Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt för hösten

  • Våtdräkt för hösten

    Publicerad av pl8 på 25 augusti, 2011 vid 12:56

    Hej!
    Jag kikar lite på våtdräkt nu till hösten.
    Räcker det med en 5/3 eller kommer man frysa?
    Har kollat på en Mystic Venom Steamer SL 5/3 från 2009. Någon som har erfarenhet av den dräkten?
    Letar också efter bra skor+handskar. Behöver man huva?

    canoya svarade 12 år, 7 månader sedan 27 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • oldschool

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 13:24

    en 5/3 räcker gott å väl! huva är en bra investering för hösten…helt klart

  • oscarlj

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 13:39

    Jag har en 5/4/3 som fungerar finfint från April-November. (Har inte testat att surfa över vintern men skulle säkert gå.)

    Skönt att ha en huva/vantar när det börjar bli riktigt kallt i vattnet och kallt i luften.
    Problemet med vantarna jag har är att man får ont / krampkänningar i underarmarna. Antar dock att det kan finnas bättre/sämre varianter.

  • pl8

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 15:11

    Är 170 och väger ca 65.Tror ni att en S fungerar då eller blir den för lång?

    S till dig som är upp till 176 och smal eller normalt byggd – är du riktigt smal (säg 60-65 kg) kan du vara upp till 180 cm i en S

  • claes6

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 15:14

    Efter att ha provat lite olika vantar, som nästan samtliga givit mig krampkänningar, har jag äntligen funnit några som funkar: Dakine Cold Water Mitts. Tunna i greppet och tjocka utanpå. Grymma! En klok investering, för utan vantar går det inte att köra i november (eller i början av april heller för den delen).

  • poppo

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 15:26

    beror på en rad saker: var man seglar, hur tidig/sent på säsongen man seglar och inte minst fysiska förutsättningar såsom underhudsfett och kroppsbyggnad mm.

    jag tröttnade på att frysa och valde en o’neill heat (6/5/4) m fast huva, rekommenderas varmt!

  • lars_k

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 15:54

    Oneill Mutant 5/4 funkar året om. På med huvan när det blir vinter och ta av den framåt vårkanten!

  • poppo

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 17:44

    Lars_K bor på västkusten – jag i Uppsala. Östersjön på nordan är inte varmt på senhöst/tidig vår här uppe…

  • fastlandsguten

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 18:05

    Poppo, är det den här du menar?

    http://www.ohana.se/oneill-p-1031-c-255.aspx

    Har du jämfört den med Psycho 2 eller liknande? Tänker på priskillnaden.

  • lars_k

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 18:07

    Har varit ute i jan-feb i ett par plusgrader i luft och vatten här på västkusten. Men är det kallare än så får det fanimej vara!

  • hanness

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 18:19

    Jag körde en gång när det var 6 grader i vattnet och ungefär det samma med min 5/4/3 med skor men utan handskar och luva. Var kallt om händerna men fungerade, men är egentligen inte så smart. Om det händer något och man kommer ifrån brädan blir det ju riktigt kallt. Jag tror bara jag doppade mig en gång och skyndade mig upp på brädan efter några sekunder.

  • oldschool

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 18:29

    tänk på att det bör vara en dräkt för vindsurf å inte för surf. har en 5/4 oneill mutant som är grym att paddla i, men som är alldeles för tajt runt axlar å armar för vindsurf. för vindsurf långt in på hösten duger gott min 5/3 neilpryde

  • lars_k

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 18:42
    oldschool;667285 wrote:
    tänk på att det bör vara en dräkt för vindsurf å inte för surf. har en 5/4 oneill mutant som är grym att paddla i, men som är alldeles för tajt runt axlar å armar för vindsurf. för vindsurf långt in på hösten duger gott min 5/3 neilpryde

    Det är många som vindsurfar med vågsurfdräkter, typ Mutant. Så att det inte funkar är bara snack. Smidiga och slitstarka dräkter och med de nya materialen är kyleffekten beskedlig trots att det är dubbelneo.

  • bollen

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 19:44

    Tjena,

    Är det någon som hittat en våtdräkt med rymliga underarmar? Jag har inte lyckats …
    Kör med en ION Quantum 5/4 som är en storlek större än min sommarderäkt. Men får/har alltid kramp efter ett tag…

    /Pop-eye

  • htn

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 20:24
    Lars_K;667289 wrote:
    Det är många som vindsurfar med vågsurfdräkter, typ Mutant. Så att det inte funkar är bara snack. Smidiga och slitstarka dräkter och med de nya materialen är kyleffekten beskedlig trots att det är dubbelneo.

    Word!
    Jag har O’neill Psycho 2 5/3 + O’neill thermoväst med huva (under dräkten) när det är kallt.
    Funkar klockrent.

  • oldschool

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 21:32
    Lars_K;667289 wrote:
    Det är många som vindsurfar med vågsurfdräkter, typ Mutant. Så att det inte funkar är bara snack. Smidiga och slitstarka dräkter och med de nya materialen är kyleffekten beskedlig trots att det är dubbelneo.

    Det är väl bara jag som är för krallig för min mutant 😉

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt för hösten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.