Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindstyrka / Brädval

  • Vindstyrka / Brädval

    Publicerad av Oregistrerad på 31 augusti, 2007 vid 09:37

    Hej!
    Vad jag förstår så rekommenderas ofta en större bräda för svaga vindar och en mindre för starka vindar.
    Om man bortser från det faktum att det är lättare att dra rigg på en stor bräda vilket kan vara bra i svaga vindar, ifall det mojnar helt, vari ligger då förklaringen till detta påstående?

    Borde man inte kunna åka på en STOR bräda med litet segel i väldigt hård vind?
    Don’t get it

    Oregistrerad svarade 16 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • simpa

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:47

    Du kan åka med stor bräda och litet segel i väldigt hård vind men då finns det tre faktum.
    MINDRE fena, mycket.
    det är TRÅKIGT
    och det är.. TRÅKIGT

    Absolut inget att rekommendera.

  • fnassel

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:53

    Det verkar som om du inte har vindsurfat så jätte länge?!
    Det går naturligtvis att ta en 3,5 m2 segel på en nybörjarbräda och ge dig ut i storm! Men det kommer inte vara varken särskillt roligt eller någon fördel av storleken.
    Alla brädor är anpassade till en viss segelstorlek och fenstorlek. allra bäst, behagligast, att segla respektive bräda blir det i mitten av registret.

    När man seglar i mycket vind och altså planar ordentligt blir skillnaderna ganska stora, till och med för mig som inte är något proffs!
    för stor bräda för vinden brukar göra att brädan uppför sig konstigt. Denderar att vilja lyfta och gå kräftgång på fenan. (kan i många fall lösas med en mindre fena) Även i luften är skillnaden stor. Att hoppa med en 130liters bräda i styv kuling kan vara riktigt lurigt då den blir ett stort vindfång och svår att kontrollera i luften.

    Seglar man dessutom i vågor kan man väl krasst säga att ju mindre bräda desto rappare svängar med total kontroll! villket gör att man då väljer en så liten bräda som vinden tillåter utan att man sjunker igenom.

    Att ta en för liten bräda och pressa den med för stora segel är heller inte att rekommendera då de blir svårt med höjdtagning och stansen blir väldigt tokig, känns helt enkelt fel.

    Jag kan förstå att det kan tyckas onödigt men jag rekommenderar att ha minst ett par brädor för att nöjet skall bli maximalt!

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 10:08

    De stora brädorna är dessutom svårare att kontrollera när man slänger på små segel. Ett stort segel trycker ner brädan och minskar på så vis studsigheten. Vill man sticka ut med en stor bräda i massor av vind är det i allmänhet bättre att också slänga på ett stort segel och ta brottningsmatchen som följer.

    Egentligen skulle man helst segla pyttesmå brädor i alla vindar, det är bara det att en liten bräda inte bär ett stort segel. När man väl planar behövs i princip inte volymen och bredden, det tillför bara friktion.

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 augusti, 2007 vid 14:21

    Ahaa, där trillade poletten ner.
    Jo, jag har börjat med denna sporten i sommar så det finns mycket man går och klurar på.
    Tack för svaren

  • bjornen

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 14:39

    @Rasmus_W 410340 wrote:

    Ett stort segel trycker ner brädan och minskar på så vis studsigheten. Vill man sticka ut med en stor bräda i massor av vind är det i allmänhet bättre att också slänga på ett stort segel och ta brottningsmatchen som följer.

    Jag upplever att min stora bräda funkar bättre med mindre segel när det brallar i. Jag får mera lyft när jag kör 7,0 än med 5,8 vid samma vindstyrka, kanske har att göra med mastfotspositionen men jag har fått den att gå överaskande bra med 5,8 (minsta rek 6,5) och 38 fena. Stancen känns inte heller konstig. Handlar det om ekonomin tycker jag inte man ska vara rädd att köra sin stora bräda vid mera vind och mindre segel, visst det är inte optimalt men det går definitivt att lära sig hanskas med storleken om man bara ska bränna fram och tillbaka. Bättre att segla än stå på stranden. Sedan när du köper en liten bräda kommer det att kännas så enkelt i hård vind 🙂

    //Björn

  • yaddle

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 15:41

    Går i liknande funderingar som ursprungliga frågeställaren. Fast tvärtom kan man säga. Jag undrar hur mycket man tappar när det gäller planing i lättare vind om man går ner i brädstorlek. Har för tillfället en 125 liters Bic astro. Tycker dock att den känns onödigt stor och framför allt jobbigt stor i lite mer vind (vindfång tex).

    Idealet vore en bräda som klarar lika lite vind som astron men även hårdare vindar (4.0-vind?). Går detta att uppnå? Gissar att man oundvikligen tappar lite i lättvindskapacitet så fort man går ner i volym men samtidigt är ju astron inte det nyaste på marknaden så en lite nyare mindre bräda borde kunna bräcka astron på samtliga fronter. Hur mycket segling i lättare vind kommer jag att tappa med en 95 liters RRD AVANTSTYLE M (2002) jämfört med en 125 liters BIC Astro rock tex? Svårt att gissa kanske men rör det sig om ingenting eller alla dagar under 10 sekundmeter?

