Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja freeridebräda

  • Välja freeridebräda

    Publicerad av nystart på 1 juni, 2013 vid 20:12

    Hej,
    Har inte vindsurfat på många år nu men var ganska aktiv med old-school-bräda tidigare. Vill nu starta igen och behöver en bräda som funkar när det blåser bra men även går att använda i Stockholm sommartid. Inte alltför liten alltså. Föreställer mig att man hjälpligt måste kunna “dra rigg” och inte vattenstarta i alla lägen. En kompis rekommenderade Fanatic Shark. Finns några synpunkter på denna? Hur stor bräda och segel borde jag ha? Väger ca 75 kg. Tacksam för hjälp!

    sailortrash svarade 10 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • Aquario

    Medlem
    1 juni, 2013 vid 23:16

    Det finns massor av brädor att välja på, och själv har jag mest kört JP. en bra start är att läsa igenom någon grundlig brädtest t.ex. http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/110-freeride-intro-2011.html

    Utifrån testet kan man sedan utvärdera vilka egenskaper man uppskattar mest, Vill man ha en enda universalbräda för en vikt runt 75 kg så är nog en 110 liters frerace bräda som JP Supersport eller Starboard Futura två bra alternativ. Vill man ha extremt tidig planing med ett inte alltför otympligt segel och inte är intresserad av maximal hastighet kan en 100 liters Freestyle fungera.

  • sailortrash

    Medlem
    2 juni, 2013 vid 10:16

    Jag letar också efter en lämplig freeride..själv tycker jag brädor mindre än 120 l är svåra att dra rigg på. När det blåser bäst brukar det vara kallt i vattnet också, så jag tänkte mig den st ca.

    Ahd fast forward är riktigt bra, men ska nog prova ngt nytt denna gång

  • planing

    Medlem
    2 juni, 2013 vid 11:00

    @aquario 711132 wrote:

    Utifrån testet kan man sedan utvärdera vilka egenskaper man uppskattar mest, Vill man ha en enda universalbräda för en vikt runt 75 kg så är nog en 110 liters frerace bräda som JP Supersport eller Starboard Futura två bra alternativ.

    Absolut inget fel på Futuran. Men vill inflika att jag har haft en 101-liters, och mig passade den inte alls. Som sagt så är det en freerace bräda, gjord för att gå rakt och fort. Personligen tycker jag inte att det är så viktigt att få ut den där sista knopen, och därtill hörande hårdare krascher. Jag tycker att det är mycket trevligare att leka runt lite i chop och vågor, svänga, träna på hopp osv. Jag säger inte vad som är rätt och fel, bara att du bör ta en funderare på vad du tycker är kul.

  • brad-token

    Medlem
    2 juni, 2013 vid 19:29

    Jag hade mycket kul på min Futura 144 l, funkar bra I stockholmsvindar på sommaren. Tabou rocket har jag nu och den är skoj den med. Ska man få plana nåt är Sailoft traction ett bra segelval

  • pappasurf

    Medlem
    2 juni, 2013 vid 20:13

    Jag “började på nytt” förra året. Köpte en Fanatic Shark 135 och är helnöjd! Seglar uteslutande i Stockholmsområdet (lite vind och inga vågor). Förra året lärde jag mig mer än vad jag lärde mig på de 5 år jag vindsurfade på nittiotalet. Har inte provat så många andra moderna brädor så jag har inte så mycket att kommentera mer än att den är grymt förlåtande och lättplanande. Min målsättning är bara att få maximalt med dagar på vattnet trots “villa vovve Volvo…” Största lättvindsegel Sailloft traction 8,5, använder oftast ett 7,7 NP Hellcat. Minsta (inte använt än) 4,5

  • bicless

    Medlem
    2 juni, 2013 vid 22:17

    Generellt så tycker jag alla stora moderna freeride jag testat funkar bra. Varje märke har ju en freeride i denna kategori och de är ganska lika, lite olika fokus på dem bara på detaljnivå. Nån är lite mer manöver, nån lite mer fart etc. Några exempel på vanliga freeridebrädor är RRD Zride, AHD Fast forward, Exocet Nano och S-cross, F2 Vegas, JP X-cite ride, Fanatic shark och Starboard Carve, Tabou Rocket. Oftast brukar de vara så att de bygger en en lätt och en tung version. Tunga är billig men inte lika kul när du använt den ett tag. Lätta är roligare när du börjat köra i stopparna men lite ömtåligare. Du kommer få några minus och några plus vad du en väljer.

