Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka brädor är aktuella för mig?

  • Vilka brädor är aktuella för mig?

    Publicerad av alltidxx på 15 november, 2016 vid 22:18

    Jag skulle vilja ha en bräda som RRD Firemove V3 102-112l men den är satan dyr (t o m begagnat) så vilka andra är likadana fast andra märken? Och hur många år tillbaka kan man backa utan att tappa märkbar prestanda och karaktär?

    bicless svarade 7 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bicless

    Medlem
    15 november, 2016 vid 22:43

    Starboard Atomiq och Fanatic Gecko är också freemove och väldigt like design som Firemove. Alla märken har en sådan superbred och kort freemovebräda numera. Exocet, Tabou, Naish mfl. Denna design kom ca 2013.
    Vad gör annars att du fastnat för just den typen av bräda? De superbreda och korta är enkla jippa men på andra parametrar så finns det andra brädformer som är bra. Du får ännu enklare planing om brädan är något lägre och därmed rum för mjukare rocker (böj på undersidan) typ Starboard carve. Du får mer toppfastighet på en freerace typ RRD X-fire eller Starboard Futura. I dessa kategorier kan du hitta fina välpresterande brädor ner till ca 2005. Varumärket inte viktigt, bara du tar den typen av kategori du tror passar de egenskaper du vill ha bäst. I stort sätt alla dåliga och oseriösa märken har slagits ut under dessa år när industrin har konsilliderats så nu finns bara de skickligaste kvar tycker jag.

  • alltidxx

    Medlem
    16 november, 2016 vid 11:51

    Jag har idag en fanatic viper (mindre centerbord bräda, 199l), fanatic Falcon 120l(superlätt och supersnabb rakt fram), bic elecric rock 102l (gammal och lite stökig men snabb rakt fram) och en slalom-aktig mistral på 85-90l (aldrig testat men ser snabb ut i hårda vindar). Jag kör inte vågor. Så nu tänkte jag att det skulle vara bra med just en enkel bräda som gippar lätt och så, men som ändå är hyfsat snabb.

  • irieman

    Medlem
    16 november, 2016 vid 13:18

    Låter som att det är en Firemove du vill ha! Grym bräda som svänger riktigt bra och klarar chop väldigt bra. Går t o m att rida lite småvågor med den.

    Annars så verkar nya Fanatic Blast vara ett intressant koncept.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 november, 2016 vid 21:18

    Starboard Atomiq verkar folk nöjda med! Geckon och Firemove är säkert likvärdiga. Det finns en tråd om dessa med en del inlägg i alla fall.

  • bicless

    Medlem
    17 november, 2016 vid 21:38

    Om du kan tänka dig betala tillräckligt för att få 2014 eller nyare så leta efter de som Pelegrin nämner ovan. De är likvärdiga.

    Om du vill ner i pris blir det knepigare, men dops naked 112 tycker jag var en sådan bräda med mycket move och lätt jipp
    Även AHD Fury 110 eller 120 var sådan movebräda, riktigt grym. AHD redound 113 är väldigt lättjipad. Alla dessa finns äldre och billigare på marknanden. Fanatic eagle tror jag var nått liknande också.
    Finns fler men dessa är de som poppar upp i huvudet nu.

  • gregnoll

    Medlem
    18 november, 2016 vid 23:13

    Firemoven är outstanding på alla sätt och vis. Väg samman fart, kontroll och manöverbarhet så är ingen annan bräda i närheten. Speciellt kontrollen är det som gör att det går att segla så fort på den samt gippa o göra manövrar så lätt (allt är relativt..) sen kommer de andra som Gecko, Magic Ride o Atomiq. Men dom är ärligt inte i närheten om du ändå ska skaffa en bräda för att utveckla gippar mm på. Men så var det ju det där med priset..:) men så mycket skiljer väl inte mot de andra beggat? Ingen ide att köpa ngt gammalt, då kan du lika gärna skotta vidare med din Falcon.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 november, 2016 vid 12:03

    Gregnoll – Jag antar att Du är väldigt inkörd på olika brädor och har testat de Du nämner?

    http://www.windsurf.co.uk/test/starboard-atomiq-120l-2014-test-review/

  • alltidxx

    Medlem
    27 februari, 2017 vid 10:38

    Tack för alla bra tips, efter väldigt mycket funderande blev det till slut en 161L starboard carve (och så ska jag köpa en mindre rrd xfire). Det tror jag kommer bli grymt 🙂
    Jag lade den bredvid min gamle electric (som ska ersättas av xfire) och kolla skillnaden på mastfotsskenan!
    tB5CEV.jpg

  • bicless

    Medlem
    27 februari, 2017 vid 21:50

    Cool, Carven blir grym i lättvind.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka brädor är aktuella för mig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.