Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vantar: Dakine CWM eller Simmer Generator?

  • ola-h

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 22:08

    @tws 720422 wrote:

    Vi vil ha så smalt brett som mulig for bottomturn, bottomturn, bottomturn. Jeg gjentar bottomturn, bottomturn, bottomturn, som er grunnlaget for all bølgeridnig.

    … Tabou daCurve 86 liter. perfekt bredde + rocker. … Jeg er 173cm, 78kg

    Men…. den är ju 57.5cm och alltså inte speciellt smal. Eller? Nu är jag visserligen 5-6 kilo lättare än vad du är men jag kör aldrig så breda brädor. Jag föredrar 54-55cm och upp till 56.5 om jag vill ha lite power för segare vågor (= lägre vågridningshastigheter).

  • tws

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 22:31

    Tja, dine mål vil endre seg. Fikk min 86L etter å ha seilt ett år med 91 og 74L. Vi får alle vente på Robin. Han kan bringe videre og redde Sverige. Det blir spennende å se hva han får til. Bestill tur nå, Pozo til helgen Robin. La Jonas på Pozowind teste. Selv fikk jeg en svensk elitespiller over ankelen på hockeymatch fredag så min kompis Andreas seiler alene på Pozo nu. 4.0 idag.

  • tws

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 01:30

    >> med en midje sele flexar kroken uppåt
    Fest også kroken til powerbeltet.

    >> jag har svårt att se fördelen att trycka ner en midje sele jämfört med en låg race sele.
    Midjetrapesen brukt som ett belte rundt hoften styrer og tugger i riggen bedre. Power fra en sylinder på hofta gir bedre effekt på riggen. Fantastisk for alle seil opp til 12m2. Race selen tar last under rumpa og dermed tar ikke siden av hofta like mye tak med kroken. Du sklir mer rundt inne i trapesen. 2 armer og en krok samarbeider bedre. Prøv selv.

    Og Hei Kaptein. Vær gjerne uenig med meg, men jeg har ihvertfall testet i 3 år nu.

    >> Jag föredrar 54-55cm och upp till 56.5
    Kansje det endrer seg når en vital parameter flyttes? Igjen, brettet føles bredere med lav krok og lange liner. Er ikke det verdt 15 minutters testing for en brettkonstruktør? Hva vet jeg?

    Altså trapesen skal jækli lavt. Men ikke under rævva. Rodinger har ihvertfall testet og funnet ting. Levi følger etter snart.

  • dr-masse

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 05:40

    Tror på din idé, TWS. Försöker själv få ner selen mot höfterna och kör 32-34 linor. Skulle gärna se en lösning utan ‘blöja’, dock. 😉

    Och den bredd som Ola föredrar på sina brädor lär uteslutande handla om de egenskaper han söker för vågridning. Då spelar det ju liten roll om man har selen under armhålorna och kör med 16 linor (förutom att de kan vara en smula obekvämt). För du vågrider väl inte ikrokad?

  • robin

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 07:53

    Jag kommer prova att modda min sele. Funderar bara på hur man ska fästa banden i selen, kan man limma så att det håller? Eller ska man skära skåror i selen och sedan limma kanterna så att de inte går upp?

  • tws

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 12:49

    Masse >> För du vågrider väl inte ikrokad
    Aha, så smørningen (eller vallningen) under skiene betyr ingenting for skihopperen?

    Masse >> Då spelar det ju liten roll om man har selen under armhålorna och kör med 16 linor.
    Det forandrer alt angående bredden på brettet også når du rir. det er fantastisk å slippe trapesen oppe på ribbeina. Det er faktisk ganske utrolig å se på alle andre og man tror ikke selv at folk vil seile med høye kuldre og ryggen låst. Litt weird faktisk.

    Robin >> Eller ska man skära skåror i selen
    Ja, bruk kjøkkenkniven og lag hull. Hent kardborrband på surfshopen til bena og sy på ett brett band
    av tykk 5-6mm neopren. La neoprenrektangel være 20cm bredt x 30 cm langt. 20 er ganske bredt så du klipper inn litt konkav til bena. 30cm er ganske kort men var lengre så skulle ikke båndet fungere som safetypin og derfor strekke mer i snoppen. (Husk, du ender opp med en boxershorts.)

