Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda: ca 105l för Läjet + plattvatten

  • Vilken bräda: ca 105l för Läjet + plattvatten

    Publicerad av malibu på 23 maj, 2016 vid 19:19

    Tänkte utöka min brädsamling med en “mellanbräda”, typ. Tänker lite större våg/freeride-bräda för dagar när man får plocka fram 5.7+ segel. Testade en Firemove förra veckan och blev sjukt impad, men den var på 112l och jag vill ha något som funkar bra i mindre vågor när det blåser <9ms. Vilket Firemoven kanske gör, tyckte det gick bra som fan, men den kändes bred.

    Jag tillhör nog gruppen avancerad nybörjare, har idag en livlig Quaro 92l Twin Tempo (som är lite krävande i platta förhållanden) som jag gillar skarpt och som funkar bra för mig när det brassar på.

    Men, nu är jag alltså på jakt efter en lite mer allroundbräda. Så, vad föreslår ni? Är Firemoven det självklara valet? Eller finns det annat?

    malibu svarade 7 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    24 maj, 2016 vid 07:30

    Det doftar freestylewave lång väg om din fråga.

    Välj den som du gillar bäst runt 105 liter, kommer funka topp med just 5.7 men även för lite mer cruising upp mot 6.5. En närmast perfekt Läjet-bräda i lättare vindar, i mina ögon.

  • pedersen

    Medlem
    24 maj, 2016 vid 08:13

    Jag kör en RRD FSW 110l med 5,9, funkar fint som “våg-freeride”.

  • john1

    Medlem
    24 maj, 2016 vid 10:08

    Har tidigare havt problem med planing och vågbräda (gammal starboard acid). Har köpt en RRD Firewave 92.
    Den har så gott som ingen tailkick, lång rak yta för att plana tidigt. Har bara seglat ett par gånger med den (5,7 Ezzy Elite och 5,2 Ezzy Panther. Jag är imponerad hur lätt den går igång och är ruskigt snabb. Tål mycket vind med därtill vågor. Det är en ren vågbräda, men fungerar också som en snabb bräda på plattvatten. Den är bred, men mycket smal bak och är lättjippad.
    Kan tänka mig att Firewave 102 eller 112 kan vara ett bra val om du vill segla i vågor och samtidigt ha en snabb plattvattensbräda, tror Firemove är lite klumpig. Firewaven är sannolikt bättre än en FSW i vågorna och är säkert lika snabb som en FSW.
    JJ

  • dendrite

    Medlem
    24 maj, 2016 vid 11:03

    Kör ni två stroppar bak och flyttar ut de främre stropparna på den här typen av brädor?
    Jag har själv en ca 10 år gammal Fanatic Skate 102L som planar tidigt och är lätt att svänga med.

  • hakuna

    Medlem
    24 maj, 2016 vid 11:35

    @dendrite 739274 wrote:

    Kör ni två stroppar bak och flyttar ut de främre stropparna på den här typen av brädor?

    Har ingen detaljkunskap om just dessa brädor, men hur långt ut på kanten man står beror, tycker jag, på om man ska köra racing fort rakt fram (stropparna åt kanterna), eller om man ska ska svänga runt på vågorna (stropparna mer åt centrum).

  • malibu

    Medlem
    24 maj, 2016 vid 12:33

    Hittade det här testet: http://www.windsurf.co.uk/2014-freestyle-wave-boards-test-review-reports/
    Verkar vara något sånt jag är ute efter alltså. Då gäller det bara att hitta en sån med något år på nacken. Någon som sitter på en kanske? 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    25 maj, 2016 vid 07:40

    @dendrite 739274 wrote:

    Kör ni två stroppar bak och flyttar ut de främre stropparna på den här typen av brädor?
    Jag har själv en ca 10 år gammal Fanatic Skate 102L som planar tidigt och är lätt att svänga med.

    Nej. Och skulle aldrig göra det heller.

