Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrhandske vår -höst

  • Torrhandske vår -höst

    Publicerad av parmezzan på 20 maj, 2012 vid 07:11

    Hej
    Jag lider av exem på händer och därav förstörs de om de blir blöta, så jag undrar om ni vet någon utmärkt handske som ni kan rekommendera?
    Jag har testat diskhande varianten som man knappt kan dra upp gylfen med.
    Och även en dykarvariant som gick sönder när jag drog i en tamp.
    Tack på förhand

    parmezzan svarade 11 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2012 vid 16:48

    Det låter som ett svårt problem. En tunn, vattentät handske (latex?) under en stabilare skyddshandske (typ cykelhandske eller roddhandske i tunnt läder), kanske?

  • parmezzan

    Medlem
    21 maj, 2012 vid 17:14
    Ola H.;689179 wrote:
    Det låter som ett svårt problem. En tunn, vattentät handske (latex?) under en stabilare skyddshandske (typ cykelhandske eller roddhandske i tunnt läder), kanske?

    Problemet med latex, och gummi är att det lätt blir svettigt och rätt varmt även fast man har en tunn handske under. Dessutom är de stora och klumpiga..

    Jag jobbar med katamaransegling och där är det samma problem. En bra torrhandske är för klumpig och en torrhandske som inte är klumpig finns inte i min värld än så länge..

  • mr-jibe

    Medlem
    21 maj, 2012 vid 17:32

    Aloha Marcus! Dakine cold water mitts (?) funkar skitbra, släpper in lite vatten pga att de inte är torrhandskar. Killen på surfspot tipsade mig om att man kan vända handsken ut och in för att täta sömmarna med silicon eller liknande och att många gjort det då de efterfrågat just en torrhandske. För övrigt en sketbra handske som håller värmen de kalla dagarna och har dessutom ett tunt och skönt grepp för att inte få lika mycket mjölksyra i handen/underarmen.

    Lycka till!
    -Kristofer

  • parmezzan

    Medlem
    21 maj, 2012 vid 18:12
    Mr.Jibe;689182 wrote:
    Aloha Marcus! Dakine cold water mitts (?) funkar skitbra, släpper in lite vatten pga att de inte är torrhandskar. Killen på surfspot tipsade mig om att man kan vända handsken ut och in för att täta sömmarna med silicon eller liknande och att många gjort det då de efterfrågat just en torrhandske. För övrigt en sketbra handske som håller värmen de kalla dagarna och har dessutom ett tunt och skönt grepp för att inte få lika mycket mjölksyra i handen/underarmen.

    Lycka till!
    -Kristofer

    Hej kristofer, trodde inte att du var aktiv på den här sidan 😉 jo som sagt det måste vara 100 % torrt.. annars kan jag lika gärna köra utan handskar men jag ska kolla upp dessa du föreslog 🙂

  • mr-jibe

    Medlem
    21 maj, 2012 vid 20:11

    Självfallet är jag det! Hur kan man leva utan surfzone?! 😀 ja kolla upp dem, finns på surfspot i hägersten för ringa 30 “guldpengar”.

  • parmezzan

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 05:28
    Mr.Jibe;689201 wrote:
    Självfallet är jag det! Hur kan man leva utan surfzone?! 😀 ja kolla upp dem, finns på surfspot i hägersten för ringa 30 “guldpengar”.

    Okejokej, ska kolla förbi där 😉

  • marden

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 06:53

    sommaren då ?

  • parmezzan

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 15:52
    Mården;689229 wrote:
    sommaren då ?

    uttryckte mig kanske lite felaktigt vår-höst alltså vår, sommar och höst

  • marden

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 16:30

    en gul diskhandske
    ,eller byt sport (:

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 19:36

    Som Mr Jibe skriver är Dakines tumvantar ett bra alternativ. Med lite tejp kan Du kanske slippa få in något vatten alls. Som kuriosa kan nämnas att när min dotter och jag varit ute på vattnet och hon blivit kall om händerna fick hon ta på sig mina Dakinevantar som jag just varit ute och surfat med. Dessa höll då så pass hög temperatur inuti så de fungerade som handvärmare.

    http://www.surfspot.se/review/product/list/id/1892/category/62/

  • parmezzan

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 19:58
    Herr Pelegrin;689296 wrote:
    Som Mr Jibe skriver är Dakines tumvantar ett bra alternativ. Med lite tejp kan Du kanske slippa få in något vatten alls. Som kuriosa kan nämnas att när min dotter och jag varit ute på vattnet och hon blivit kall om händerna fick hon ta på sig mina Dakinevantar som jag just varit ute och surfat med. Dessa höll då så pass hög temperatur inuti så de fungerade som handvärmare.

    http://www.surfspot.se/review/product/list/id/1892/category/62/

    ska kolla upp dessa, tack för svar!