    Bra Robin. Du redder Sverige. Nå må jeg jobbe 😉

    PS: 5-6mm er viktig. Eller to lag, eventuellt med tynner lag i midten. (Ikke for jenter, hehe). Har laget noen modeller med 2-3mm neopren og da strekkes trapesen og stroppen skal IKKE fungere som en strikk.

    Haha, og en liten message til Simmer. Løsningen er patentert i Europa.

  • tws

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 13:18

    Fan om Roediger får den 😉

  • jesper-b

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 13:45

    tws,
    1) Jag blir skitsugen på att prova, trots att du är allt för kategorisk (eller dryg kanske är ett bättre ord) i din argumentation) för min smak.

    2) Kan du inte skapa en egen tråd för detta. I den kan du väl lägga ut lite bilder och /eller ritningar på hur du moddat din sele.

    3) Om du vill får fler som följer efter råder jag dig till att INTE dissa alla som säger emot, nyanserar eller helt enkelt inte orkar med ditt ensidiga och dryga tjat. Försök undvika ord som “fel” eller komma med påståenden om att andra inte har fattat någonting. Rätt och fel är INTE så tydligt i någonting, och självklart inte i detta sammanhang.

    4) Lägg ut lite fler fina bilder på fet norgesurf!

    /Jesper

  • tws

    Medlem
    21 januari, 2014 vid 16:44

    1) Kulturforskjeller. Ingen olje kom opp om vi skulle si “forlåt” til hverandre hele tiden.

    2) Nix nå holder det, katten er ute av sekken og jeg må jobbe.

    3) Haha, Jada. Må sladde noe greier.

  • steffo

    Medlem
    22 januari, 2014 vid 16:28

    Intressant sele men kan du inte starta en egen tråd?

  • robin

    Medlem
    22 januari, 2014 vid 21:09

    Tycker att en diskussion blir roligare när den spårar ur och byter ämne. Och ärligt talat, hur kul kan en tråd om vantar egentligen bli:-)

  • tws

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 02:16

    >> Rätt och fel är INTE så tydligt i någonting, och självklart inte i detta sammanhang.

    Jesper bør teste. Alltid noen som “ikke ser noe poeng” i noe de ikke har testet. Min farfars fetter Jens Bjørneboe syntes også det var besnærende ved alle dem som “visste” på forhånd. Om jeg hadde hans lag med ord så skulle dere alle få…. 😉 Blæææh !

  • oscar

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 07:46

    @Jesper B 720444 wrote:

    tws,
    1) Jag blir skitsugen på att prova, trots att du är allt för kategorisk (eller dryg kanske är ett bättre ord) i din argumentation) för min smak.

    2) Kan du inte skapa en egen tråd för detta. I den kan du väl lägga ut lite bilder och /eller ritningar på hur du moddat din sele.

    3) Om du vill får fler som följer efter råder jag dig till att INTE dissa alla som säger emot, nyanserar eller helt enkelt inte orkar med ditt ensidiga och dryga tjat. Försök undvika ord som “fel” eller komma med påståenden om att andra inte har fattat någonting. Rätt och fel är INTE så tydligt i någonting, och självklart inte i detta sammanhang.

    4) Lägg ut lite fler fina bilder på fet norgesurf!

    /Jesper

    Punkt nr 3 jmf Kona-Jocke 🙂

  • robin

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 07:56

    @tws 720498 wrote:

    >> Rätt och fel är INTE så tydligt i någonting, och självklart inte i detta sammanhang.

    Jesper bør teste. Alltid noen som “ikke ser noe poeng” i noe de ikke har testet. Min farfars fetter Jens Bjørneboe syntes også det var besnærende ved alle dem som “visste” på forhånd. Om jeg hadde hans lag med ord så skulle dere alle få…. 😉 Blæææh !

    Fast Jesper ser ju poängen och säger att han är sugen på att testa. Han anmärker bara på din förmåga att se allt som svart-vitt och dissa alla motargument.

  • dr-masse

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 09:06

    Roligt med lite drag i en vintertråd. Är TWS månne Surfluskens norska alter ego?

Sida 6 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vantar: Dakine CWM eller Simmer Generator?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.