Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör ni för att inte frysa? (inte en våtdräktstråd)

  • Vad gör ni för att inte frysa? (inte en våtdräktstråd)

    Publicerad av aronh på 12 december, 2007 vid 06:03

    Uppenbarligen är en bra våträkt eller torrdräkt en bra början men när temperaturen går ner kommer det alltid en punkt då det ändå är före kallt. Visst kan man åka bort till varmare länder men om man ändå ska surfa i kylan så är det ju bra om man kan alla trix.

    Äter ni något specielt eller dricker? Glykol? Är det någon som har någon yogaövning eller liknande som gör att man inte känner kyla? Något sätt att tänka eller peppa upp sig? Schysst uppvärmning?

    Jag själv brukar peppa upp mig till max med schysst musik eller en surffilm och sen, springa och hoppa lite så man får upp värmen. Det känns som om man har rätt inställning kan man ge sig ut i nästa hur kallt som helst. Ibland brukar jag ha med mig choklad och något varmt att dricka. Sen har jag ganska nära till vattnet så jag kan springa upp och värma mig hos mamma. Hur gör ni när ni ändå måste byta om ute? Det kanske bara är att skynda sig.

    Sen kan man ju alltid, men det är kanske lite tabu att prata om, kissa i dräkten men det är ju ganska kortsiktigt. Kanske inte så mycket att diskutera egentligen men man vill ju inte missa några grymma sätt att hålla värmen på.

    Oregistrerad svarade 16 år, 4 månader sedan 18 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    12 december, 2007 vid 08:27

    Äter nåt speciellt? Jepp, mat. Mat är otroligt bra på alla sätt och ger kroppen energi att hålla sig varm. Dricka är också bra eftersom man inte märker att man förlorar vätska i kylan.

    Hälla hett vatten i skorna innan man ger sig ut är också en hit. Min erfarenhet är att det första vattnet som hamnar i skorna stannar där resten av dagen och det är skönare om det första vattnet är varmt än om det är nollgradigt.

  • filipl

    Medlem
    12 december, 2007 vid 08:39

    Jag brukar dricka Vitargo (finns bland annat på Löplabbet) för att ha maximalt med energi i kroppen när jag seglar.

    Detta gör jag både strax före det att jag sticker ut, och under passet (jag brukar segla med en ryggsäck, där jag har bland annat extra fenor och en hoprullbar flaska, finns bland annat på Naturkopaniet). Jag brukar också ha ett par “powerbars” instoppade i sittselen.

    Inför riktigt långa surfdagar nu i vår och i sommar kommer jag nog att “kolhydratladda” även dagen innan.

    Jag har ett mycket skönt underställ från Fourth element i microfleece. “Motståndet” mot att segla när det är kallt blir mindre, om jag känner mig bekvämt klädd.

    Filip

  • svanvik

    Medlem
    12 december, 2007 vid 13:33

    Har du nära till mamma kan du ju fylla hela drökten med varmvatten innan du går ut.

    Ett bra underställ typ 0,5mm neopren är gott att ha. Det jag har de soliga dagarna på sommaren används under dräkten på vintern. Alltid gött att slippa de där dropparna som kommer in i dragkedjan eller i halsrigningnen direkt mot ryggen.

    Händerna tycker jag är det svåraste att få till.

  • manno

    Medlem
    12 december, 2007 vid 14:01

    Har funderat mycket på det och kommit fram till att kissa i dräkten inte är nån bra idé. Det känns bara varmt kortsiktigt men sen försvinner massa värme när pisset rinner ut. Håller du det inne så blir det ingen värmeförlust!

  • surfslusken

    Medlem
    12 december, 2007 vid 14:04

    @Aronh 433707 wrote:

    Sen kan man ju alltid, men det är kanske lite tabu att prata om, kissa i dräkten men det är ju ganska kortsiktigt. Kanske inte så mycket att diskutera egentligen men man vill ju inte missa några grymma sätt att hålla värmen på.

    Ähhh…finns inget som är tabu att ta upp här på konfen. Men de där me att slå en kiss i dräkten blev lite omodernt iom att dräkt tillverkarna började limma, tejpa osv i alla sömmar där man tidigare fick in de så viktiga skölj vattnet. Som tur är har ja kvar en gammal Body Glove dräkt från -00 (ni vet märket bla Pam o Mitch i Bay Watch kör me;)) som släpper både de som ska in o ut ur dräkten. Men problemet är att de e en 3/2a, dvs mitt sommar ställ. Så när man byter till den täta vinterdräkten får man verkligen påminna sej själv hela tiden så att man inte av gammal vana sölar ner sej i den. Skulle nog bli bra kladdigt i den.

  • dr-masse

    Medlem
    12 december, 2007 vid 14:05

    Håll dig ordentligt varm på land. På med skoteroverall (eller rejäl jacka och skidbrallor), mössa, vantar. Ät och drick ordentligt.

    Det förstnämnda har jag själv slarvat länge med, men var mycket noggrannare med i år. Rejäl skillnad, måste jag säga.

    Fasen, nu är nog säsongen slut här i 08-land. Snyft.

    Men då börjar planerna genast för nästa år, ah!

  • aronh

    Medlem
    12 december, 2007 vid 14:48

    Att äta och vara mätt är nog oslagbart bra. Jag kommer ihåg en skåneranking jag seglade (e-jolle) så var det en del som hadde soppa eller något liknande i termos som de åt mellan racen. Det är nog inte så dumt att ha lite varm mat mellan surfen en blåsig dag. Det ska jag köra med under vinterstormarna.