  • dr-masse

    Medlem
    25 maj, 2016 vid 07:44

    @malibu 739277 wrote:

    Hittade det här testet: http://www.windsurf.co.uk/2014-freestyle-wave-boards-test-review-reports/
    Verkar vara något sånt jag är ute efter alltså. Då gäller det bara att hitta en sån med något år på nacken. Någon som sitter på en kanske? 🙂

    Ja, det är något sådant. Dock småknepiga att hitta begagnade då folk ofta behåller sin “allroundplanka” på runt 100 liter ganska länge. Kanske hitta äldre modell till bra pris i någon butik?

  • malibu

    Medlem
    25 maj, 2016 vid 09:31

    @dr Masse 739290 wrote:

    Ja, det är något sådant. Dock småknepiga att hitta begagnade då folk ofta behåller sin “allroundplanka” på runt 100 liter ganska länge. Kanske hitta äldre modell till bra pris i någon butik?

    Darn! Well, det förklarar varför jag inte hittade någon under kvällens nätdammsugning. Jag får väl hålla ögonen öppna helt enkelt. Eller plånboken… 🙂

  • tws

    Medlem
    25 maj, 2016 vid 10:52

    Ikke tenk. Patrick Campello 95L. Ny. Nu.

  • dr-masse

    Medlem
    25 maj, 2016 vid 11:41

    @tws 739293 wrote:

    Ikke tenk. Patrick Campello 95L. Ny. Nu.

    Om man har en påse oljepengar och världens största statliga fond i ryggen, varför inte? € 2.249,00

    Annars finns ju den här:
    http://www.surfspot.se/exocet-cross-104-2013-begagnad.html

  • malibu

    Medlem
    25 maj, 2016 vid 18:34

    @dr Masse 739294 wrote:

    Annars finns ju den här:
    http://www.surfspot.se/exocet-cross-104-2013-begagnad.html

    Nice! Kan vara något.

  • sailortrash

    Medlem
    25 maj, 2016 vid 20:04

    Jag tycker faktiskt det är lite tvålkopp över de där fsw i 100 l. Det är typ som en liten freeride. För stora och klumpiga för vågor och de går inte lätt att göra freestyle på dem heller, för smala rails och för smal akter. Är man avancerad kan man göra lite lufttrick kanske, annars tycker jag de funkar bäst för att bränna runt i chop typ. Oftast är de ju singelfin också, så man åker bara ifrån små onshorevågor.

    bättre satsa på en renodlad freestyle i så lätta vindar, som faktiskt hjälper och inte stjälper en att utveckla lite balans och sånt på. Eller byta genrer, typ slalom. Personligen har jag konverterat till kite i vindar lägre än 5.7, eftersom det går rätt bra att i knipa skitvågor på det sättet.

  • dendrite

    Medlem
    25 maj, 2016 vid 20:50

    @malibu 739307 wrote:

    Nice! Kan vara något.

    Se upp med tryckskadan som det står att brädan har. Kolla att brädan inte är mjuk på platsen för skadan innan ev köp.

  • erree

    Medlem
    26 maj, 2016 vid 13:27

    @sailortrash 739309 wrote:

    Jag tycker faktiskt det är lite tvålkopp över de där fsw i 100 l. Det är typ som en liten freeride. För stora och klumpiga för vågor och de går inte lätt att göra freestyle på dem heller, för smala rails och för smal akter. Är man avancerad kan man göra lite lufttrick kanske, annars tycker jag de funkar bäst för att bränna runt i chop typ. Oftast är de ju singelfin också, så man åker bara ifrån små onshorevågor.

    bättre satsa på en renodlad freestyle i så lätta vindar, som faktiskt hjälper och inte stjälper en att utveckla lite balans och sånt på. Eller byta genrer, typ slalom. Personligen har jag konverterat till kite i vindar lägre än 5.7, eftersom det går rätt bra att i knipa skitvågor på det sättet.

    +1 på det inlägget, gillar man vågridning med vågis så kommer den stora fsw:n att kännas väl klumpig i vågor, vilket kommer leda till att du ändå för det mesta kommer försöka köra den mindre vågisen. I freestyle är det lite annorlunda, vissa kan funka bättre än andra men det blir aldrig en freestyle-planka för det! Med en sån kompromiss-bräda känns det aldrig som man får något fullt ut,,, jag sålde min och ångrar det inte!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda: ca 105l för Läjet + plattvatten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.