Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tokig återfalls-surfare?

  • kamaaina

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 08:55

    Jag skall försöka mig att komma ihåg:
    Vinta 298 (gula) 89-92
    Lightwave custom 256 wave 92-2000

    Under denna tid skall man väl tillägg att jag ägde Wallén’s stunt wave segel med döskallar

    Egentligen uppehåll från segling mellan 1996-2000
    Fanatic Goya wave 80L 2001-2003
    JP wave 75L 2003-2005
    RRD wavewallow 68L 2005-nu
    Naish global wave 78L 2007-nu
    RRD twintip 105 2008-nu

    Segel linjen har sedan 2007 varit Naish Force

  • jarp

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 12:07

    Imponerande läsning…

    Jag sällar mig till skaran återfallssurfare men tyvärr kan jag inte stoltsera med listor i den graden…
    jag kommer knappt ihåg vad det var jag segla på för 30 år sedan..
    Alto, tornado. och en radda hemmabyggen..typ..

    Nu för tiden har jag full upp med att sätta gipparna, önskar att man fick till en klockren sådan innan man springer i väg och beställer flera plankor

    Har dock en rellativt förstående fru, så det kanske fins hopp för en annan åxå:grin:

    ja just det..
    dagslistan då..
    tabou rocket 125
    tabou manta 59 (ett helv.e att jippa med, sjunker som ett hajbett)

  • vindsokaren

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 20:59

    Kul tråd!
    Min lista
    Lånad startbräda bic 310 med pepsi segel
    87-vinta 295 vol 95
    90-bic alto vol 85
    92-cls slalom-vol ca 110
    97-mistral wave concept 253 vol 70
    97-f2 xantos 285 vol 118
    02-mistral shift 8`2 vol 90
    05-rrd spitfire vol 129
    07-drops concrete wave vol 91 lit
    05-ON freewave vol 85
    97-copello race 285 vol 120
    08-AHD classic wave vol 86
    Obs kolla copello inhoppet ville testa lite slalom spett ett tag men den spårar riktigt tråkigt i vattnet.
    Helt otroligt va lite man lärt sig sen typ-85 men undrar om man inte är som mest taggade nu att komma ut.

  • seve1000

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 08:48

    Hej.
    Själv är man också tokig återfallsurfare som just nu sitter och sliter sitt hår för att prognosen för helgen dött sedan början på veckan.
    Gällande utrustning så har man varit flitig sedan återfallet i Påskas.

    Först lite om vad man hade senast det begav sig. Kommer dåligt ihåg årsmodeller men i alla fall var det -92 -93 -94 som man körde lite.

    Startade på ärvd jätteplanka Twist någon ting.
    Tiga 280 slalom -89?
    Tiga 260 ACR -92?
    Segel:
    Wallén sails 4,5
    Gaastra Slalom MkII 6,2
    Neil Pryde 5,0 slalom
    -90 – -93er.

    Nu sedan i Påskas:
    F2 Stoke 117l -05
    Segel:
    NP RS5 6,7 & 7,8 -05
    6,7 såldes när NP RS racing 6,7 & 7,2 evo 1-08 köptes.
    NP RSr 6,7 byttes mot 7,2
    NP V6 8,0 -08
    X6 mast 460 & 430 -08
    JP Supersport 136l -08
    Då man inte seglat på länga har alla tillbehör också inköpts.
    Förlängare *2
    Bom
    Fenor 8st
    Bagar & fodral
    Dräkt
    Skor
    Sele
    Hjälm

    Japp har varit kul shopping hela våren!!:cool2::cool2::cool2:

  • hakuna

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 12:01

    Efter 18 raka år i svängen så vill jag också lista mina brädor:
    91 California 390 (23 kg, klassisk 80tals-pråm)
    93? Tiga GUN 268?
    95? Tiga Slalom 265?
    99? Seatrend ATV 268
    01? F2 Xantos 300
    07? Pråm (för nybörjare är tanken)
    07 AHD Kauli pro 252?

    Är det inte fler?! Har varit ganska konsekvent i längden på mina slalombrädor iaf märker jag…

    Niclas

  • swingout

    Medlem
    8 september, 2009 vid 15:49

    Efter denna fina sommar blir det dax att uppdatera min lista.

    Har nu hunnit köra min Falcon 145 och är jätte nöjd. Planar hur tidigt som helst och den är jätte skön att sköra och gippa (naturligtvis är den snabb oxå).