    Sen ska man nog som det nämndes inte bli kall för då är det så svårt att bli varm igen.

    Varmt vatten i skorna är schysst. Har kört det nånn gång när de inte hunnit torkat eller glömts ute sen dan innan.

    Sen detdär värmebältet/värmepåsarna är kanske inte så dumma att värma händern på medans man äter sin soppa.

    @surfslusken 433763 wrote:

    Men de där me att slå en kiss i dräkten blev lite omodernt iom att dräkt tillverkarna började limma, tejpa osv i alla sömmar där man tidigare fick in de så viktiga skölj vattnet. Som tur är har ja kvar en gammal Body Glove dräkt från -00 (ni vet märket bla Pam o Mitch i Bay Watch kör me;)) som släpper både de som ska in o ut ur dräkten. Men problemet är att de e en 3/2a, dvs mitt sommar ställ. Så när man byter till den täta vinterdräkten får man verkligen påminna sej själv hela tiden så att man inte av gammal vana sölar ner sej i den. Skulle nog bli bra kladdigt i den.

    Man skulle ju kunna tänka sig att man sköljer dräkten efter man använt den också. De kan ju bli rätt sunkiga ändå.

  • aronh

    Medlem
    12 december, 2007 vid 14:52

    @manno 433762 wrote:

    Har funderat mycket på det och kommit fram till att kissa i dräkten inte är nån bra idé. Det känns bara varmt kortsiktigt men sen försvinner massa värme när pisset rinner ut. Håller du det inne så blir det ingen värmeförlust!

    Det är i och för sig sant med att det blir en värmeförlust men jag har hört att det krävs en del värme att hålla kisset varmt i kroppen också. Att man därföt frysser lättare när man är kissenödig. Av egen erfarenhet kan jag nog hålla med om det. Om man t.ex. sover i tält och vaknar nödig en kall natt är det bäst att ta tjuren vid hornen och springa ut och slå en drill.

  • surfslusken

    Medlem
    12 december, 2007 vid 15:07

    @Aronh 433773 wrote:

    Om man t.ex. sover i tält och vaknar nödig en kall natt är det bäst att ta tjuren vid hornen och springa ut och slå en drill.

    Ehhh….menar du att de finns nåt annat alternativ i de läget?? Vad skulle de isf va??

  • aronh

    Medlem
    12 december, 2007 vid 16:01

    @surfslusken 433776 wrote:

    Ehhh….menar du att de finns nåt annat alternativ i de läget?? Vad skulle de isf va??

    Nej, det skulle väl vara våtdräktsvarianten fast i sovsäcken. Det är också ganska kortsiktigt.

    Det jag tänkte på var att om man ligger kvar och väntar till morgonen så blir man kall lättare än om man inte gör det. Det var kanske ett dåligt exempel men det jag ville komma till var att man håller värmen bättre när man inte är nödig.

  • lars_k

    Medlem
    12 december, 2007 vid 17:45

    Se till att du inte kommer att frysa om kroppen. Ta på extra lager neoprene. Tex neoprenbyxor, shortjohn, väst med huva. Laga alla hål i din våtdräkt, det blir snabbt kallt om den läcker som ett såll. Är bara kroppen varm kommer du att hålla värmen i händer och fötter bara du får igång cirkulationen.
    Händerna blir alltid kalla till att börja med, även med slutna handskar. Jag brukar köra tills de nästan domnar bort, det tar kanske 30 min på vattnet. Då går man upp och sätter igång med diverse övningar. Åkerbrasor, jogga runt etc. Snart kommer det goa pulserandet i fingrarna, det verkar som kroppen ställer om cirkulationen till en högre nivå. Efter detta kan man lätt köra 2-3 timmar utan att frysa. Gäller dock att ha ätit innan, och även att fylla på med energi i nån paus så inte bränslet tar slut.
    Vetifan om man ska lura kroppen med att hälla varmvatten både här och där, den värmen varar ju inte länge. Grejen är att få igång cirkulationen! 🙂

  • jesse

    Medlem
    12 december, 2007 vid 18:23

    Jag går ofta runt hela dagar med dyk-torrdräkt på jobbet vilket kan bli ganska ruggigt denna del av året. Jag har kommit på att det absolut bästa sättet att få upp värmen när man börjar bli ruggig är att slänga sig ner på marken och göra 20 armhävningar. Cirkulationen kommer igång i hela kroppen. Funkar mycket bättre än att springa eller göra upphopp.

  • alexasu

    Medlem
    12 december, 2007 vid 19:48

    jag har bara en sak att säga: pingvindansen.

  • perrapops

    Medlem
    12 december, 2007 vid 19:51

    Åkabrase!

  • dala-lama

    Medlem
    12 december, 2007 vid 19:52

    Håller med dr Masse, på med skoteroverallen när man vilar, fikar, riggar om eller vad man nu gör.
    Det som jag dock tycker är viktigast är att man är riktigt varm när man börjar segla.
    Därför tar jag alltid på mej min skoteroverall direkt efter jag fått på mej dräkten, huva skor o handskar, sen bär jag ner grejerna till vattnet, är man inte varm när allt är klart, 20 armhävningar o lite joggande sen är det bara att ge sej ut………
    OBS kom ihåg att ta av overallen innan du går ut:wink:
    Per

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör ni för att inte frysa? (inte en våtdräktstråd)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.