Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör du när du fastnar ute på vattnet?

  • kamaaina

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 08:33

    Svar till:


    Detta understryker ju vikten av att byta jointen i tid.

    [/ QUOTE ]
    Nja, min joint som gick av hade jag använnt 5 ggr innan aktuella tillfället…ett måndagsexemplar….pryo på fabriken i Taiwan kanske.

  • kamaaina

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 08:39

    Svar till:


    fy fan låter iiinte kul , men vadå? hur knöt du fast skiten??? det går väll inte segla in med fast knuten rigg?

    [/ QUOTE ]

    Jag drog ett dubbelt halvslag plus annan skit runt själva jointen som fortfarande satt fast i brädan (det var nämligen övre delen mot masetn som pajade) och sedan knöt jag resten i utrymmet mellan nedhalstampen o seglet…tajt som f-n. Men det gick och jag e grymt glad för det. De första försöken så fick jag inte masten tillräckligt tajt mot brädan vilket gjorde att det inte gick att segla eller ens vattenstarta, och bara att få det hyffsat tajt i dyningarna tog ett tag…..men men man har ju inte så mycket annat för sig.
    /F

  • adde

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 08:51

    Svar till:


    Svar till:


    Detta understryker ju vikten av att byta jointen i tid.

    [/ QUOTE ]
    Nja, min joint som gick av hade jag använnt 5 ggr innan aktuella tillfället…ett måndagsexemplar….pryo på fabriken i Taiwan kanske.

    [/ QUOTE ]

    Du suddade ju ut det viktiga laugh.gif

    200 spänn för en streamlined (märket) joint är en billig livförsäkrning. Har hört och sett många NP och LS fötter/jointar som gått av.

    Chinook har väl också ett gott rykte. På GC säljer man streamlined jointar för 200 spänn de håller i två år där (enligt Jonas), vanliga jointar kostar (nu har jag inte var där på två år) 50 spänn. Men då rekommenderas byte varje halvår.

    /adde

  • kamaaina

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 09:15

    Svar till:


    Svar till:


    Svar till:


    Detta understryker ju vikten av att byta jointen i tid.

    [/ QUOTE ]
    Nja, min joint som gick av hade jag använnt 5 ggr innan aktuella tillfället…ett måndagsexemplar….pryo på fabriken i Taiwan kanske.

    [/ QUOTE ]

    Du suddade ju ut det viktiga laugh.gif

    200 spänn för en streamlined (märket) joint är en billig livförsäkrning. Har hört och sett många NP och LS fötter/jointar som gått av.

    Chinook har väl också ett gott rykte. På GC säljer man streamlined jointar för 200 spänn de håller i två år där (enligt Jonas), vanliga jointar kostar (nu har jag inte var där på två år) 50 spänn. Men då rekommenderas byte varje halvår.

    /adde

    [/ QUOTE ]
    Sant!
    Det e säkert stor kvalite skillnad mellan jointarna, har man otur så har man. Undrar om man kan stämma NP om man e tvungen att dumpa riggen till följd av fabriktionsfel på mastfoten?
    /F

  • safesurfer

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 10:49

    Låter riktigt otäckt. Smart att dumpa riggen. Har man en liten våbgräda kan det dessutom vara svårt att ligga och paddla på den också. Det finns ju upplåsbara kuddar som ska vara till för att öka volymen på brädan men allvarligt vem orkar släpa med sig massa säkerhetsutrustning ut på vatten varje gång, en extra tamp är allt jag tar med mig. Försöker dock att alltid segla så att man skulle driva mot land. HAr brytit mast två gångger två bommar och en fena ute på vattent lite läskigt att segla utan fena gick bra att segla långsamt med kanten ivattnet men råka man fa lite för mycket fart snurra brädan runt 180grader fortare än man hinner säga willyskipper.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 10:56

    Det värsta måste vara om man fastnar ute i hårt väder, höga vågor och kraftigt bryt. Försök att hitta någon i vattnet när det blåser apa skummar och bryter hårt. Då lär det inte vara kul ligga där själv frown.gif

  • silversurfarn

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 11:22

    Ahh fy fan…
    Det är i såna lägen man känner paniken komma krypande.
    Och så tänker man “Fan jag får inte få panik och göra något dumt (typ toksimma mot land) då är det kört” och så känns det ännu värre.

    Skönt att det gick bra i alla fall!
    Helt rätt beslut att dumpa riggen och paddla in på brädan.

  • dala

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 12:39

    Måste bara säga något om detta lilla äventyr. Om du seglade 8 m2 så var inte brädan så liten, alltså god flyförmåga. Om vinden mojnar helt och det är långt hem, Vad göra ???

