Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilka fästen till GoPro

  • Vilka fästen till GoPro

    Publicerad av regfellow på 10 juni, 2012 vid 19:38

    Vilka ska man ha?

    Chest strap and mount?
    Helmet mount?
    Line mount?
    Kite mount?

    Blir ju lika dyrt med fästen som med kameran…

    nolcap svarade 11 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 05:37

    Jo de tjänar nog bra med pengar påt.

    Cheststrap tycker jag funkar dåligt vid kiting. Har man sittsele får man bara en chickenloop o armar med på bilden. Med midjesele har jag inte ens testat, fins liksom ingen plats…

    Hjälmfäste funkar helt ok blir dock ofta ryckigt för man kollar runt en hel del.

    Sätta ett fäste på brädan och filma mot sig själv blir ofta riktigt snyggt men inte rekommendera för kiting på vatten. Har själv och även läst om andra som brutit av fästena så! Hade tur att min kamera satt fast med leash men fick sig nog rejält med stryk för den har vart lite mysko sedan dess!

    Sett att folk byggt egna fästen att sätta bak på midje selen med en stång som sticker ut en meter ca. Blir riktigt najs!

    För snökite tycker jag en liknande lösning funkat bäst; ett enbens kamerastativ med gopros fäste för vanliga stativ och sedan fästa stativet i ryggsäcken.

  • jaca

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 07:12

    Go Pro tjänar bra med pengar på tillbehör och andra sidan är kameran förhållandevis billig. Om man är lite händig så kan man lätt bygga egna fästen av “Go Pros Grab Bag of Mounts” plus lite egna komponenter. Jag köpte en “Go Pro Tripod mount” så man kan skruva fast kameran på 1/4″ gängade stativ mm Kan rekommendera http://www.sportkamera.se/-27/tillbehor/diverse-fasten

    //AA

  • blizzy

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 07:37

    Beror på vad man vill göra.
    Först o främst, foto eller video?
    Största skillnaden är ju att foto går att ta med ett instabilt fäste, bara det är en bra vinkel.
    Video så föredrar man ju ett stabilt (dvs ej ryckigt, skakigt) fäste men kanske en lite sämre vinkel.

    Jag har povat line mount, ett par meter upp på linorna. Funkar helt ok för foto om man sätter den på att ta varannan sekund eller liknande. Kanske 1 av 20 bilder är okej och 1 av 100 bilder är bra. Många gånger blir det oskarpt eller snett, men det spelar ju inte så stor roll så länge några bilder är bra så är det bara o låta den knäppa av bilder lite hur som helst…
    För video är linemount dock ganska värdelöst. Det skakar riktigt mycket och kameran snurras runt sig själv ganska ofta. Kolla på youtube så hittar man massor av snurrande videos som ser ut som att kameran är inuti en tvättmaskin.

    Antingen bygger man ett eget linemount av valfritt fäste, eller så köper man ett färdigt.

    Chest är ganska värdelöst för kite, blir mest bilder på chickenloopen som karl-petter skriver.

    Helmet är okej, blir precis likadant som på snowboard eller vad som helst. Problemet (som vanligt) är ju att man inte ser åkaren och att det är svårt att avgöra hur snabbt det går och vad man egentligen gör. Men kan ju vara bra för korta sekvenser.
    Alternativt så kör man helmet men man filmar någon annan. Kan bli riktigt snyggt men GoPro är ju till för korta avstånd och inte fota på distans, så man måste vara ruskigt nära för att åkaren inte ska bli en pixel stor.
    Av samma skäl är kite mount (i själva kiten) ganska meningslöst också, om man inte kör med extremt korta linor.

    Fin mount (i brädan) kan bli riktigt snyggt. Viss risk att kameran släpper o hamnar i vattnet, använd leash. För att få med så mycket som möjligt bör man ta bilderna på höjden. Och som varje vettig människa bör veta så är film på höjden ett riktigt no no. Så passar endast för bilder. Film på bredden går ju, men svårt att få med både fötter och huvud, men för korta sekvenser kan man t.ex. strunta i fötterna o bara ta överkropp/huvud o då är det ju okej.

    Sen finns det monopod av valfri sort. Själv byggde jag en egen och fäste med tripod mount. Grymt för foto, perfekt vinkel. Video är det okej men inte optimalt, svårt att göra något samtidigt som man håller pinnen så blir mest att man åker rakt fram = tråkigt. Rent allmänt är det en billig o enkel lösning men är som sagt svår att åka med så är lite krånglig i praktiken.

    Sist ut är sån ryggsäck med pinne eller pinne fastsatt på selen som karl-petter nämner. Grymt bra vinklar, stabilt och allmänt awesome. Problem: krävs en ganska rejäl konstruktion för att få till den bra, dvs har man inte rätta Martin Timell känslan så är det ganska svårt att bygga själv.