    Jag väger runt 77 kg och 187 cm och kan vattenstarta helt ok men inte jippa för fem öre. Kör i Stockholm och håller inte på med några tricks eller vågor eller så utan tycker mest det är kul att köra rakt fram (använder sele och stroppar). De segel jag använder är 6.5 och 5.0. Har även ett 4.0 men det har jag inte kört med bla för att astron känns för stor då det blåser nog för detta segel.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 15:50

    Astron är runt 65 cm bred så en modern bräda i samma bredd borde gå igång ungefär lika tidigt. Å andra sidan tycker jag det är lite onödigt stort om du inte kör med större segel än 6.5. En modern bräda runt 65 cm i bredd tar utan vidare en 8.0:a. Gå ner mot 60 cm (ungefär 100 liter) och du har en bräda som funkar med 6.5 som största, är kanon med 5.0 och förmodligen funkar rätt hyfsat med 4.0:an.

  • jps

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 15:52

    Astron borde du ju kunna köra i princip utan vind och ändå ta dig fram hjälpligt även om den kanske med 6.5an behöver minst 6-7 M/S för att ge rolig segling.

    Går du ned på en 95liters med din vikt så tror jag att du kan ge upp all segling till det blåser minst 8-10 eller så. Kanske någon som är van att segla sjunkande saker kan ge en mer exakt uppskattning.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 15:59

    Ett alternativ kan ju vara att skaffa en 8.0:a till astron och utnyttja lättvindskapaciteten bättre.

    Vad gäller att segla sjunkande saker så är det väldigt mycket en teknikfråga. Lite styrka också, det gömmer sig alltid en viss mängd styrka bakom en bra teknik, men tekniken är det viktiga. Seglar du ofta så blir du väldigt mycket bättre på att segla en liten bräda. Går man till ytterligheterna så är världscupseglare ofta väldigt bra på att få pyttesmå brädor att verka väldigt stora och stabila. Jag har seglat en hel del med vatten upp till knäna och mer därtill och det går men är vldigt ansträngande.

  • fnassel

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 16:41

    @Rasmus_W 410494 wrote:

    Astron är runt 65 cm bred så en modern bräda i samma bredd borde gå igång ungefär lika tidigt. Å andra sidan tycker jag det är lite onödigt stort om du inte kör med större segel än 6.5. En modern bräda runt 65 cm i bredd tar utan vidare en 8.0:a. Gå ner mot 60 cm (ungefär 100 liter) och du har en bräda som funkar med 6.5 som största, är kanon med 5.0 och förmodligen funkar rätt hyfsat med 4.0:an.

    Okej jag säger det igen!
    Har man möjligheten ekonomiskt köp 2 brädor för största möjliga njutning!
    En för ert största behov (varierar för alla) och en för ert minsta (eller nästan minsta, den dagen på året med storm eller orkan kan man väl kämpa lite bara för sakens skull)
    Själv kör jag en Freestyle och seglar från runt 7m/s till kanske 12 m/s sedan tar jag fram min Eurowave på 85 liter och den kör jag överriggad ned till 4,4 m2.
    Det här passar mig.
    För andra kanske det är en stor och en liten slalom/speed bräda!
    Jag har kört nu sedan slutet 70-talet och under 10 års tid valde jag att bara ha en bräda och det resulterade i väldigt få gulddagar! Nu är nästan alla dagar gulddagar och dom har dessutom blivit fler!

  • yaddle

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 18:15

    hmm låter som att jag fortsätter med lite större bräda ett tag till. Skaffa större segel för att få större vindregister nedåt låter ju bra men jag har hört att segel över 6.5 inte ger så mycket extra. Att det blir bökigt och inte ger så mycket till vindregistret eller nåt i den stilen. Kommentarer på det?
    tack för svar

  • carl-r

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 18:46

    6,5 är ingenting. Testa en 8,5 till att börja med så får du se.

  • pure

    Medlem
    1 september, 2007 vid 04:22

    Om man inte har tillgång till en mindre bräda så är det ju ändå roligare att segla än att inte göra det. Min tjej planade runt på sin 170l f2 discovery med 4.2 i torkelstorp när det blåste ca 8-12m/s o hon tyckte det va hur kul som helst. Och när jag började vindsurfa så hade jag ner till 5.3 på min förra 148l bräda. Det funkar men det kanske är en bit ifrån optimalt men man har ändå roligt. Har man däremot börjat segla på mindre brädor så skulle man ju inte ställa sig på en sådan setup i dom vindarna för då känner man ju skillnaden.

  • dane

    Medlem
    1 september, 2007 vid 06:04

    Försök till tabell

    Seglarens massa: 75 kg

    vindhastighet (m/s) segelstorlek (m2) Brädstorlek (l)
    20 3,5 65
    18 3,7 70
    16 4,2 75
    14 4,7 80
    12 5,2 85
    10 6 90
    8 7 100
    6 8 125
    4 >10 175

    Inte direkt min garderob 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 september, 2007 vid 06:11

    Men vad är då lämplig brädstorlek för svagvind respektive hård vind.
    Väger 84 kg och kör idag en 115l Freeride.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindstyrka / Brädval

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.