Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Viktens betydelse i hastighets vindsurfing

  • Viktens betydelse i hastighets vindsurfing

    Publicerad av pure på 13 oktober, 2006 vid 22:56

    Slängde ihop lite statistik om viktens betydelse i hastighets vindsurfing. Statistiken visar att det finns ett visst samband. Sen va det beror på kan man ju fundera över. Skickar med rådatan så att det går att kontroll räkna om nån har lust med det.


    Ny updaterade version där 29 dubletter togs bort. Resultat mässigt inte så stor skillnad.

    rasmus_w svarade 17 år, 7 månader sedan 20 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • imported_hakan

    Medlem
    14 oktober, 2006 vid 09:45

    Intressant! Kul att någon tagit sig tid att plocka fram den här informationen. Jag ser här direkt att jag skulle behöva lägga på en 20 kg för att få optimal vikt 🙂

    Det här visar klart att hastigheten växer med ökad vikt. Men det finns troligtvis andra faktorer också. Det finns också ett positivt samband mellan ålder och vikt, mellan ålder och erfarenhet samt mellan vikt och styrka.

    Det skulle vara intressant om du/någon kunde ta fram sambandet mellan ålder och hastighet.

    /Håkan

  • Knatte

    Gäst
    14 oktober, 2006 vid 10:36

    Japp! Man väger för lätt i speedsammanhang, men för tungt i övriga livet 😉

  • surfan

    Medlem
    14 oktober, 2006 vid 13:49
    pure wrote:
    Slängde ihop lite statistik om viktens betydelse i hastighets vindsurfing. Statistiken visar att det finns ett visst samband. Sen va det beror på kan man ju fundera över. Skickar med rådatan så att det går att kontroll räkna om nån har lust med det.
    Fan alla vet att det är timmar på vattnet som räknas och inte vikten!!!!
  • lbj

    Medlem
    14 oktober, 2006 vid 14:00
    surfan wrote:
    pure wrote:
    Slängde ihop lite statistik om viktens betydelse i hastighets vindsurfing. Statistiken visar att det finns ett visst samband. Sen va det beror på kan man ju fundera över. Skickar med rådatan så att det går att kontroll räkna om nån har lust med det.
    Fan alla vet att det är timmar på vattnet som räknas och inte vikten!!!!
    Håller med Daniel. Det vore också intressant att veta vilka de tre 107 kg surfarna är som alla tre har 44 knots
  • pure

    Medlem
    14 oktober, 2006 vid 15:29
    lbj wrote:
    surfan wrote:
    pure wrote:
    Slängde ihop lite statistik om viktens betydelse i hastighets vindsurfing. Statistiken visar att det finns ett visst samband. Sen va det beror på kan man ju fundera över. Skickar med rådatan så att det går att kontroll räkna om nån har lust med det.
    Fan alla vet att det är timmar på vattnet som räknas och inte vikten!!!!
    Håller med Daniel. Det vore också intressant att veta vilka de tre 107 kg surfarna är som alla tre har 44 knots

    Tack för tipset. Körde igenom datan och hittade 29 dubletter. Updaterade rapporten. Det förändrade inte så mycket men rätt skall vara rätt 🙂 Den updaterade versionen finns i den första posten i denna tråd.

  • pure

    Medlem
    14 oktober, 2006 vid 15:36
    surfan wrote:
    pure wrote:
    Slängde ihop lite statistik om viktens betydelse i hastighets vindsurfing. Statistiken visar att det finns ett visst samband. Sen va det beror på kan man ju fundera över. Skickar med rådatan så att det går att kontroll räkna om nån har lust med det.
    Fan alla vet att det är timmar på vattnet som räknas och inte vikten!!!!

    Håller med helt och hållet. Men på samma sätt som det är fördel att vara lång i basket eller anorektiker i höjdhopp så kan det vara en fördel att vara lite tyngre i speedsurfing.

    Precis som materialet påverkar en prestation kan ju givetvis ens fysiska förutsättningar påverka. Men det är ju fortfarande bara marginellt i jämförelse med erfarenhet och “tid på vattnet”

  • the_novice

    Medlem
    14 oktober, 2006 vid 16:23

    Det här bevisar ju ingenting mer än att man kan bevisa vad som helst med statistik om man gör det felaktigt!!!

    För att göra en sån jämförelse så måste man själklart först eliminera alla andra faktorer som kan påverka hastigheten. Dvs seglarna måste vara identiska i övrigt med samma erfarenhet och intresse för speed etc.

    Jag har tex aldrig sett en surfare som väger 50-55kg som har samma erfarenhet eller satsar lika mycket på speed som seglare kring 100kg tenderar att göra…

  • pure

    Medlem
    14 oktober, 2006 vid 16:32
    The_Novice wrote:
    Det här bevisar ju ingenting mer än att man kan bevisa vad som helst med statistik om man gör det felaktigt!!!

    För att göra en sån jämförelse så måste man själklart först eliminera alla andra faktorer som kan påverka hastigheten. Dvs seglarna måste vara identiska i övrigt med samma erfarenhet och intresse för speed etc.