    Summa:
    Line mount för bilder – nice vinkel, man ser åkaren, bara sätta upp den o låta den ta 1000 bilder o sen välja ut de bra
    Helmet mount / fin mount för video – inte optimal vinkel men sitter hyfsat stabilt och oskakigt. Okej för korta sekvenser.
    Monopod (med tripod mount) för bilder – grymt bra vinkel. härliga åkbilder rakt framifrån. lite halvbökig att hålla i dock.
    Monopod för video – bra vinkel och stabilt, men ganska svårt att åka o göra trick etc när man håller i en pinne, så är svårt att få till bra material som är värt att titta på i mer än 5 sekunder…
    Fästa i ryggsäck/sele – Om man lyckas få till denna så är den absolut mest awesome. Men krävs ganska mycket händighet för att lyckas bygga en bra och stabil sånhär själv.

  • karl-petter

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 07:40

    Blizzy, bra sammanfattat!

  • hbgkitare

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 09:00

    Jag har också testat att fästa den på underarmen och det var inte så tokigt, då kunde man vrida den och byta vinkel när man ville förutsatt att man inte har spänt den för hårt!

  • jaca

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 10:00

    Jag köpte ett billigt ordinärt kamerastativ och monterade 5kg tyngder i botten. Satte ut den i knädjupt vatten och kör tricks riktigt nära. Stabilt som bara den. Fungerar för både film och foto.

    Kör också handledsfäste! Handen fri för kajtandet och så kan man ta film/foto på andra också. Fungerar ännu bättre om man simmar ut själv med simfenor och ber polarna köra nära utan att köra över dig (använd hjälm!).

  • karl-petter

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 10:42

    Smart med nedtyngt stativ! Vad körde du med som vikter? Dykvikter? Sten?

  • blizzy

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 13:00

    Stativ i vattnet är ju smart. Men materialet blir lite tråkigt och statiskt om man inte har någon som står där o sköter kameran. Så stativ + kompis är att föredra =)

  • jaca

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 13:27
    karl-petter;690816 wrote:
    Smart med nedtyngt stativ! Vad körde du med som vikter? Dykvikter? Sten?

    Jag köpte detta stativ http://www.elgiganten.se/product/foto-video/tillbehor-kompaktkamera/HAMA4161/hama-kamerastativ-star-61 och trädde på 2st 2,5kg skivstångsvikter under och satte en “pinne” som sprint genom kroken. Sedan är det frittfram för vem som att filma/fota i vilka vinklar som helst eller bara låta den köra själv. Funderar på att montera en liten röd boj i en tamp om den ändå skulle välta, så ser man var den är… Fungerar kanske inte i 3-meters shorebreak, men på plattvatten eller i choppig sjö fungerar det fint.

    Det är bra med “råmaterial” från flera olika vinklar och perpektiv. Det ger variation när man sedan klipper ihop filmen. Att bara filma från en vinkel/fäste blir snabbt skittråkigt (precis som Blizzy kommenterar).

  • xshaolin

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 13:30

    Ja alltså om det är resulatet som är viktigt så kommer man inte undan att man har en person som filmar ute i vattnet gärna med lite talang också och kameran tex fäst på en 2m stav som ger lite mer rörelse och dynamiska vinklar.

  • regfellow

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 06:31

    Så då beställer man GoPro outdoor edition med tripod fäste och en pinne? =]

  • jaca

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 07:08
    Regfellow;690891 wrote:
    Så då beställer man GoPro outdoor edition med tripod fäste och en pinne? =]

    Det gjorde jag men den teleskop monopoden jag fick var ganska klen för brutala fyrametersvågor. Någon som har någon kraftigare att rekommendera?

  • above_the_law

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 09:49

    Tips! Använd din fantasi och tillverka egna fästen och lösningar. Kan vara bra att ha någr extra av de de där bottenplattorna/fästena och ev en extention-arm (ministativ) så du kan vrida kameran rätt beroende på läge för fästet (OBS! Själva kameran kan du ju ställa in så den tar upside-down, vi t ex montering i linorna.). Lycka till:-)!
    Nicco

  • regfellow

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 21:03

    Blev en kamera, helmet mount, tripod mount och en stav. Tack för tipsen! Rygga a la Top Hat filmning får komma senare när man kan köra som han! 😉

  • pelle-surf

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 22:13
    Regfellow;690980 wrote:
    Blev en kamera, helmet mount, tripod mount och en stav. Tack för tipsen! Rygga a la Top Hat filmning får komma senare när man kan köra som han! 😉

    Grattis. Jag blev oxå med kamera i förra veckan. Provade att filma lite i helgen, med kameran på hjälmen och det blir bra, men det är nog kul att försöka hitta andra ställen och vinklar att filma ifrån och att variera sig, det blir mycket filmtid att jobba med. Tipset med stativ i vattnet verkar bra. Hittade detta klippet,[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=pFDD1fSTjAo”]Gopro harness mount – YouTube[/ame] borde funka på kiteselen om man kan hitta på någon bra infästning för stången. Jag tycker det blir en riktigt bra vinkel.
    Jättebra att du startade tråden.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilka fästen till GoPro

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.