, mycket tack vare deras engagemang i Snowkiting och att de har en mycket skicklig och seriös, svensk examinator, Erik Fernholm.

    Naturligtvis varierar kvaliteten även på certifierade instruktörer och en av Sveriges absolut skickligaste instruktörer är ocertifierad. Så certifiering är ingen garanti till skickliga instruktörer, däremot oftast till engagerade instruktörer som vill att sporten skall leva vidare.

  • wakenils

    Medlem
    25 juli, 2007 vid 19:32

    Gällande kurser i Varberg, kan ni inte köra dem i Björkäng där det finns en massa plats, funkar på de flesta vindriktningar och är trevligt för nybörjare då det är ganska platt vatten. Vinden brukar vara jämnare där också.
    Det stod två stycken mitt i läjet idag och det blockerade ganska bra för alla som skulle ut.

  • r1k

    Medlem
    25 juli, 2007 vid 20:30

    .d.d.d.d.

  • hugeo

    Medlem
    25 juli, 2007 vid 21:02

    @sourra 398335 wrote:

    Idag när jag var ute och skulle surfa i Apelviken kom det fram en tjej i full kitemundering och berättade att hon var helt färsk. Hon hade gått en tvådagarskurs i Varberg och detta var första gången hon skulle köra på egen en hand. Sen frågade hon vad man har leashen till. Hon fick en leashinstruktion av min kitebitch och strax därefter undgick hon med nöd och näppe att vingmärka en hoper nyfikna åskådare på en kvällsbefolkad Apelvikenstrand efter att någon hjälpsam själ launchat henne genom att “kasta” in kiten i powerzone samtidigt som hennes kite var max de-powrad och i princip helt omöjlig att kontrollera i de fesna vindarna. Jag tog då tillfallet i akt att lära henne hur det funkar med depowerstraps och hon såg mycket förvånad ut. En annan gång fick jag glädjen att lära ut magiken med “tummen upp”-tecknet, både då man själv launchar sin kite och när man ska hjälpa någon annan att launcha sin.

    Nu till min fråga: Vad fan lär sig folk? När leash och tummen-upp är främmande saker blir man mörkrädd. Jag är inte förbannad på dessa nya surfare utan tycker mest synd om de som degat dyra pengar för en kurs och sen inte fått lära sig grunderna.

    Jag frågade tjejen idag vad de hade pysslat med på sin kurs egentligen och tydligen var det mest “nu blåser det, ut och kör, kiten i luften hela tiden” och dessutom fyra pers som delar på en kite. Inte mycket start och landning med andra ord. Skrämmande med tanke på att de gått hos en välrenommerad kiteskola.

    När jag gick kurs hos Fahlen’s (som inte har haft något att göra med de personer jag nämnt ovan) blev jag lite frustrerad över att det mest kändes som en massa tjat om leashar hit och dit, quickrelease, landning, launch, safety zone, vindförhållanden osv osv osv men så här i efterhand är jag rätt nöjd att jag har de kunskaperna. När jag undrade varför det tjatades så mycket om det svarade instruktören: “Det här är en kitekurs, inte en kitesurfingkurs”.

    Så till er som ger kurser och känner er träffade: Var inte så jävla hetsiga med att folk ska komma upp och åka 3 meter så att de ska bli kåta och köpa grejer. Tjata hål i huvudet på dom istället om kitekontroll och säkerhet så vi slipper olyckor med åskådare och efterföljande pissig publicitet (det fattas ju bara att kvällspressens drev går efter Kitesporten). Dessutom kommer kursdeltagarnas grejer hålla längre när/om de väl bestämmer sig för att köpa.

    #1 regel : Launcha aldrig nån du inte känner.
    #2 regel: bli aldrig launchad av nån du inte känner.

    Jag tror på IKO´s sk. ‘Discovery time’ dvs man lär av sina misstag är det bästa sättet att lära sig.

  • hbgsurfer

    Medlem
    25 juli, 2007 vid 21:24

    @christian12345 398442 wrote:

    Är det inte det vi har IKO till? Jag tycker att IKO verkar ha bra riktningslinjer och rättesnören. Jag tror inte att det blir bättre för att vi gör ett subset till IKO som heter SKO. :crazy:

    Christian

    IKO är en bluff!! det är bara att betala sen är du instruktör.
    Om man är utbildad lärare i skolan, betyder det inte att man lär ut bättre.
    Jag tycker det är bättre att höra sig för var kurserna är bäst.
    Dom andra skolorna försvinner ändå av sig själv.

  • sernevi

    Medlem
    25 juli, 2007 vid 21:25

    @HugeO 400184 wrote:

    #1 regel : Launcha aldrig nån du inte känner.
    #2 regel: bli aldrig launchad av nån du inte känner.

    Jag tror på IKO´s sk. ‘Discovery time’ dvs man lär av sina misstag är det bästa sättet att lära sig.

    Fast, jag vill inte låta gnällig eller så (som nybörjare osv…) men fan, vi som precis börjat och är 2-3 stycken som åker ut, skall en stanna på stranden hela tiden och titta på? Var ute idag och hjälpte i alla fall 10 kites upp/ner (i fortsättningen ska jag vara mycket mer noga med vart jag riggar… 😛 ) och fick även hjälp upp/ner av vilt främmande, mycket godhjärtade likasinnade. Det är ju det som gör det så gött att vara ute, att man kan tjöta lite med folk med samma intresse, inte att det blir nån slags “revir” och inneslutning bland elitisktiska vänskapsgrupper osv.

    Vafan, så länge man ser till att båda har koll på vad de gör är det väl chill? Jag säger alltid till den som hjälper mig att jag är grön, samma sak skulle jag inte tveka att be någon annan ta ner/launcha nåns kite om jag kände mig osäker..

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Till alla som ger kurser i år (och i framtiden)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.