Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför svänger en snowboard-is-bräda?

  • oaxen

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 11:11

    Problemet med JPS:en är att det blir för kort med mot isen.

  • annerborn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 11:22
    Oåxen;595763 wrote:
    Problemet med JPS:en är att det blir för kort med mot isen.

    Vad får det för konsekvenser?

    -klarar den inte att hålla greppet mot de sidokrafter som blir när man trycker med fötterna

    …eller…

    -skär den ner och bromsar för mycket

  • oaxen

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 11:40

    Den enda delen av långärdsskridkson som har kontakt med isen är den böjda delen i “nosen” eftersom snowboarden kommer luta som den ser ut. Det kan handla om ca 2 – 3 cm – det räcker inte.

  • annerborn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 11:46
    kinetic;595741 wrote:
    Annerborn: Nej inte fjädra men kunna röra sig upp/ner fritt.

    varför då, om inte för att kunna svälja ojämnheter i isen?

    kinetic;595741 wrote:
    Brädan måste var mycket styv, en Pirate har som sagt så gott som ingen flex, den är lika styv som en vindsurfingbräda.

    Vridstyv för att kunna hålla isgreppet med stålkanten, eller? Men är det verkligen den böjda stålkanten som skär och gör så att brädan svänger (på is)?

    I så fall räcker det väl med att den är vridstyv, men inte nödvändigtvis oböjlig. Då (och när man kör på snö) vill man väl kunna trycka och böja den olika hårt för att få olika tighta svängar.

    :confused2:

  • annerborn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 11:49
    Oåxen;595765 wrote:
    Den enda delen av långärdsskridkson som har kontakt med isen är den böjda delen i “nosen” eftersom snowboarden kommer luta som den ser ut. Det kan handla om ca 2 – 3 cm – det räcker inte.

    mm..jag tror att man måste placera skridskon så att den ligger plant när man lägger brädan på ett plant underlag. Jag hade nog tänkt att den sticks ner genom en skåra i snowboarden uppifrån.

  • kinetic

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 11:52

    Annerborn: Fenan “följer isen” relativt bra så som konstruktionen är, titta på en Pirate så förstår du hur det är tänkt att fungera. På ren is så hjälper stålkanten till att hugga tag i isen, på snöigt underlag gör nog kanten mindre nytta. Som jag sagt tidigare så har man stålkanter av flera anledningar, varav en är brädans hållbarhet.

  • kinetic

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 11:54

    Annerborn: Bygg brädan efter dina ideer, mycket möjligt att det blir en “killer”:-)

  • annerborn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 11:59
    kinetic;595769 wrote:
    Annerborn: Bygg brädan efter dina ideer, mycket möjligt att det blir en “killer”:-)

    men, men..jag hajjar ju inte ens hur den fungerar

    :blush:

    Ni kan ju det här, snälla hjälp mig förstå, även om jag greppar lite trögt.

  • tsss

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 12:21

    ang skridsko som fena på ombyggd snowboard

    jag har också tankar på att ha skridsko som fena i mitt projekt. Jag köpte en alpin snowboard för ett år sen, som stått o samlat damm. Men nu har jag slipat av lacken på den o ska lägga på en 12 mm plywoodskiva (något mindre än brädan) ovanpå för att laminera fast. Min idé är också att sätta skridskon ned genom en urfräst skåra i brädan. Så i plywoodskivan finns numera ett urtag som är gjort efter skridskons fotplatta. Då kan skridskon helt enkelt läggas ned i urtaget och fenan når ut genom den uppfrästa skåran. Sen tänkte jag lägga en del gummibitar ovanpå vilket ger litet granna fjädring. Skridskon fixeras genom att en bit plywood (30mm bredare än urtaget för fotplattan) läggs ovanpå urtaget o skruvas fast. Min skridsko är klart högre än vanliga långfärdsskridskor, vilket nog är bra.

  • oaxen

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 10:58

    Om Piraten är stenhård och inte flexar något så lär inte sidoskärningen á lá snowboard göra någon nytta i sammanhanget.

  • kinetic

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 11:10

    Oåxen: Jo den gör nytta, de första Iceboardsen var helt raka i outlinen (typ -98), nuvarande design kom runt -03/04 har jag för mig, o den är en klar förbättring kontra den allra första. Som jag förstått så skulle flexande bräda göra att fenan kan få sämre vinkel mot isen…

  • oaxen

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 15:58
    kinetic;595861 wrote:
    Som jag förstått så skulle flexande bräda göra att fenan kan få sämre vinkel mot isen…

    Med tanke på att den är ledad i fästet så borde inte eventuell flex vara mer än ett konstruktions-/formgivningsproblem.

    En snowboardflexande bräda torde få ännu bättre svängegenskaper.

  • kinetic

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 18:15

    Oåxen: Håller inte med. Skulle brädan flexa skulle vinkeln mot isen bli sämre då fenan kan endast röra sig “uppåt” i spåret tills den stoppas av den bakre stroppen i dess främre fästpunkt. En flexande bräda gör förmodligen att den eventuella fördelen med ledad fena försvinner. Jag är tämligen säker på att de testat flexande bräda med då de bygger snowboards oxå, min grova gissnig är att man funnit att brädan funkar bäst med nuvarande design, i praktiken!

  • oaxen

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 19:12

    Att fenan tar i fotstroppen kräver ju ingen raketingenjör för att kringgå. Man skulle kunna ha en tvådelad bakstropp t ex eller göra brädan tjockare just där.
    Den ledade fenans fördel kvarstår även om brädan flexar, förutsatt att den kan röra sig fritt i höjdled fram..

  • kinetic

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 19:15

    Oåxen: Har du sett brädan ens? På vilket sätt hjälper en tvådelad stropp när man har foten rakt över “fenspåret”????? Jag står fast, styv bräda borde rimligen var bättre. Finns även nån som testat en snowboard MED ledad fena här på forumet, mig veterligen har han köpt en Pirate i år…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför svänger en snowboard-is-bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.