Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har ni surfare för brädstorlekar?

  • Vad har ni surfare för brädstorlekar?

    Publicerad av halvarsson på 7 juni, 2006 vid 14:05

    Har i dag en Fanatic cross på 135l, är snart dags för en
    mindre men kan inte bestämma mig om jag ska behålla denna eller inte!

    Kommer jag segla med den eller blir den bara liggande?

    Vilka brädstorlekar använder ni?

    /Martin

    rasmus_w svarade 17 år, 11 månader sedan 16 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • basse

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 14:54

    Vad är du intresserad av att köra för typ av segling?

    Är du intresserad av freesride kommer du kanske segla den men om du är intresserad av trick och vågor kommer du inte köra den en dag till efter att du handlat en 110 liter eller liknande till plattvatten och en 80 liters till vågorna!

  • johan_m

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 14:54

    Jag tycker du skall behålla den och satsa på en vågis/freewave på din vikt + 10-15lit nånstans.. förutsatt att du behärskar vattenstart bra. jag har en 120lit och en 87lit bräda.

  • halvarsson

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 15:59

    det har ju blivit freeride pga, inga vågor där jag åker och brädan känns lite
    klummpig att köra freestyle, men det är freestyle som verkar intresant att
    prova. kombinationen vågis på 75-85l och FS på 90-110l verkar mycket
    intresant.

    Jag har lärt mig på denna brädan och hanterar vattenstart, sele och
    fotstroppar så det känns som det är dags att gå vidare!

    Det är ju väldigt sällan (om någon gång ens) jag ser en erfaren surfare åka på en 130l eller större freeride!

    /Martin

  • mattap

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 21:10

    svår fråga faktiskt. Jag har alltid hävdat att mitt koncept med en 86L och en på ca 120L är perfekt, och det är det åxå om du vill ha mkt tid på vattnet. Och mkt tid på vattnet gör dig till en erfaren surfare. Dock har jag märkt att jag börjat bli kräsen å knappt ger mig ut om jag inte är ganska säker på att få köra på lilla brädan (eftersom den är så in i helv..e rolig) faktum kvarstår dock, är du ute och kör en dag å vinden avtar så är det riktigt gött att plocka fram 120L och “veta” att man planar. Brukar se många på sina 100L plankor som inte planar och tänker alltid “köp en större bräda för fasen” tilläggas bör att jag är helt ointresserad av segelsnurr. Är jag ute vill jag ha planing 100% av tiden. Mao tycker jag spannet 85L -> 100L är lite för tajt, men det är jag det! Din vikt är åxå rätt intressant….ev skulle du ju kunna kitta ner din 135L till en 110-125L eller nåt

  • surfjohan

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 21:48

    Tjenare! Antar att det är du som jag tvingade att höja bomen hehe.. tycker din cross är en chyst bräda (då jag tänkte köpa en likadan en gång i tiden) och att du ska behålla den tills vidare och handla dig en våg alt freestylewave bräda på ca 95 liter och känna skillnaden mot den brädan du har nu. Troligen kommer du tycka det är sjukt mycket roligare att köra på den nya mindre brädan och sticka ut med den så fort du kan plana med den, men å andra sidan kan du också ta ut crossen och öva lite segelsnurr och sådär.. När du blir duktigare kommer du troligen byta ut crossen mot en ren freestylebräda och din 95 liters freestylewave mot en mindre vågis. Men mitt råd nu är att du skaffar dig just en freestylewave/vågbräda runt 90 – 95 liter och har kvar din cross ett tag till.

    Ses på vattnet!

    /Johan

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 juni, 2006 vid 22:22

    Jag kör med en 97 liters RRD Freestyle/Wave L -04 och en customvågis på 75 liter. RRD:n används nog minst 20 gånger så mycket som vågisen, men den lilla är underbar att ta fram de riktigt bra dagarna.

    Jag har inget som helst sug efter att ha något större än 97-litaren. Jag tycker att det är en perfekt största storlek. Man får en del småbrädekänsla samtidigt som det går igång skapligt tidigt och man kan ta sig hem om det slutar blåsa (jag kör en del i skärgården i Västervik tex och där är det bra med lite extra volym under byiga dagar).

    Jag funderade inför den här säsongen på att gå upp till en 110-115 litersbräda som lättvindsalternativ och hyrde bla JP Xcite-ride 105 och 120 på Haga. Nepp, inget för mig. Det känns så sjukt mycket större och tråkigare med 105 liter /64cm brett jämfört med en 95 liters FSW. Då väntar jag hellre på lite mer vind. Tilläggas bör kanske att jag kör kite i riktig lättvind om surfsuget blir för svårt.

    (Jag väger 75kg)

  • martin

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 22:23
    Oregistrerad wrote:
    Jag kör med en 97 liters RRD Freestyle/Wave L -04 och en customvågis på 75 liter. RRD:n används nog minst 20 gånger så mycket som vågisen, men den lilla är underbar att ta fram de riktigt bra dagarna.

