Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Total nybörjare behöver tips råd och hjälp!

Taggad: 

  • Total nybörjare behöver tips råd och hjälp!

    Publicerad av spray på 29 juli, 2006 vid 12:19

    Hej alla,

    Jag har nyss sålt min centerbordsjolle med trapets. Tyckte den gick lite långsamt (ca 15-20knop) och hörde nån viska att formula vindsurfing skulle gå ännu snabbare? 😉

    Jag älskar vattenaction där man kämpar mot elementen, då måste väl forumla vindsurfing vara intressant? Läste i ett nummer av tidningen “Segling” där de testade formula vindsurfing, jag blev intresserad direkt.

    Jag har seglat ganska mycket jolle under flera års tid nu men känner att det är dags att gå vidare.

    Har ca. 9-10 tusen kronor i budget, men var får jag tag i en (bättre begagnad) formulabräda med komplett utrustning ?
    Vad ska jag tänka på?
    Vad kan ni ge för tips till en total nybörjare på vindsurfing?

    Har sökt lite på internet men inte hittat nån vidare bra information. :confused2:

    Tacksam för mkt info…

    rasmus_w svarade 17 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • spray

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 12:41

    Kanske ska lägga till att jag är 173cm lång och väger 80kg!

    (och ja, formula direkt, ingen “mellanväg” hehe 🙂 )

  • rasmus_w

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 21:27

    Kolla här i forumet, på köp & sälj. Det brukar finnas lite formulagrejor till salu till varierande priser. Oftast kan det som bekant bli billigare att köpa hela paket, men hittar du inte det så är det viktigaste eneligt mig att köpa segel och mast tillsammans, och se till att du får med rätt mast, formulasegel är rätt mastkänsliga och ska du köpa masten separat kan du i värsta vall få bränna hela budgeten på bara en mast. Sen är väl lämplig första segelstorek 11.0

    Och justja: Du kan väl vindsurfa? Om inte så skulle jag kanske vänta med att skaffa formulaprylar tills du lärt dig. Visserligen är de lättseglade men de är rätt ömtåliga och kan lätt gå sönder av nybörjarmissar. Sen är det ju inte helt säkert att formula är den gren du faktiskt kommer falla för i slutänden, vindsurfing är en sport med många ansikten. Siktar du t.ex. på rejäl fart, typ 30-40 knop så ska du nog segla nån mindre bräda än en formula, och vara beredd att vänta en del på de riktigt blåsiga dagarna. Men en snabb formulaseglare kan nog komma rätt nära 30 knop, jag har hört nåt om att nån skulle ha kommit upp i 32 på en formula, men den siffran tvivlar de flesta på om jag förstått saken rätt.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 21:49

    Justja, här finns en bräda och här finns lite riggar som nog passar dig och din budget perfekt. Visserligen är inte Fanatic TT05 direkt känd som historiens hetaste formula, men innan du tävlar på toppnivå spelar det nog inte så stor roll. Riggarna är det däremot inget fel på. Med din längd och vikt tror jag den mindre av riggarna är den du ska sikta på i första hand.

  • soundwave

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 11:17

    Om du väntar tills nästa säsong kommer det säkerligen bli många fanatic tt 04 (den mest framgångsrika fanatic brädan). Det är så att de som har kört fanatic har inte kunnat byta till de nya och därför kört på den gamla i flera år. Hursomhelst är tre år för mycket, så nu byter man vad jag har förstått. Jag tror det kommer bli rätt många sådana brädor till salu så du kan nog få sånna billigt. Om du är nybörjare så kan 9,8 (10) m2 vara lämpligt att börja med. Nu kan ju du segla så jag vet inte hur lång tid det kommer ta att lära sig vindsurfa… du kommer definitivt ha nytta av dina seglarkunskaper på en tävlingsbana.

  • swe650

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 17:09

    hej,

    jag har en komplett utrustning till salu, jag har just fått min andra son så jag kommer endast att ha tid att segla då det blåser mycket!

    starboard formula 146 med två fenor, brädfodral samt segel windwing 10 kvadrat, gulftech mast, hawaiian proline bom, samt ett gaastra 10,4 slitet med tillhörande mast, fiberspar, bra att träna med samt att köra på dåliga ställen, neil pryde förlängare och puck, samt trimset,

    jag säljer allt för sek 12 000, mikael olofson 08-26 18 55

  • spray

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 20:11

    Ok, men vad är det som ingår i en helt komplett formulautrustning? Alltså, vad är det som krävs för att kunna surfa?

    swe650 wrote:
    hej,

    jag har en komplett utrustning till salu, jag har just fått min andra son så jag kommer endast att ha tid att segla då det blåser mycket!

    starboard formula 146 med två fenor, brädfodral samt segel windwing 10 kvadrat, gulftech mast, hawaiian proline bom, samt ett gaastra 10,4 slitet med tillhörande mast, fiberspar, bra att träna med samt att köra på dåliga ställen, neil pryde förlängare och puck, samt trimset,

    jag säljer allt för sek 12 000, mikael olofson 08-26 18 55

    Till alla:
    Är det här bra grejor till ett vettigt pris?