    Inte dumpa riggen i alla fall. Det är ju bara att rigga ner sittande på brädan och sen rulla seglet med ena masdelen i mitten, sen stoppar du den i en av stropparna och sen ha kvar förlängaren i masten och knyta fast runt mastfoten med tampen från förlängaren och i en öljett i seglet om det skulle slita sig. Bommen ligger under segel/mast paketet. Sätt dig ovanpå skiten och paddla hem med mastens överdel, precis som en havskajak. funkar hur bra som helst och är inte så jobbigt. Du ser bra och har en fin kväll i solnedgången med alla prylar med hem.
    Många som seglar formula har riggat av ute till havs när det blivit vindpunka för att få plats/lift i en liten båt, så det går, bara man vill.

    Om man vill dumpa seglet kan man ju alltid köra venedig stylen hem med masten.

    Gällande alla andra typer av utrustning haveri så finns det gott om bra tips på nätet hur man fixar allt ute på vattnet med bara lite tamp och en hängsele och lite meckande. Boards hade en grym artikel om detta för ett tag sedan. Allt om hur man tog med sig extra mast / bom / segel ut till en krashad kompis eller hur man bogserade honom hem. Ska se om jag hittar den artikel, den var grymt bra. smile.gif

  • nordgren

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 12:55

    Jepp, i Boards augustinummer 03.

  • palmgren

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 14:05

    Mycket bra tips och väldigt roligt med så strort intresse för säkerhetsfrågor. Skall prova ‘Venedigstilen’ mfl.

    Angående brott på joint så hade jag haft samma joint i flera år (F2, klassisk gummijoint) innan den gick till havets botten. Har nu köpt en ersättare med ‘säkerhetsbälten’. Små tampar runt en enkeldiameter urethanjoint(Arrows). Kan de vara ngt?

    Jag kommer att packa med 1m 4mm tamp i hängselen i fortsättningen enligt rekommendation. Tampen i bommens mastbeslag gick av i somras. Seglade hem den gången och gick sedan igenom och bytte ut samtliga medfarna tampar i utrustningen.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 22:36

    Svar till:


    200 spänn för en streamlined (märket) joint är en billig livförsäkrning. Har hört och sett många NP och LS fötter/jointar som gått av.
    /adde

    [/ QUOTE ]

    Jo, Streamlined är ju rätt OK. Jag bytte just min efter rekommendationer här i konfen. Den visade sig ha två pyttesmå sprickor runt bulthålen. Med tanke på att det var originaljointen, jag köpte mastfoten runt -93, så får man väl säga att den har hållit hyfsat.

  • palmgren

    Medlem
    23 oktober, 2004 vid 20:17

    Svar till:


    Svar till:


    200 spänn för en streamlined (märket) joint är en billig livförsäkrning. Har hört och sett många NP och LS fötter/jointar som gått av.
    /adde

    [/ QUOTE ]

    Jo, Streamlined är ju rätt OK. Jag bytte just min efter rekommendationer här i konfen. Den visade sig ha två pyttesmå sprickor runt bulthålen. Med tanke på att det var originaljointen, jag köpte mastfoten runt -93, så får man väl säga att den har hållit hyfsat.

    [/ QUOTE ]

    Var kan man köpa ‘Streamline’ jointar? Har den gamla powerjointen gått i graven helt? Har letat men kan inte hitta några nya mastfötter med powerjoint.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 oktober, 2004 vid 22:30

    Svar till:


    Var kan man köpa ‘Streamline’ jointar? Har den gamla powerjointen gått i graven helt? Har letat men kan inte hitta några nya mastfötter med powerjoint.

    [/ QUOTE ]

    Skidsport och Surfers Paradise har väl streamlined? Hotasilsmaui.se också.

  • palmgren

    Medlem
    24 oktober, 2004 vid 07:37

    Svar till:


    Svar till:


    Var kan man köpa ‘Streamline’ jointar? Har den gamla powerjointen gått i graven helt? Har letat men kan inte hitta några nya mastfötter med powerjoint.

    [/ QUOTE ]

    Skidsport och Surfers Paradise har väl streamlined? Hotasilsmaui.se också.

    [/ QUOTE ]

    Hittat, tackar !

  • jonasp

    Medlem
    24 oktober, 2004 vid 10:14

    Den gamla powerjointen, som känns ordentligt hållbar, finns fortfarande. Bla har surfbutiken, surfuniqe mfl.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör du när du fastnar ute på vattnet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.