Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Bråk

  • Torö – Bråk

    Publicerad av poopzilla på 25 oktober, 2008 vid 16:28

    Det var väl bara en tidsfråga innan killen som äger 30 miljonersvillan skulle blåsa en packning över tillståndet i Kärringviken. Jag måste tyvärr hålla med honom, det känns riktigt tråkigt att se det uppklippta stängslet på väg ner till viken. Meningen med staketet är först och främst att skydda den känsliga marken innanför, så att se hur upptrampat det är bort mot kiteudden nu är tragiskt. Att man efter all möda det innebär att åka ner till Torö inte orkar gå de extra 150 metrarna hela vägen ner till vattnet är jävligt lamt. Han påpekade även att marken nere längs med stranden är skadad, även detta i skyddad natur. Någon som gått upp och lagt sina segel i ljungen där blev inte populär.

    Hursomhelst så sa han att imorgon kommer han att låsa grinden ner till viken och så länge inte polisen kommer och lyfter bort honom så kommer han att stå och vakta där. Hoppas att det inte blir så!

    Någon i Torös vänner som för dialog med honom?

    Thomas

    peter_n svarade 15 år, 6 månader sedan 32 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • calle_b

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 16:35

    Jag har inte seglat Torö på tre år, varesig stenstranden eller viken.
    Innebär “låsning av grinden” att Kärringviken blir otillgänglig?

  • poopzilla

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 16:43

    Tror att strandskyddet medger att man får vara där, men den lättaste vägen att ta sig ner dit är via en stig med stängsel på båda sidor. Ingången till denna stig går att låsa. Kommer man inte igenom där får man gå ner vid allmänningen på Stenstraden och sedan bort till Kärringviken, men då passerar man nedanför ovan nämda killes tomt och det brukar han inte heller tycka om.

  • dude

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 16:45

    Det här var trist att höra. Jag ska kolla upp och försöka återkomma med mer information. Jag håller med om det du för vidare som han sagt är dåligt och det låter som att han har fog för det han säger men det finns fler skildringar av verkligheten.

  • oden031

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:06

    Kom man inte fram till i Torös vänner “tråden”, för något år sedan, att detta staket var olagligt uppsatt…?

  • bosso

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:26

    Finns inget att vinna på att bitcha med dom som bor där nere.
    Klippa staket och snedda över folks tomter ger inga pluspoäng.
    Spelar ingen roll om staketet är olagligt eller ej.
    Det är väl värt att gå den utpekade stigen mellan staketen och hålla alla nöjda och glada. Det vinner alla på, och vi kan fortsätta segla med glada miner från alla håll.

    Parkeringssituationen tycker jag blivit bättre på sista tiden. Funkar oftast att komma fram på vägen även om det är mycket bilar. Det uppskattas säkert av de boende också.

    Låt oss tassa den utstakade vägen, och visa ägaren lite respekt, så kan vi säkert segla både stenstrand och viken utan problem framöver.

  • goose

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:33

    Kommer man inte ner till kärringviken längre?!?

  • krippe

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:37

    Jag var där idag och var en av de som snackade med snubben/gubben. Hade lagt mina surfgrejor uppe på mossgrejorna (vad de nu heter). Hade inte koll på att de var fridlysta och känsliga.

    Han sa att han var mycket irriterad på hur folk förstörde naturen nere vid stranden och verkade väl mest sur på Kitare. Vi föreslog att han skulle sätta upp lappar som informerade om de frildlysta mossorna mm så skulle nog många med mig undvika att lägga seglen där. Han menade att han satt upp ett 100 tal skyltar men att de plockades ner av någon. Han menade även att kommunen jobbat hårt med detta men tröttnat då skyltarna omedlebart försvinner. Vet ej hur mycket sanning det ligger i detta? Varför skulle människor plocka ner skyltarna?

    När jag letade runt lite hittade jag dock en skylt av kommunen. Området är ej naturskyddsområde men innehåller unik fauna etc och strövare mm ombeds att i största mån använda strandremsan. Vidare påminns om att de finns bebyggelse på udden och att man ska respektera deras rätt till en fri zon närmast huset.

    När vi gick upp senare höll han på och lagade stängslet som rivits/klippts av av ngn. Han visade också då hur han tänkt låsa grinden imorgon. Kättingen hängde bredvid grinden. han pekade också på en bajshög som låg bredvid det upprivna stängslet och menade att det var människobajs samt att någon haft den goda smaken att göra sina behov just där.

    Jag frågade om stigen ner var allmänning eller privat mark. Han menade att han ägde den och hade rätt atrt låsa grinden. Jag försökte kolla upp nu på nätet men kunde inte hitta ritningarna. Har för mig att jag sett dem tidigare när hans hus låg ute på nätet. Ngn som vet om stigen är privat eller allmänning?

    När vi sen packade prylarna kom ett par Kitare upp. Vi frågade om de haft ngn ihoppstötning med honom och vad de tyckte. Visade sig att en av killarna försökt gå förbi på stranden mellan stenstranden och kärringviken när gubben med familj hade stoppat honom och sagt att han inte fick passera nere vid stranden. Gubben hotade honom med våld och tog upp en sten och måttade kast mot honom. Kille ringde i takt med att det blev mer hotfullt polisen. Tydligen hördes gubbens hot i bakgrunden samtidigt som han anmälde incidenten över telefonen och polisanmälde gubben.

