Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

  • kapten-k

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 19:08

    Gå på ett fullrace segel, särskilt om du har en slalom eller snabb freeride bräda.. du kommer inte att ångra dig. vad har du för bräda?

  • bicless

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 20:41

    Trenderna kommer och går. Just nu sadlar många i min surfnärhet om från fullblodsrace till freerace för de går i stort sätt lika snabbt och allt blir enklare. Vattenstarter är som en dans med smal mastficka jämfört med bred. Men om nått år lär trenden vänt. Så är det med oss vindsurfnördar, vi sneglar alltid på nått nytt och försöker komma på skäl att byta. Det är en del av det roliga 🙂

  • spray

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 21:03

    @Kapten K 706871 wrote:

    Gå på ett fullrace segel, särskilt om du har en slalom eller snabb freeride bräda.. du kommer inte att ångra dig. vad har du för bräda?

    Det blev en Starboard Futura Carbon -12, 111liter 🙂 Hur funkar fullracesegel till sådan tror ni?

  • spray

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 21:09

    @Bicless 706875 wrote:

    Trenderna kommer och går. Just nu sadlar många i min surfnärhet om från fullblodsrace till freerace för de går i stort sätt lika snabbt och allt blir enklare. Vattenstarter är som en dans med smal mastficka jämfört med bred. Men om nått år lär trenden vänt. Så är det med oss vindsurfnördar, vi sneglar alltid på nått nytt och försöker komma på skäl att byta. Det är en del av det roliga 🙂

    Nu blev det just ännu svårare att välja :)) Tack! 😉

  • andersbq

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 21:24

    Du kör väl fortfarande på Siljan?
    Mycket djupt vatten och många timmar ensam.
    Har för mig att du inte ännu är supertrygg på gippar etc. Satsa på freerace eller ännu hellre ocambrat.

  • christian

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 22:22

    Jag är rätt säker på att det inte görs några dåliga segel idag av de etablerade tillverkarna, det är mer en fråga om att hitta egenskaper man gillar. Vad du än väljer är rätt mast nyckeln till succe. Jag har testat lite av varje, både race och freerace. Ezzy Infinity (föregångaren till Lion) var en riktigt positiv överraskning. Toppfarten var inte lika bra som på ett racesegel men stabilitet och bottendrag var helt suveränt. Det gick i princip inte att bli överriggad med och jag gjorde seriösa försök 🙂
    Hoppas du hittar något du blir nöjd med

  • booman

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 22:51

    @Bicless 706724 wrote:

    Kan tipsa om mauisails titan, det går rysligt fort , i stort sätt lika snabb som fullblodsslalom och är väldigt lättroterat och lätt för att vara så rejsigt. Jag som amatör seglar tom snabbare på titan än TR-8 som är 100% rejs.
    Sailloft nya Mission skall bli kul testa, det är nog rätt likt titan men gissningsvis lite tyngre med mer något mer planingsfokus. Föregångaren Sailloft 2-cam var i alla fall en trevlig bekantskap och planade väldigt tidigt. Mission skall vara lite mer topend orienterat än 2-cam.

    Kan bara instämma med Bicless här… Har Titan i 6,5 & 7,5 och de är både lättriggade och lätthanterade på vattnet, vattenstart, inga problem, och cambrarna märks knappt men riktigt bra drag i seglet… 8,5 har jag ett Sailloft Cross Pro som jag också kan rekommendera, lite bökigare riggning, men annars ett lätthanterat och bra Freerace-segel…

  • spray

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 07:05

    @BooMan 706886 wrote:

    Kan bara instämma med Bicless här… Har Titan i 6,5 & 7,5 och de är både lättriggade och lätthanterade på vattnet, vattenstart, inga problem, och cambrarna märks knappt men riktigt bra drag i seglet… 8,5 har jag ett Sailloft Cross Pro som jag också kan rekommendera, lite bökigare riggning, men annars ett lätthanterat och bra Freerace-segel…

    Hej BooMan,
    Hur är Titan jämfört med NP V8:an du hade? (har?) Bättre drag? Sämre?