  • vivace282

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 21:46

    Jag tror han menar starboard formula 147. Den är från 2003 och är den första starboard formulan som blev kort dvs runt 230 cm.
    Här är lite info om brädan.
    http://2003.star-board.com/products/formula_147.asp
    http://www.bluefinz.com/reviews/sb147/index.html

    Du kan läsa om windwing på http://www.hotsailsmaui.se
    Det verkar vara ett ok pris. Kolla skicket på brädan, titta efter lagningar och känn på brädan. Känns den tung kan den ha tagit in vatten. Det är inte ovanligt med lagningar på brädorna då de är ganska sköra. Kolla även igenom seglet om det är slitet. Är det väldigt torrt och prassligt så kan seglet vara slitet pga att seglet legat framme i solen. Monofilm är känsligt för soljus. Kolla även lattfickor och maststrumpan hur slitet det är. Eller om det är lagningar i monofilmen.

    Är dessa saker ok så verkar det vettigt…

  • rasmus_w

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 16:33
    Spray wrote:
    Ok, men vad är det som ingår i en helt komplett formulautrustning? Alltså, vad är det som krävs för att kunna surfa?

    Till alla:
    Är det här bra grejor till ett vettigt pris?

    För en komplett utrustning behöver du en bräda, 2-3 segel , mast till seglen, och här är det viktigt att kolla upp så masten du får med är den som hör ihop med seglet, att köpa till en ny mast kostar nästan som hela begagnatpaketet. Du behöver minst en bom men det är bra att ha master och bommar så allt kan ligga riggat. Du behöver en bra mastförlängare som har stora rullar så tampfriktionen blir så låg som möjligt och som är stark nog att hålla för de väldiga krafterna när seglet är riggat. Du behöver mastfot och en eller flera bra fenor.

    Som jag ser det så verkar det vara ett bra paket till ett bra pris. Köp om skicket verkar bra. Hur du kollar det har vivace282 redan berättat.

  • swe-496

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 20:12

    Ehhhhhhhh???? Vänta lite nu Rasmus…Han frågar vad som behövs för att kunna surfa, inte att tävla.

    Spray…. Det du behöver är en rigg med mast som passar seglet, förlängare, mastfot, fena och självklart segel och bräda.

    Kan säga som så att det priset du får de grejerna för är helt ok. Windwing och Gulftech är grymma grejer, likaså Gaastra. Slå till och börja med formula. Riktigt skoj.

    Sen är det klart bättre om man har fler segel. Har 2 segel som jag tävlar med. 11,6 och 10,0. Det funkar helt ok. Vill man ha det riktigt optimalt så ska man ju ha fler segel och flera fenor så att man kan optimera sina val efter vind och vågförhållanden på varje tävling. Men vem orkar det???;)

  • rasmus_w

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 20:09
    SWE 496 wrote:
    Ehhhhhhhh???? Vänta lite nu Rasmus…Han frågar vad som behövs för att kunna surfa, inte att tävla.

    Ja? Okej, 2-3 segel kanske är för att tävla och inte för att segla, annars ser jag inte vad som är “tävlingsspecat”. “Bra att ha” är inte samma sak som “nödvändigt”, jag har mer än en gång önskat att jag kunde ha flera segel riggade samtidigt, trots att jag inte tävlar.

    Att jag skrev en del om förlängaren beror på att jag avverkade två förlängare innan jag hittade en (streamlined) som funkade till formulasegel. Den första höll inte och den andra åt upp en dyr spectratamp i månaden.

    Fenor? Som sagt, minst en men jag har aldrig känt mig rädd för att byta fena om jag tror att det leder till roligare segling.

  • swe-1

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 08:30
    Rasmus_W wrote:
    SWE 496 wrote:
    Ehhhhhhhh???? Vänta lite nu Rasmus…Han frågar vad som behövs för att kunna surfa, inte att tävla.

    Ja? Okej, 2-3 segel kanske är för att tävla och inte för att segla, annars ser jag inte vad som är “tävlingsspecat”. “Bra att ha” är inte samma sak som “nödvändigt”, jag har mer än en gång önskat att jag kunde ha flera segel riggade samtidigt, trots att jag inte tävlar.

    Att jag skrev en del om förlängaren beror på att jag avverkade två förlängare innan jag hittade en (streamlined) som funkade till formulasegel. Den första höll inte och den andra åt upp en dyr spectratamp i månaden.

    Fenor? Som sagt, minst en men jag har aldrig känt mig rädd för att byta fena om jag tror att det leder till roligare segling.