    Jag har inget som helst sug efter att ha något större än 97-litaren. Jag tycker att det är en perfekt största storlek. Man får en del småbrädekänsla samtidigt som det går igång skapligt tidigt och man kan ta sig hem om det slutar blåsa (jag kör en del i skärgården i Västervik tex och där är det bra med lite extra volym under byiga dagar).

    Jag funderade inför den här säsongen på att gå upp till en 110-115 litersbräda som lättvindsalternativ och hyrde bla JP Xcite-ride 105 och 120 på Haga. Nepp, inget för mig. Det känns så sjukt mycket större och tråkigare med 105 liter /64cm brett jämfört med en 95 liters FSW. Då väntar jag hellre på lite mer vind. Tilläggas bör kanske att jag kör kite i riktig lättvind om surfsuget blir för svårt.

    (Jag väger 75kg)

    Det där var jag som skrev. Glömde logga in.

  • surfen

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 06:40

    Det är konstigt med dom här nyare brädorna? Köp mindre plana tidigare! Rimmar ju väldigt illa, men faktiskt så är det. Brukar ha tre brädor med en volymfördelning 20-30 liter. Förra året var det en på 87l en på 97l och en 105liters, ja, ja. Ja vet det är lite volym mellan brädorna, och det passade mig perfekt. Egentligen skulle man ha en bräda runt 70liter också, men eftersom man är en plattvattenseglare och inte får så många dagar med riktiga vågor så står jag över tills jag flyttar till ett bättre ställe, bor nu i Uppsala.
    Men i år blev det nya prylar igen, och då kör jag med 2st brädor, en Goya FW85 som minsta och en Exocet Scross93 som största, helt otroliogt att jag kan köra 93liter som “stor bräda” och plana lika tidigt som tidigare, faktiskt tidigare. Kör den STORA på segel från 5,3 till 7,3m oftast på 6,2 och 7,3m. Blåser det 5,3m så åker Goya FW85 fram direkt. Så äntligen kan jag kanske köpa mig en runt 70 liter och även få använda på Ekoln när det tutar i…
    Och det handlar bara om att dom har blivit lite bredare, inte kanske hela saningen!? Men det ser man direkt när man tittar på brädorna.
    Nu skriver jag bara om två märken GOYA och EXOCET, för det har jag kört med och kan stå för det jag skriver. Men tror att det gäller även för andra märken, att dom planar upp tidigare än förr, har ett större register på segel. m.m. En sak är säker en riktigt lyft har det blivit med surfingen…..
    Ja just det väger 77kg………

    Bild på Exocet och Fluido6,2m och Konda5,3m

  • mangans

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 09:44

    Väger 90 kg och har en Naish Playmate 115 liters… Funkar bra då jag inte kör i vågor ännu… En bra freestyle planka för min vikt tycker jag!

  • surfmeister

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 15:02

    Har en Fanatic Freewave 98 samt en Starboard Evo 74. Kör Freewaven med 5.3-6.4m2 och Evo’n med 4.2-5.3m2. Fungerar alldeles utmärkt för mig som väger 84kg. Evo’n är sagolik……

  • adde

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 15:45

    Jag kör stor freestyle (playmate 116) med 6.5, 5.8 och 5.3 tom 4.7 om det är platt. Sen en Hybrid som tar 4.2-5.8 så det är bra överlapp men det beror helt på vågorna, eller bristen på dom…

    Snart blir det dock en storplaymate med 6.2, 5.8 och evt. 5.3, sen en freestylewave på 96 liter (225×62) som tar 6.2 till 4.7 så det blir 6.2/5.8 och den om det är vågor och lite vind eller, i andra änden på skalan, den och 4.7 eller 5.3 om det är relativt platt och mkt vind. Till efterätt blir det en vågis på 78L (235×57) för 5.3-4.2..

    Gott med överlapp!

  • johanc

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 18:43

    Kör en StarBoard Carve 123l -02 i lättare vindar och håller på att lära mig min WaveCult 60 -00 (90l). Körde på en RRD FSW Large i kristiflygare och det var nog så nära jag kommit att sälja allt och köpa en enda bräda..

    JohanC (75kg)

  • surfan

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 18:58
    Halvarsson wrote:
    Vilka brädstorlekar använder ni?

    /Martin

    en 68l ,80l,91l, 115l, funkar bra för dom flästa vindar!!

  • calle_b

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 16:44

    Hrm, Acid 70 liter i alla lägen på 65 pannisar. Största segel 5.3 😀

    Skulle dock vilja byta till en Evo 74 men, men…

  • Knatte

    Gäst
    9 juni, 2006 vid 18:23

    Slalom 74 liter, slalom 91 liter, slalom 111 liter och vågbräda 84 liter ingår i mitt stall.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har ni surfare för brädstorlekar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.