  • john1

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 09:03

    Om du väljer ett segel med cambers så ta ett segel med minsta mastfickan. När man frågar om typ segel betyder det att man möjligt inte är helt van medett “fullracesegel” med bred mastficka och djupt vatten. Men om du väljer ett sådant segel så fungrerar det perfekt på Futura 111 ltr. Max segel är 8 m2, har själv användt 8,0 ofta på 111an, mkt behaglig segling. Glöm inte att du kommer lika fort igång med ett 0-cambersegel eller med ett 2 cambersegel.
    JJ

  • spray

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 09:28

    @john1 706892 wrote:

    Om du väljer ett segel med cambers så ta ett segel med minsta mastfickan. När man frågar om typ segel betyder det att man möjligt inte är helt van medett “fullracesegel” med bred mastficka och djupt vatten. Men om du väljer ett sådant segel så fungrerar det perfekt på Futura 111 ltr. Max segel är 8 m2, har själv användt 8,0 ofta på 111an, mkt behaglig segling. Glöm inte att du kommer lika fort igång med ett 0-cambersegel eller med ett 2 cambersegel.
    JJ

    Jag tänkte köra lite mer 7.0 eller kanske 6,7 istället för runt 8,0. Har du testat brädan med lite mindre segel också? Berätta gärna mer vad du tycker om brädan!

  • john1

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 09:59

    Jag har Futura 111 (2010 årgång). Jag tror den är lite smalare bak än din Futura 2012. Jag har seglat den mycket med Ezzy freeride 6,5 och nu Cheetah 6,5 sista sesongen. Jag tycker nästan det är den trevligaste kombinationen, 7.0 blir också mkt. bra. Den är otrolig snabb med bakstopparna längst ut, men fungerar mkt bra även med bakstopparna lite inn. Plasera framstopparna längst ut. När det blir lite vågor och mkt tryck i seglet föredrar jag personlig att ha bakstropparna lite länge inn. Seglar du på plattvatten är det stropparna långt ut längre bak som gäller.
    Lycka till.
    JJ

  • booman

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 11:15

    @Spray 706887 wrote:

    Hej BooMan,
    Hur är Titan jämfört med NP V8:an du hade? (har?) Bättre drag? Sämre?

    Skulle vilja säga att det är bättre drag i Titan och mera lätthanterat… Första gången jag provade Titan, 7,5 var det full planing direkt och gipparna bara satt.. Så det blev ett till 6,5… 🙂 Och de har ett grymt vindregister…

  • spray

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 15:17

    @andersbq 706879 wrote:

    Du kör väl fortfarande på Siljan?
    Mycket djupt vatten och många timmar ensam.
    Har för mig att du inte ännu är supertrygg på gippar etc. Satsa på freerace eller ännu hellre ocambrat.

    Hej! Har flyttat till Linköping nu, så nu blir det Roxen istället.. Tydligen ska det blåsa mer här än på Siljan.

  • andersbq

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 17:43

    Där är du inte ensam, har ju varit ett racing fäste i historien, mycket av Anders B´s avlagda grejor har fortsatt sina dagar där. Kanske läge att du satsar på camber-prylar ändå, för du vill inte väl bli ifrånåkt?
    Gå inte på det där om att alla grejor är lika bra nuförtiden, det är bara reklamsnack. Det är rejäl skillnad mellan grejorna. Annars är det som att säga att alla carving-skidor är lika bra. Dom flesta som ger råd har inte provat särskilt mycket olika grejor.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 19:53

    @Spray 706909 wrote:

    Hej! Har flyttat till Linköping nu, så nu blir det Roxen istället.. Tydligen ska det blåsa mer här än på Siljan.

    Frågan är om det kan blåsa mindre än på Siljan? Extremt vindfattigt och när det blåser är det byigt som f-n. Det var ju tråkigt? att du flyttat, jag kom igång o segla ordentligt här under slutet av 2011 och har kört på under 2012. Som sagt många timmar ensam och det hade varit kul med någon mer att köra med.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.