    (Detta är inte riktigt svar på trådförfattarens frågor men jag måste få säga detta)
    Varför denna prylhysteri??? Jag har sagt det förr och säger det igen, för att segla Formula och tävla (om man nu vill det) på hyfsad nivå så det räcker med EN BRÄDA, EN BRA RIGG och EN BRA FENA. Formula har såååå mycket större register än någon annan typ av vindsurfing och därför är detta möjligt. Detta är ett av de vanligaste felen bland de som är nya i formulaträsket, speciellt bland de som just börjat tävla, de köper på sig mängder med utrustning, många riggar och ändå fler fenor. Jag har själv varit där så jag vet, och jag har gjort bort mig i så många race för att jag har tagit “fel” rigg eller fena. Mitt sammanlagda resultat genom åren hade varit klart bättre om jag bara hade haft ett segel och en fena. Jag vågar påstå att jag är en av de som seglar mest Formula i Sverige och jag hinner knappt lära mig de två riggar som jag använder, och jag hinner knappt testa ut en ny fena om året och då har jag ändå hyfsad koll på hur det skall kännas och hur jag skall trimma för att få det att funka. Hur skall en “nybörjare” kunna lära sig trimma in tre riggar med olika fenkobinationer??? Tycker jag ser det ganska tydligt på tävling hur rätt många flaxar omkring på stranden och skall byta fenor och segel mellan racen. DET ÄR INTE DÄR DET SITTER!!! Lägg energin på att segla banan i stället, kolla laylines, var ligger det permanenta vrid och mer vind, hur lång är startlinjen, är det styrbordsfördel, osv, det ger så mycket mer än att byta segel eller fena! Ok, det finns undantag, när det blåser över 10m/s då måste man ha ett mindre segel om man skall vara konkurrenskraftig men allvarligt talat, hur ofta blåser det mer än så på tävling i Sverige? Jag är ganska övertygad om att man skulle kunna skita i att segla de racen och ändå få ett bättre slutresultat förutsatt att man har örnkoll på sin enda setup och lägger energin och oron på att studera banan och vindarna i stället!
    Visst Formula är en materialsport men det handlar inte om att ha mycket prylar, det handlar om att ha bra prylar och framförallt att ha trim på dessa! Alltså skaffa EN BRA BRÄDA, EN BRA RIGG OCH EN BRA FENA, det räcker mycket, mycket långt, och oftast hela vägen!

    //JIMMY

  • swe-119

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 09:35

    Om alla lyssnade på Jimmys råd istället för att skrämmas av allt konstigt prylsnack, som ibland förekommer i detta forum, så skulle vi vara mer än 100 man på startlinjen på svenska tävlingar.

    Så kom igen och skaffa en enkel utrustning och väx med den…

    mvh
    Peter

  • the_novice

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 14:21

    Får väl kommentera lite här då jag har börjat i år och har även kört ett par tävlingar för att det har varit enda chansen att få segla mot andra med formula när man bor i Gbg…

    Håller egentligen med men tycker nog att det behövs två segel om man skall tävla, ett för riktigt lätt vind och ett för mellan vindar. Hade det sedan varit lite fler seglare kört med mindre budget så hade det varit ännu roligare även långt ned på listan, det är trots allt himla kul så länge man har någon att fajtas med på banan.

    Fenan upplever jag som väldigt viktig också, det räcker väl med en bra men det svåra är ju att veta vilken och dem säljs ju knappt begagnade. Dem få begagnade fenor jag sett vara till salu har bara varit udda modeller som förmodligen inte funkat särskilt bra…. (ingen säljer väl tex sin Deboichet R13 70S eftersom den alltid fungerar?)

    /Krister SWE320

  • swe-496

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 14:58

    Kan hålla med Jimmy i det mesta…
    Har 2 riggar och har bara använt den största av dem på tävling 11,6… Visst har det varit nån gång då jag varit överrigad på tävling, men de gångerna kan jag räkna på en hand. Var med på NM (första stora mästerskapet för mig) ca 100 man på startlinjen. Det är då mycket viktigare att vara med i starten än andra gånger. Under NM använde jag enbart 11,6. Gjorde misstaget att testa en annan fena än min R14 77 kapad. Testade en Curtis 31E när det var dåligt med vind, men de racen blåstes av. När det väl blev race på Söndagen så hann jag inte byta till min DEB. Hade alldeles för mycket power i Curtisen. När det väl är race där så klarade jag mig alldeles utmärkt med min DEBOICHET. Som Jimmy säger så klarar man sig vääääääldigt långt med EN komplett utrustning ( 1 Rigg, 1Bräda och 1Fena).
    Vi har mycket att lära av grannarna på andra sidan sundet. De ska ha 10 knop 1min före och efter starten sen får det droppa till 8knop under racet. Den vindgränsen de körde med skulle vara alldeles utmärkt att följa i Sverige också. Mer rättvisa förhållanden.

    Fd SWE 496 numer SWE 73

  • the_novice

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:34

    Tycker vindgränsen på 8knop i sverige före och under racen funkade bra både i Karlstad och Halmstad, sedan att halmstad snubbarna inte hade någon funrace signal/flagga är ju ett annat problem. Fick blåsor i händerna redan under dag ett utan att ett enda race hade blivit godkänt…

    Det var väl bara i Båstad som det blev konstigt när dom körde med helt egna regler och i princip inte hade någon undre vindgräns alls när dom väl startat ett race….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Total nybörjare behöver tips råd och hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.