    Det blev ett spontant inköp av en RRD FSW 120, trotts att man egentligen inte “behöver” fler brädor. Efter att ha kunnat segla flera dagar med denna undrar jag bara varför jag inte har köpt en sådan bräda tidigare!?! Den är super skön! Härligt att kunna hoppa och rida vågor i Apelviken med ett 7.7 segel! Då är det inte crowded 🙂

    Nu har jag blivit väldigt sugen på en RRD X-Fire 105. När man har skaffat GPS lockar farten…

    När det gäller antalet stålar man har lagt på surf, så brukar jag jämföra med skid åkning. När man åker skidor behöver man liftkort. Därmed stiger kostnaden varje dag man åker.
    När jag surfar så minskar total kostnaden kr/dag för varje dag jag surfar. Så varje dag jag surfar blir det billigare (per dag)! Gött 😀

  • jofogel

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 23:52

    Intressant tråd! Jag langar upp min lista också mest för eget intresse men också för att bekräfta grupptillhörighet. Allt har sålts av efterhand, men vi får se här är listan -fritt från minnet:

    1. Tiga 320 (13 år gammal, lånade av min kompis Olof 1987)
    2. Surfpartner P.A.L. (13 år gammal, Pappa köpte en nybörjarbräda 1987)
    3. Tiga Swift 325 med centerbord (14 år gammal, köpte egen efter första sommarjobbet 1988)
    4. Tiga Slalom 280. Den åkte jag en gång över en stor sten med. Tittade bort ett ögonblick, åkte upp och sedan ner igen på andra sidan.
    5. Tiga Slalom 260. Den gjorde man “Tigatestet” med, att den var så mjuk så att den gick att böja kraftigt.
    6. Fanatic Light Bee. Gunnars gamla med lagad fenbox fick jag hyfsat billigt. Kördes oftast med ett Gaastra 6,3-segel innan det kraschades under en långtradare på E4:an när att Jonas pappas takbox gick upp. Mitt i natten och skäll av polisen fick jag dessutom.
    7. Hi-Tech Wave, en blå-gul – snygg! – gammal vågbräda som jag köpte när jag vistades i Geraldton, WA. Krock, fena rätt igenom, lagning ok. Det här är 1995.
    8. CLS Wave. Köptes i Sverige 1995. Användes sparsamt.
    9. En Jonas Landmark-hemmagjord slalombräda köptes ca 1998 under studietid. Användes sparsamt.

    … studier… arbete… bodde i skogen…

    10. Fanatic nånting nånting, en 280 slalombräda köptes år 2004 till frun. Har nu placerats strategiskt i sällskap med en gammal NP 7.0:a i en sjöbod på ostkusten.
    11. Naish 84 wave köptes 2010. Åter på västkusten, får segla ibland, kul! Intresset vaknar till liv igen, vill komplettera med ca 100 l freestyle! Kanske ett större segel? Nya grejer!

  • mr-jibe

    Medlem
    8 juli, 2011 vid 12:15

    Att vissa kommer ihåg årtal på pricken då brädor inhandlades kors och tvärs är minst sagt imponerande! Nästan lite nördigt… men fullt normalt! 😀 Började Förra våren, 2010 oh är nu uppe i 3 brädor, snart 4… kanske om sisådär 20 år kan jag också stoltsera med alla brädor jag avverkat genom åren.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 juli, 2011 vid 19:08

    Jag vet inte men det kan ha varit vanligare förr på 80-talet och början på 90-talet att man byggde sina egna brädor i styroform och andra material. Jag har ett lager med ca 7 hembyggen varav en, “Potemkin”, tagits över av min granne som fortfarande kör på den, 30 år senare. Det är fantastiskt med epoxy. Brädorna kan ligga ute i sol och ur och skur men de klarar allt.

    Det tar ca en vecka att få klar en bräda med lite handledning föutsatt att man inte har tummen mitt i handen. Med de cellkärnor som finns nu behövs inga stringers utan det är bara att forma en block med hyvel och plasta i omgångar. Kanske något för dem som vill bygga ut brädparken…?

  • tsss

    Medlem
    8 juli, 2011 vid 20:25
    Herr Pelegrin;661554 wrote:
    J

    Det tar ca en vecka att få klar en bräda med lite handledning förutsatt att man inte har tummen mitt i handen. Med de cellkärnor som finns nu behövs inga stringers utan det är bara att forma en block med hyvel och plasta i omgångar. Kanske något för dem som vill bygga ut brädparken…?

    Om någon behöver ett ämne till en bräda så hör av dig. Du kan få ett block av mig utan kostnad.

    Tomas nollsjutresex 287887

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 juli, 2011 vid 09:03

    Det var ju ett bra erbjudande! Kanske något för den som vill göra en egen speed-bräda och laborera lite med scoop, rocker, outline samt dubbelkonkaviteter, v-botten kontra plan botten!

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tokig återfalls-surfare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.