    När det gäller storlek skulle jag titta mer på bredd än på volym. Jag väger nått kilo mer en dig och tycker den optimala bredden om man bara skall ha en bräda i sth regionen ligger på 71-73cm. Då klarar du vidar 7-11 som är väldigt vanliga och kan plana genom vindhål när vinden droppar tillfälligt neråt 5 med ett stort segel. Om du vill fokusera på lättvind kan du gå upp till 75-80cm bredd. Men då blir den oftast stompig och svår när vinden börjar närma sig 10m/s och mer.

  • sailortrash

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 08:43

    byggmaterialet kan göra att två brädor beter sig helt olika. Jag har testat Fanatic shark i HRS och LTD versioner. brädorna går inte att gradera på samma skala ens. om du kan surfa, gippa och plana i stropparna ska du lägga de extra tusenlapparna på en lättviktskonstruktion.
    annars kommer du bli besviken.
    respons, fart och tidig planing förbättras rejält mellan “stryktålig” och lättviktm, SPECIELLT märkbart i större volymer tryp 120 + liter. Nu säljs många brädor i Epoxy Sandwhich (ES) har jag märkt. Jag har inte testat det och vet inte om bör betraktas som en tung eller lätt konstruktion..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 07:28

    Du skrev att Du vill ha något som fungerar även när det blåser bra. Som Bicless sa så får Du nog gå ned i bredd om Du nu är ute efter något att ha när det drar på över 10 m/s.

    Om Du ska segla inomskärs och tar Dig en funderare över hur ofta det blåser över 10 m/s sommartid så kanske Du, som jag och min kamrat (vilken seglat sedan 80-talet), kommer fram till att en bräda på minst 140 liter med runt 8.5 kan vara vettigt att börja med. Det är ändå planingen som man eftersträvar. Vill man inte köra Formula så kanske man ändå bör fundera i termerna av bred planka med hyfsad volym. Det blir i alla fall fler dagar på vattnet än med en 120-liters…

  • sailortrash

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 07:50

    ska man bara ha en bräda så skulle jag rekommendera formula eller en freeride i lättvikt runt 80 bred. Jag letar efter en 120 l som komplement till min formula eftersom det är bra mkt roligare i 10 vindar, även om det går att segla formula då också. Men ju mer man håller på desto fler brädor inser man att man behöver. 120 l är ju oftast för klumpigt nere på öland t.ex dit jag åker varje år..

  • vigla

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 08:09

    Oj, Oj vad många råd men lova mig att bortse från det om att köpa en formula…..

    Mitt råd är att du ringer Chris, Putte, Andreas eller Johan på Surfers, och förklarar vad du vill med ditt surfande, så lovar jag dig att du får de allra bästa rekommendationerna till lämplig utrustning för just dig. Absolut säkraste sättet för att undvika en rad felköp som både kostar pengar och skapar en massa frustration. De flesta kan säkert intyga sådana tråkiga erfarenheter på grund av alla dessa oinitierade råd från olika håll.

  • dr-masse

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 08:16

    Eller, som har nämnts i tråden, om man vill något annat än att plana fram och tillbaka på en 80+-bred 140-liters bräda med 8.5-9.0 i nävarna (vilket inte är fel alls) så kan man välja en större freestyle och nöja sig med 5.7-6.0 som största segel.