    Snackade också med ett par med hund som bodde på Torö sen 20 år som gick förbi uppe vid parkering. De menade lite snällt tecknande mot huvudet att allt inte riktigt stod rätt till hos de som bor i huset nere på udden. De menade att alla har rätt att passera nedanför deras hus på stranden samt att skylten ägarna satt upp nere vid strandpassagen (som typ meddelar förbud att passera) är hemgjord.

    Ngn av Kitarna sa att gubben borde förstå att allemansrätt gäller i Sverige och det bara är att gilla läget. Jag tycker nog att det ligger mycket i det. Mycket av det jag hör i gubbens attityd handlar nog mer om att han trott att han ska kunna vara helt privat på all sin mark, snarare än att han bara månar om naturen. Jag får ganska mycket känslan av “private property. keep out. trespassers will be shot.” OK bäst är ju alltid att vara trevlig och försöka hitta en smidig lösning, men jag undrar om han inte går långt över sina befogenheter i sitt agerande.

  • feg

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:49

    @Bosso 511525 wrote:

    Finns inget att vinna på att bitcha med dom som bor där nere.
    Klippa staket och snedda över folks tomter ger inga pluspoäng.
    Spelar ingen roll om staketet är olagligt eller ej.

    Håller med fullständigt!

    Jag såg även hålen i stängslet idag. Vet inte hur länge de funnits, eftersom det är länge sedan jag körde kärringviken senast. Men de upptrampade spåren var som av traktorer så många är dom som har gått där….

    Med största säkerhet påverkar detta vår önskan om tillgång till vattnet på Örudden och raserar det arbete som några få gjort, för att bereda oss denna tillgång, i dialog med kommun och övriga myndigheter.

    Jävligt trist alltså!

    /Jocke

  • goose

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:50

    jädra skit….tänkte överge mina tidigare planer och köra några tidiga timmar i Kärringviken. Har absolut ingen lust att stiga ner i Stenstranden….hur fasen gör jag nu? Tar mig 1,5 timmar att komma till Torö och vill inte råka ut för en låst grind och en tokig gubbe….

  • fjant

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:54

    Mycket tråkigt att höra om det uppklippta stängslet. Vem f…n har haft den goda smaken att ställa till med det??? Det har ju varit lite vapenvila på senaste tiden, nu känns det som att vi är tillbaka på ruta ett…. 🙁

    /Fjant

  • happymagnus

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 18:06

    Torö är ju det som rockar i Stockholm när det gäller kitesurfing och det är såklart trist att någon klippt staketet. Om nu inte gubben gjort det själv vill säga, i syfte att “bevisa” för Länsstyrelsen att surfare utgör en problemgrupp.

    Jag pratade länge med honom och han skulle “låsa grinden i morgon”. Jag har bara svårt att se att han har rätt till det, om han gör det bör det resultera i en skrivelse till Länsstyrelsen. Vi naturintresserade måste ju ha en rimlig möjlighet att nå Örudden med all dess fantastiska fauna.

    Jag gissar att fortsättning följer i morgon…

  • jazzare

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 18:34

    Frågan som definitivt kvarstår eller kanske är obefogad, är det meningslöst
    att försöka sig på segling runt kärringviken i morn om vädrets makter tillåter.
    Har inte riktig koll på gubben och hans ideer. Tråkigt att det blivit som det blivit

  • appel

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 18:41

    Tråkig läsning… Sitter i en stuga på Torö och njuter av den tilltagande vinden och hade ställt in mig på justering av P.B. (speed) i morgon i nämda Kärringvik. Kan man utan överdriven arbetrsinsats och risktagning överhuvudtaget nyttja stället i morrn? Har förståelse för killens önskan om att få vara ifred, men det får ju finnas gränser för det med…

  • appel

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 18:44

    @Jazzare 511543 wrote:

    Frågan som definitivt kvarstår eller kanske är obefogad, är det meningslöst
    att försöka sig på segling runt kärringviken i morn om vädrets makter tillåter.
    Har inte riktig koll på gubben och hans ideer. Tråkigt att det blivit som det blivit

    (skrev samtidigt där samma fråga typ)

  • feg

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 18:50

    @HappyMagnus 511539 wrote:

    Torö är ju det som rockar i Stockholm när det gäller kitesurfing och det är såklart trist att någon klippt staketet. Om nu inte gubben gjort det själv vill säga, i syfte att “bevisa” för Länsstyrelsen att surfare utgör en problemgrupp…

    Jag tycker att det är mycket “konfliktsökeri” nu i denna tråd när vi faktiskt borde, för vår egen skull, borde försöka jobba för att lugna ner hettsen några hekto eller kanske ton.

    Att han skulle ha klippt stängslet själv eller ej kan jag ju inte sia om men jag ställer mig tveksam till att han skulle ha lyckat springa fram och tillbaka som en jävla elefanthjord för att plöja de fåror i terrängen som bevisligen leder från den inhängnade stigen som vi bör använda för att inte stöta oss med invånarna på Torö.

    Allt detta plöjande av nya stigar och annan inverkan på naturen ligger oss definitivt till last den dag detta ärende igen ska behandlas av diverse myndigheter…. och dit kommer vi ju fortare än kvickt när nu invånarna är på krigsstigen igen, på vår egen förskyllan.

    /Jocke

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö – Bråk

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.