Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö idag FM… vred det sedan?

  • jesper_b

    Medlem
    15 september, 2005 vid 09:23

    Hu, jag ogillar de flesta vi-dom resonemang. Jag surfar, vindsurfar och provat kite. Jag simmar, dyker, åker snowboard, skidor etc.

    Kite innebär faror som inte finns i vindsurfing. Men kitare är också oerhört medvetna om detta och inom kite finns ett helt annat säkerhetstänkande än inom vindsurfing. Precis som när jag sitter på min surfbräda på line-up och plötsligt blir passerad av en snabbt uppdykande vindsurfare kan en vindsurfare uppleva obehag av en passerande kitesurfare. Men detta behöver inte innebära att vindsurfaren eller kitesurfaren beter sig farligt. Det känns oftast mycket säkrare att köra bil själv än att sitta brevid.

    Vindsurfare äger inte vågorna på Torö, det gör inte badare, surfare, snorklare, kajakare eller någon annan kategorisering av människor heller. Jag tycker det är urcoolt att vi kan uppleva Torös fantastiska natur tillsammans – alla – oavsett redskap. Självklart ska vi ta hänsyn till varandra och inte utsätta varandra för farliga situationer, men det gäller inte specifikt kitare.

    Här hemma i Sverige håller vi på att dela upp allt i onödan. På till exempel Maui är det så mycket ovanligare att man bygger upp sin identiet som antingen surfare, vindsurfare, kitare eller vad vi nu tycker att vi är. Ibland surfar man, ibland vindsurfar man, ibland kitar man, ibland bodysurfar man ibland tow-surfar man… Huvudsaken är att ha kul, tillsammans, på vattnet och på land.

    Sluta upp med vi-dem-kategoriseringarna och se hur kul det är att det går att göra olika grejor tillsammans! Ingo, jag ser verkligen fram till nästa gång vi rippar Torö, Ekeviken eller varför inte Kanaha tillsammans!

    /Jesper B

  • surferic

    Medlem
    15 september, 2005 vid 09:23

    Surferic på en mastfotshög våg i kärringviken.

  • bosso

    Medlem
    15 september, 2005 vid 09:27

    Torö bjöd verkligen på alla förhållanden.
    Stora böljor och onshore med tillhörande skräck och förtjusning. Munnen formad till litet o och hårda spolningar hela vägen in.
    Playground nere i viken. En del trevliga set rullade in.
    Säkert, roligt, och med clean speed-jipp-area vid stranden.
    Sideshore och hyfsat stora set. En raritet. Hur ofta?
    Kroppen ömmade sjukt mycket efter en heldag med 4.0, men snudd på illegalt att
    inte ge sig ut igen när stenstranden bjuder upp till dans på det sättet.

  • surferic

    Medlem
    15 september, 2005 vid 09:28

    Håller med Jesper! Tycker Ingo och grabbarna skötte sig mycket bra på Torö igår, jag kände mig aldrig hotat. Men så vet ju dom vad dom håller på med…

  • star

    Medlem
    15 september, 2005 vid 09:37

    Jesper, du missar hela resonemanget. Om du läser inlägget så kan jag inte annat än att skriva under på det du säger. Som du nämner själv är det i vissa situationer en obehagskänsla. Ibland beroende av brist på eget omdöme/kunskap men likväl hänsyn från andra. Sen är det trots allt så att Kitesurfing förbjudits alt. separerats från vissa stränder i såväl Sverige som utomlands. Har inte för avsikt att fortsätta debattera detta utan hoppas på vind istället.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 september, 2005 vid 09:39

    Tack 🙂
    Det var så J*la bra…
    /Freddan med sin lilla blå uppblåsbara leksak….

  • poppo

    Medlem
    15 september, 2005 vid 09:42

    länge sedan man seglade i så mkt vind som på dagen. länge sedan man fick en så bra våg i svealand som på kvällen. länge sedan man fick på skallen som på stenstranden. har sovit gott i natt…

    Jonas H – sidan funkar inte nu! hade vart skoj att se fler bilder!

    och kite-killarna skötte sig grymt bra.

  • bosso

    Medlem
    15 september, 2005 vid 10:45

    Jonas H’s sida funkar i internet explorer, inte i mozilla eller firefox.

  • jesper_b

    Medlem
    15 september, 2005 vid 11:03

    Star,
    Sorry om jag missförstod. Klart vi hellre hoppas på vind än ägnar oss åt onödig debatt! /Jesper

  • pete

    Medlem
    15 september, 2005 vid 11:17

    Vad var maxrapporteringen på Landsortfyren? Nån på parkeringen hade hört 23 m/s vid 2-tiden, själv lyssnade jag på väg ut vid kl 10 (innan det ökade ännu mer), då var det 19 i byarna.

  • dr-masse

    Medlem
    15 september, 2005 vid 11:32

    Vinden på Landsort och vinden vid Torö verkar ju nästan leva i olika världar ibland…eller alltid… framförallt på SV. Men det är ju längre ut, och hur högt upp sitter den däringa mätaren egentligen?

    Nåja, en fem-sex sekundmeter brukar man ganska lugnt kunna dra av, är min erfarenhet. Det var inga 20 eller 23 inne vid Torö igår, i alla fall.

    Men blåste – det gjorde det! Ordenligt!

  • larry

    Medlem
    15 september, 2005 vid 11:47

    ….Jonas H, Johan!!, Nagelfar, SurfEric mfl
    Ett himla fint alster ni fixat och delat med er av från Kärringviken och Torö.
    Man blir så himla lycklig när man fastnar på bild. smile.gif
    //Larry

    img_2541.jpg

  • _frippe_

    Medlem
    15 september, 2005 vid 20:18

    Jag satt på jobbet och slavade under gårdagen men ringde svararen ute på Landsort någon gång vid två-tre och då rapporerade den byar på uppåt 20 m/s och medelvind på 17 m/s har jag för mig. Samtidigt gick jag in och kollade på SMHI’s observation från Landsort på http://xout.smhi.se/extsites/gotlandrunt/ntv_kustobsar.html?obsId=02567 och den visade 13-14 m/s om jag inte minns fel. Det diffade alltså några m/s redan i de två observationerna.
    Det kändes för övrigt inte alls bra att sitta på jobbet oavsett vilken av de två observationerna man tittade på… shocked.gif

  • petter

    Medlem
    15 september, 2005 vid 20:50

    En grym dag, playground i kärringviken som sedan avslutades med
    grym sidshore ute på stenstranen. Mycket trevligt!!! Bifogar lite bilder
    som Marcus fotade från kärringviken…

  • petter

    Medlem
    15 september, 2005 vid 20:52

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö idag FM… vred det sedan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.