    Det är många gånger som jag seglat både Fituna och Dalarö med 5.7-5.8 å 100 liter freestyle och haft riktigt sköna dagar när freeride/räjsseglarna kört 8.5 och större. Mer än en gång har jag mött lätt förvånade miner när freeräjsseglarna får reda på att jag kör 5.7 samtidigt som de använder 8.5. Visst, jag får då vänta på byarna, men det gör jag gärna eftersom det är platt och fint när de väl dyker upp.

    I år har jag sex dagar på vattnet med 5.7 i Stockholm, varav fyra riktigt bra. Tveksamt om de med fullblodsriggar 8.5 och större skrapat ihop fler och då talar vi om riggar som är minst dubbelt så dyra. För samma pris som en ny 490 vörstingräjsmast kan du snudd på köpa en hel freestylerigg…

    Jag har skrivit det förr och skriver det igen – en stor freestyle är en väldigt underskattad bräda för ‘vanliga’ surfare som vill hålla igång och köra lite manövrar i lätt- och medelvind. Man behöver absolut inte vara någon aerialspockshakaflaka fantom för att uppskatta dessa brädor, jag är en synnerligen basic freestyleseglare själv.

    Men vill man bränna fram å tillbaka i full fart med gps-pers som sitt mål så är ju freestylebrädan helt fel spår, såklart.

  • irieman

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 10:30

    Funderar på samma spår, en nyare lite modernare freestyle (min nuvarande är en JP från 2003) som man kommer igång tidigt på som komplement till min vågbräda och Firemove. Om man köper en 110 liters freestyle typ Fanatics variant, hur tidigt planar man med 6.0? Jag väger ca 85 kg.

  • sailortrash

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 11:10

    Det kan variera mkt med vindarna i sthlm. Jag började surfa här med en 130 l freeride och en 8.5 twincam. Ett klockrent “stockholmspaket” fick man höra. Men för mig var det ett klockrent felköp, speciellt eftersom det var kartongnytt. Det gav typ 10-15 dagar där jag bor en bra sommar, och kanske 3 en dålig. sen bytta jag till formula och ligger stadigt på en gång i veckan mellan april-november, och de flesta i klubben dubblar de dagarna.

    Om man inte bor ute vid kusten, får man nog vara beredd att åka runt en del för att komma åt vinden. bra vind i Nynäs kan betyda 3 m/s i vaxholm, näsbypark eller andra ställen mer inomskärs. Jag tvivlar på att surfers i varberg har några vettig tips att ge inomskärssurfarn, såvida de inte bott här själva. De är ju duktigt bortskämda med sydvästlig lågtryck, vilket på många ställen är en kass vindriktning i sthlm.

    Har man tid att åka bil till torö eller kapellskär varje gång det brallar i så kan man ju klara sig på en 100 l fsw och en våglinje…har man inte det så ska man antingen bo brevid ett bra blåshål eller köra stora grejer som nämts tidigare.

    formula är för övrigt inte tyngre eller knepigare än mindre grejer…fattar inte varför folk inte nappar det konceptet. Vilka andra brädor levererar 30 knops slör i 7 m/s? det är ju dessutom enda brädan som klarar något annat än och halvvinda

  • dr-masse

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 11:13

    Vad har du för Firemove? Ser en viss risk för ganska stort överlapp mellan de brädorna.

    Alltid grymt svårt att ange ‘hur tidigt man kommer igång’, men igår planade Challgren med 82-84 kg (?) några gånger med 4.7 och Fanatic Skate 109 i byar som jag skulle tro var på ca 9-10 sekundmeter. Med 5.6-6.0 går han igång minst ett par sekundmeter tidigare, om det inte är alltför gropig sjö.

  • irieman

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 13:01

    Jag har en 110-liters Firemove som jag är väldigt nöjd med. Det är möjligt att det blir alldeles för stort överlapp men samtidigt så inbillar jag mig att det är två radikalt olika brädor? Hade tänkt att den för att testa lite lättare freestylemoves eller när man vill komma igång riktigt tidigt med mindre segel.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja freeridebräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.