  • surf_smurf

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 09:12

    Jag har just beställt ett par som verkar bättre. De är fingervantar, vilket jag gillar bättre. De blir mer smidigare då. De skriver själv att de ska vara vattentäta och ska klarar tidiga vårar och höstar. Så jag hoppas på dem. Ta en titt. http://www.beachandmotion.se/sommar/produkter/vatdrakter/shoes-and-socks/o-neill-flx-glove-2mm

  • ola-h

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 10:54
    Parmezzan;689181 wrote:
    Problemet med latex, och gummi är att det lätt blir svettigt och rätt varmt även fast man har en tunn handske under. Dessutom är de stora och klumpiga..

    Jag jobbar med katamaransegling och där är det samma problem. En bra torrhandske är för klumpig och en torrhandske som inte är klumpig finns inte i min värld än så länge..

    Jag menade en riktigt tunn latexhandske (typ sjukhusskyddshandske) som skyddar mot fukt och sedan en tunn skinnhandske som skyddar mot slitage ovanpå.

    Det torde vara tämligen svårt att göra en handske som å ena sidan är helt tät och å andra sidan inte blir svettig och varm. Jag tror att det blir ganska svårt att göra en DaKine cold water mitt helt tät. Det är rätt många sömmar i den som inte är täta från början. Tejp över tror jag blir svårt att få att fästa, osv.

    Så igen: från mitt perspektiv så tror jag att du först skall hitta en smidig men slitstark “skyddshandske” först. Sedan kolla på alternativ att vattentäta den med en innerhandske. Om latexvarianten blir för svettig skulle jag försöka hitta ett ställa att köpa en så kallad Gore Tex glove insert (eller mostvarande), vilket är “själva plastlagret” i en goretexhanske. Den är 100% vattentät och andas (kan tom släppa ut fukt ur handsken fast hela handen är under vattnet). Jag vet dock inte om man kan köpa sådana löst (de är mest till för handskindustrin). Och dessutom är de egentligen inte till för att bäras direkt mot huden utan de skall ligga mellan en ytterhandske och en innerhandske. Men kanske funkar det ett tag.

    Någon här kanske har idéer på var man kan få tag i en glove insert. Ett ställa att kolla på är kanske Taiga i Varberg som tillverkar arbetskläder och möjligen kan låta dig köpa produkten i fråga.

    Överlag tror jag att du har ett rätt speciellt problem här, som kräver lite arbete och lite seriöst experimenterande för att lösas.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 12:01

    Det blir kanske en avstickare från ämnet “vattentät” men som replik till surf_smurf som hävdar att fingervantar verkar smidigare än tumvantar så vill jag ändå framföra följande:

    Det är självfallet lätt att “tro” att en fingerhandske skulle vara smidigare. Samtidigt måste Du ju tänka på hur smidigt det kan vara med material mellan fingrarna. Detta material ska ju dessutom vara så pass tjockt att det håller värmen. Då kan man fråga sig om det inte istället är så att en helt rörlig hand i en tumvante kan röra sig och vara betydligt mer “smidig” än om fingrarna istället klämmer ihop material dem emellan.

    Med detta ville jag bara säga att det som verkar logiskt inte behöver vara det i praktiken. Men, lycka till med Dina fingerhandskar! Om Du skulle bli besviken så finns det ju som sagt alternativ.

  • wisco

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 12:37

    Ajaj, jobbigt problem. âr det hela handen eller bara ovansidan? Vad händer om du smørjer in ovansidan med vaselin? Håller ju fukten borta och du slipper jobbig handske. Helt vattentät hanska komme ju att bli svettig på insidan hur du än gör..

    Parmezzan;689094 wrote:
    Hej
    Jag lider av exem på händer och därav förstörs de om de blir blöta, så jag undrar om ni vet någon utmärkt handske som ni kan rekommendera?
    Jag har testat diskhande varianten som man knappt kan dra upp gylfen med.
    Och även en dykarvariant som gick sönder när jag drog i en tamp.
    Tack på förhand
Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrhandske vår -höst

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.