    Jag har tex aldrig sett en surfare som väger 50-55kg som har samma erfarenhet eller satsar lika mycket på speed som seglare kring 100kg tenderar att göra…

    Man bevisar inte något med statistik man visar på vissa tendenser. Det är helt upp till dig hur du vill tolka statistiken. Jag tycker att det finns två tolknings alternativ:

    Alt1. Det är en fördel att vara tyngre för att segla snabbare
    Alt2. Det är större chans att du sattsar mer på speed om du är tyngre
    och på så sätt blir bättre.

    Men det finns ju nybörjare som är tunga också…

  • ola-h

    Medlem
    14 oktober, 2006 vid 18:37

    Utan att vara någon speedexpert så är jag inne på Nivice linje. Jag tror helt enkelt att tunga seglare är betydligt mer benägna att satsa mot speed. Jag har i ett par år haft liknande teorier inom vågsegling (eller “allmän segling” om ni vill). Det verkar som de flesta seglare snarare “tränar” (och förbättrar) det de är bra på än det de är dåliga på. Lätta seglare har från början en liten fördel när det gäller att plana tidigt och blir sedan allt bättre på detta (kanske til ochmed väljar material för att plana tidigt). Tyngre seglare sätter istället sin stolt het i att kunna ladda i supermycket vind etc.

    Lägger man till detta det faktum att de flesta prylarna i någon mening är optimerade för “medelviktare” så får man ytterligare en förklaring till att det ser ut som det gör.

    Enligt referat från en kompis så menar t ex Anders Bringdal att det BARA handlar om att ha prylar som är perfekt avpassade för sin vikt. Min oinitierade gissning är att det ligger väldigt mycket i detta. Jag tror (fortfarande lika oinitierat) att det finns extremt mycket att göra när det gäller att optimera materialt för oss lättviktare.

  • the_novice

    Medlem
    15 oktober, 2006 vid 13:01

    Roade mig lite med att kolla på top10 på gps-speedsurfing och det visar ju ganska tydligt att vikten inte är det viktigaste…

  • malun

    Medlem
    15 oktober, 2006 vid 13:26

    En annan sak som inte framgår här är ju om seglaren har kört med extra vikter på sig eller inte. Så den angivna viken på gubben kan ju vara lite missvisande.
    Men självklart är det ju roligare att kunna analysera något än inget alls 😉

  • pure

    Medlem
    15 oktober, 2006 vid 14:50
    The_Novice wrote:
    Roade mig lite med att kolla på top10 på gps-speedsurfing och det visar ju ganska tydligt att vikten inte är det viktigaste…

    Statistiken som jag räknat fram säger inte att vikten är det viktigaste.. Det har jag aldrig påstått. Det jag säger är att det kan vara en viss fördel att väga lite mer. Tycker inte att det är så konstigt med det på samma sätt som att det är fördel med att använda speed bräda istället för formula bräda.

    Med tanke på att medelvikten är kring 80 kilo så är ju top 10 killarna rätt tunga jämfört med det.

    Om man jämför individuella resultat så kan du ju alltid få andra resultat. Jag väger 78 och min bror 102 men jag seglar snabbare förtillfället.

    Ex:
    Jag frågade 10 personer innan valet vad dom skulle rösta på och 8 av dom skulle rösta på vänsterpartiet..

    Skulle det då göra alla temo och scb undersökningar onödiga?

    Om inte jag minns fel så påpekar Peter Hart att det kan vara en fördel att vara lite tyngre i filmen Faster… I scencen där han säger vilka saker som bidrar till att man kan åka snabbt. Sen så drar dom exempel med Whitey och Karin Jaggi och att dom väger olika men åkte lika snabbt.

    Slutsats:
    Vikten är inte viktigast :), men statistiken pekar på att det kan vara en fördel

  • the_novice

    Medlem
    15 oktober, 2006 vid 15:08
    pure wrote:
    Slutsats:
    Vikten är inte viktigast :), men statistiken pekar på att det kan vara en fördel

    Var har du sett den statistiken???
    Din kurva visar inte detta…

  • stang

    Medlem
    15 oktober, 2006 vid 15:27
    The_Novice wrote:
    pure wrote:
    Slutsats:
    Vikten är inte viktigast :), men statistiken pekar på att det kan vara en fördel

    Var har du sett den statistiken???
    Din kurva visar inte detta…

    Någon som hört att speed seglare kör med vikt bälte…. …någon… ?
    Klart att vikten spelar roll!!

    Det jag kan läsa ut av statestiken är två saker
    1. Viktmässigt så är det är en exemplarisk normalfördelning av speed seglare som registrerar tider på GPS SPEED forumet
    2. De som är lättare än 80-85kg får kompensera med “skills” för att nå de riktigt bra tiderna. Med andra ord de som väger mer än 80kg har en liten fördel än alla andra!

    Härligt jobbat pure, det är alltid kul med statestik! 😀

    Lite jobbigt för mig bara, jag måste kompensera med “skills” :smirk:

  • stang

    Medlem
    15 oktober, 2006 vid 15:36

    En annan kul sak man kan göra med denna statestik är att tävla i sin egen vikt klass. Jag faller in i 75-80kg “klassen”, om jag är snabbare än 30.xx knop så är jag alltså en vassare seglare än medeltalet av seglare i min “klass”. En typ av värdemätare alltså 🙂

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Viktens betydelse i hastighets vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.