Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

  • Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

    Publicerad av surfted på 16 september, 2007 vid 08:38

    Var nere och körde i apel i går kväll och är lite osäker på regler som gäller där (pch i allmänhet där det är mycket folk). Jag körde på regeln att de som är på väg ut ur brytet har företräde och tycker att det funkar bra men vad är det som egentligen gäller. Dessutom blir jag jävligt nervös när kitarna är i närheten. Är det samma regler för de som för vindsurfare?

    /T

    mikaels svarade 16 år, 8 månader sedan 22 Medlemmar · 50 Svar
  • 50 Svar
  • backatorp

    Medlem
    16 september, 2007 vid 08:55

    Hej

    Vad jag vet så är det enda som formellt gäller vanliga sjöfartsregler. DVS samma regler som för alla segeldrivna fartyg.

  • ola_p

    Medlem
    16 september, 2007 vid 09:20

    Påväg ut har rätt till väg. De vanliga reglerna alltså http://apelviken.nu/build/visning.asp?val=3&visning=segling_vajningsregler.asp

  • oscar

    Medlem
    16 september, 2007 vid 16:12

    Folk kan verkligen INTE väjningsreglerna för vågsegling. När jag var där senast höll jag flera gånger på att bli påseglad trots att jag var på väg ut och dessutom hade rätt till väg enligt styrbordsregeln. LÄS PÅ!!!

  • snuffe

    Medlem
    16 september, 2007 vid 17:54

    Visst är grundregeln att den som är på väg ut, har rätt till väg — men är det så att den som är på väg in, rider på vågen, då måste väl faktist de som är på väg ut hålla undan.

  • memark

    Medlem
    16 september, 2007 vid 18:16

    Men är vågreglerna formella eller bara kotym? Vad händer om det smäller?

  • oaxen

    Medlem
    16 september, 2007 vid 18:23

    @Snuffe 415492 wrote:

    Visst är grundregeln att den som är på väg ut, har rätt till väg — men är det så att den som är på väg in, rider på vågen, då måste väl faktist de som är på väg ut hålla undan.

    Du skämtar va?

    Med din tolkning skulle båda ha rätt till väg – fiffigt!

    Du ska nog läsa reglerna noga och länge. Följ bara länken ovan.

  • dane

    Medlem
    16 september, 2007 vid 18:35

    @memark 415497 wrote:

    Men är vågreglerna formella eller bara kotym? Vad händer om det smäller?

    Bra fråga! Och när övergår plattvatten till vågor? För att undvika göra bedömningen mellan vågregeln och sjöfartsregeln visar jag tydligt (hoppas jag) i god tid att jag väjer.

  • alexasu

    Medlem
    16 september, 2007 vid 18:52

    Reglerna är formella i den grad att de finns med i regelboken för kappsegling/seglingstävlingar.
    Har dock svårt att tro att de finns med i sjöfartsreglerna eller bågon stiftad lag.

  • ola_p

    Medlem
    16 september, 2007 vid 19:55

    @Snuffe 415492 wrote:

    Visst är grundregeln att den som är på väg ut, har rätt till väg — men är det så att den som är på väg in, rider på vågen, då måste väl faktist de som är på väg ut hålla undan.

    Nej!

    Rider man en våg måste man av bland annat den anledningen hålla rätt bra uppsikt.

    Man skall alltid, i alla lägen, hålla undan för dem som är påväg ut genom vågorna.

  • snuffe

    Medlem
    16 september, 2007 vid 20:29

    Visst skall man hålla uppsikt, men jag tvivlar starkt på att du blir särskilt populär utanför sverige, där själva vågridningen är poängen, om du skulle satsa på ett hopp just där någon skall göra sin cut back…

  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2007 vid 21:22

    Det finns en anledning till att reglerna ser ut som de gör. De flesta seglingsregler utom styrbordsregeln (tror jag, regeln skulle kunna vara från vikingatiden då man hade styråra på styrbord) bygger på att den som av någon anledning har svårast att manövrera ska slippa väja. Den som rider vågen anses ha “hjälp” av vågen och ha hyfsat lätt att väja medan den som försöker ta sig ut och försöker väja lätt åker på en spolning som tack.

    Sen kan man ju såklart diskutera om det verkligen är den som rider som har lättast att väja men jag tror resonemanget ser ut ungefär så i alla fall.

  • willyskipper

    Medlem
    16 september, 2007 vid 22:08

    Jag förstår fortfarande inte.

    Om jag är på väg ut genom vågorna så har jag företräde, även om jag kommer för babord och den jag möter för styrbord? Om det smäller så har jag rätt enligt vågseglingsregeln men den som jag krockar med har rätt enligt allmänna väjningsreglerna på sjön. Skulle någon eller något gå sönder skulle det vara bra att veta vem som har rätt till väg i lagens mening.

    Jag tycker det borde vara den som kommer för styrbord som har rätt i lagens mening.

    så är man på väg ut genom vågorna för babords halsar så måste man i praktiken se till att hålla undan även då.

    Johan

  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2007 vid 22:15

    I brytande vågor brukar vågreglerna anses ha prioritet. Fast jag vet inte om det har prövats rättsligt.

    Jag har för mig att Scott mc Kercher skrev nån artikel på ämnet i Boards eller Windsurf för nåt åt sen. Rätt grundligt gjord har jag för mig, han hade intervjuat en massa duktiga och mindre duktiga vågseglare om vilka regler de ansåg gällde i vågorna och använde det som utgångspunkt. Folk på alla nivåer verkade ha rätt olika åsikter om vad som gällde.

  • oldschool

    Medlem
    17 september, 2007 vid 01:17

    @Snuffe 415545 wrote:

    Visst skall man hålla uppsikt, men jag tvivlar starkt på att du blir särskilt populär utanför sverige, där själva vågridningen är poängen, om du skulle satsa på ett hopp just där någon skall göra sin cut back…

    Du lär nog inte bli så popular heller om du gör en cutback där någon satsar på ett hopp!!!!! DEN SOM ÄR PÅ VÄG UT HAR FÖRETRÄDE NÄR DET GÄLLER VÅGSEGLING!!! Men samtidigt måste man ha lite sunt förnuft innanför pannbenet å inte kanske försöka ladda hopp om man ser en “vågryttare” 🙂 som precis tänkte banka en sjyst sektion! Det handlar ju mer om att man inte ska tvinga den som är på väg ut in i vägg med vitvatten!!!!!!!

    Vad lagen säger är ju en annan historia…..

  • dane

    Medlem
    17 september, 2007 vid 05:14

    Detta påminner mej om Skvallertorget i Norrköping. En av stadens mest trafikerade bilgator (Kungsgatan) går rätt över ett torg. Torget korsas även av två andra bilgator och en massa gångare och cyklister i en till synes enda röra. Inga företrädesskyltar. Det enda som gäller är möjligen högerregeln, men de vet e fan. Kaos kan tyckas men faktum är att platsen ifråga fått nån utmärkelse som säker trafikplats. Det sker inga olyckor (!) och det beror på att alla tar det lugnt och kommuniserar med varandra på något sätt.

    Nu går det ju inte lika långsamt på våra “torg”… så TYDLIGA regler är nog på sin plats. Faktum är att det känns lite som “Vågregeln” är lite av en egengjord ska-inte-va-som andra-regel. Vindsurfing är inte som annan båttrafik, så vi ska minsann har våra egna regler 😉

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.