Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor norr om göteborg….

  • ola_p

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 13:40

    Så om jag fattar rätt så bryter det alltså på sydsidan Söskär?

  • rooster

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 14:01

    Kolla in http://www.arico.se/users/christoffer/bfc/hemsida/spotcheck.asp, här finns många spots i närheten av Lysekil. Som seglare på Stora Kornö har jag sett att Stora Kornös utsida har många rev runt Brandskär och Dynan där det bryter bra. Har dock aldrig surfat där

  • linnn

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 14:54

    Det blåser ju norrut (och inget söderöver) imorrn, är sugen på att testa Mollön!

    Daniel, ön är ju ganska stor, kan du säga var brytet är ungefär på den här kartbilden? Runt nåt av Svartskären eller längre ut?

  • swe227

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 15:20

    Det är inte direkt jättelätt och ta sig i vid fyren. När man väl kastat i grejerna kan det vara rejält strömt, var nog nån dryg knops ström i sommras när jag var där

  • ola_p

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 15:28

    @Linnn 381249 wrote:

    Det blåser ju norrut (och inget söderöver) imorrn, är sugen på att testa Mollön!

    Daniel, ön är ju ganska stor, kan du säga var brytet är ungefär på den här kartbilden? Runt nåt av Svartskären eller längre ut?

    Om det är runt söskär det vrider på NV så bör det ju vara söder om söskär, antingen upp mot söskär på sydsidan, eller upp på västsidan av mollön.

    Har vid nått tillfälle seglat från mollön, innan jag var duktig nog att faktist försöka rida vågor som var värre än apelvikenskvalp… Lite meckigt att ta sig i/ur vattnet, men det kan det ju vara värt om det levereras vågor. Hör gärna rapport om hur det var om du drar dit!

  • mawione

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 15:34

    Det finns säkert någon som seglar ensam på nån secret spot, men vill ha det för sig själv. Norra Bohusläns motsvarighet till Mavrick.

    För att återgå till det här med att bygga ett kostgjort rev så borde Åsa kunna göras mycket bättre. Brytet kunde börja längre ut och vara mycket längre (bredare).
    Sedan röjer vi undan stenar för att underlätta att gå i och ur. Vid yttre revet ställer vi upp en drickesmaskin och några bekväma parkbänkar att vila i. En större parkering och ett uppvärmt hus för ombyte och dusch. Något mer?

  • andersbq

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 17:11

    Ingen dum idé att fixa till Åsa, vi borde bilda en grupp och sedan skicka in Hans Wallen eller någon annan talesman med bra munläder till kommunhuset. Och så lägger via upp en lobbyistsajt typ “save the middles”. Kungsbacka är ju en pendlingskommun som seglar avundsjukt på hur bra det gått för Varberg med turismen.
    Kan inte ni som är experter på Åsa brytet, lägga fram i detalj hur det ska förändras! Kanske läge för en ny tråd!

  • jonatan

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 17:47

    @andersbq 381270 wrote:

    Ingen dum idé att fixa till Åsa, vi borde bilda en grupp och sedan skicka in Hans Wallen eller någon annan talesman med bra munläder till kommunhuset. Och så lägger via upp en lobbyistsajt typ “save the middles”. Kungsbacka är ju en pendlingskommun som seglar avundsjukt på hur bra det gått för Varberg med turismen.
    Kan inte ni som är experter på Åsa brytet, lägga fram i detalj hur det ska förändras! Kanske läge för en ny tråd!

    Det är charmigt med sten!

  • linnn

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 18:02

    @Ola_P 381255 wrote:

    Om det är runt söskär det vrider på NV så bör det ju vara söder om söskär, antingen upp mot söskär på sydsidan, eller upp på västsidan av mollön.

    Har vid nått tillfälle seglat från mollön, innan jag var duktig nog att faktist försöka rida vågor som var värre än apelvikenskvalp… Lite meckigt att ta sig i/ur vattnet, men det kan det ju vara värt om det levereras vågor. Hör gärna rapport om hur det var om du drar dit!

    Hmm, tack, jag läste visst inte så noga innan.. Ja, verkar lite meckigt och långt ut, får väl se om resesällskapet blir så sugna. Men skriver ett inlägg isf!

    Så här kan revet se ut förresten.. http://www.spacecoastreef.com/

  • ola_p

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 18:20

    @jonatan 381280 wrote:

    Det är charmigt med sten!

    Absolut, och varför pilla i åsa brytet..?

    Jag föreslår istället att man fixar till runt hörnet av udden så det finns nått som funkar på sydligt. 😀

  • danielt

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 13:07

    Hej,

    …Ang. Mollön: ja det är söder om Söskär det bryter, alltså mittemellan Mollön och Söskär. Som jag skrev tidigare är det dock en rejält lång kryss för att komma dit. Att starta vid fyren tycker jag dock inte är några större problem, men om man inte gillar fyrstarten så funkar det att starta på andra sidan berget vid badplatsen (men då blir kryssen ännu längre…).

    /Daniel

  • ola-h

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 13:52

    @jonatan 381280 wrote:

    Det är charmigt med sten!

    Japp. Och utan stenarna skulle Åsa snabbt “gro igen”. Fast det är klart, en eller två av stenarna mitt i brytet är kanske lite väl spännande när man drar droppar in i bottensvängen utan att ha koll på var man själv är.

    Jag håller med Ola P om att norra sidan av yttersta Åsa-udden är mer värd att lägga tid på i så fall.

  • ola_p

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 14:00

    @Ola H. 381506 wrote:

    Japp. Och utan stenarna skulle Åsa snabbt “gro igen”. Fast det är klart, en eller två av stenarna mitt i brytet är kanske lite väl spännande när man drar droppar in i bottensvängen utan att ha koll på var man själv är.

    Jotack, har ju faktiskt seglat upp på en av dom en gång… 😀 (När du satt och plåtade, om jag inte missminner mig)

  • ola-h

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 15:19

    Pang, säger det. Min värsta träff var ett av mina första Åsa-år. Träffade stenen med railen ca 40cm bakom brädans för och skrapade sedan hela railen för att slutligen dra på med en av thrusterfenorna ca 2cm under botten. Förutom att fenan blev rejält demolerad (trots G10) så sprack hela fenboxen (tack vare G10?). Pang, sa det.

  • thundal

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 18:41

    Ja visst tycker man att det borde finnas ngt ställe där vågorna kommer åt bra även norröver. Jag har själv stuga på Resö i norra Bohuslän och jag har ägnat många timmar åt att studera sjökortet för dom närmaste omgivningarna och jag kan inte säga att det kryllar av potentiella spots. Jag har hittat två områden som jag skulle vilja reka när förhållandena är rätt.

    Det ena är nog ganska långsökt men man vet aldrig. På sydvästra spetsen av Saltö ligger Saltö Rev där det på ett område av 50-75 meter har grundat upp från Kosterfjordens bråddjup på runt 250m till 1-2m. Det långsökta är nog riktningen som kan funka. På allt mellan SV-NV skärmar Ramsö och Kosteröarna av vågorna. Jag är sugen på att se stället när det blåser S-SSV. Frågorna som kvarstår är om blir det ngt vettigt vrid och, ja jusst det, hur i helsike kommer man dit?

    Det andra området ligger i området Grebbestad/Havstensund. På SV ligger vinden på rakt in i farleden in mot Havstensund. På Östra sidan av farleden ser det ut att ligga en ganska rejäl höjd och direkt norrr om denna en liten vik där botten grundar upp ordentligt. Kanske läar det för mycket bakom kullen men i så fall kanske det ändå funkar för vågsurfing. Jag har alltså inte varit och kikat här heller men jag är bra sugen. Jag tror jag har hört att det här området kallas för Tjurpannan vilket indikerar att seglarna eller fiskarna har viss respekt för stället.

    Jag är sugen på att höra om nån vet ngt om dessa ställen, eller andra för all del.

    /Thundal

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor norr om göteborg….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.