Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

  • pepparkorn

    Medlem
    27 februari, 2015 vid 19:08

    Jag knackade just in den sista platsen i “Sjörapporten”. FindWind är och förblir en tjänst för vindsurfare och kitesurfare men jag tänkte att seglarna också kunde få något att bita i.

    SMHI:s sjörapport, live når ni via spotmenyn eller här:
    http://www.findwind.se/sps?sg=14

  • pepparkorn

    Medlem
    6 mars, 2015 vid 21:34

    FindWinds generationer avlöser varandra. Först bara Gotland. Sedan hela Sverige. Därefter FindWind+. Prognoser. Helt nyligen blev kopplingen till en ny leverantör av data från vindkraftverk klar. Detta firar jag med att låta 5% av alla donationer gå oavkortat till Sjöräddningen och Naturskyddsföreningens projekt Rädda Östersjön.

  • pepparkorn

    Medlem
    19 mars, 2015 vid 02:59

    Sedan tråden flyttade till Branschnyheter lyser era kommentarer med sin frånvaro. Saknar dem rent allmänt och inte minst era goda idéer.

    Jag har uppdaterat presentationen i spotlistan och på spotsidan. Exempelvis visas vindzonen dvs. de korrekta vindriktningarna nu direkt i listan. För dem med FindWind+ har presentationen av prognoser för de kommande 12 timmarna respektive de 7 dagarna blivit tydligare. Hoppas jag. 🙂

  • pepparkorn

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 11:42

    Nu har jag så kommit i mål med en serie av förbättringar som tillsammans betyder att FindWind faktiskt har viss förmåga att på egen hand reparera sig. Hurdå? Det handlar om situationer då vindkraftverken inte levererar data eller då prognosdata inte är tillgängligt. Kort och gott ger det högre kvalitet i tjänsten och mig bättre nattsömn. Win win. Mycket nöje!

  • pepparkorn

    Medlem
    10 april, 2015 vid 09:14

    Utvecklingen av FindWind fortskrider. Så mycket kan jag lova. Frågan är vilken spot som är vindsäkrast i Sverige? Mer om det lite längre fram.

    Den som upplevt lite knackig prestanda de senaste 10h kan nu återigen njuta av rejält snabb respons. Ett misstag begicks igår som nu är upprättat. 🙂

    Surfpremiär i helgen här på Gotland förresten..? Hoppas prognosen håller!

  • pepparkorn

    Medlem
    14 april, 2015 vid 20:04

    Surfpremiären avklarad. Den bjöd strålande sol på Tofta strand, planing i medelhård vind och en bruten mast. Otur eller skit bakom spakarna?

    Gjorde just en release på FindWind. Nu beräknas en topplista över Sveriges vindsäkraste spots varje natt. Återstår att skapa presentationen av spotlistan – en annan vindstilla afton.

  • pepparkorn

    Medlem
    16 april, 2015 vid 17:21

    NYHET! Nu lanseras WindScore på FindWind+. WindScore beräknas varje natt för det senaste dygnet samt de senaste sju respektive 30 dagarna. WindScore är medelvinden i segelbara riktningar mellan klokan 07.00 och 23.00. En hög WindScore betyder mycket av det goda för oss vindsurfare.

    WindScore visas för varje spot och visas dessutom som tre topp 20 listor. Jag kan exempelvis meddela att Hallsbo just nu innehar titeln “bästa segelvinden de senaste sju dagarna” med en imponerande medelvind på 11.8m/s!

    Mycket nöje.

  • pepparkorn

    Medlem
    23 maj, 2015 vid 10:58

    Glädjande nyheter! FindWind knyter ännu en samarbetspartner till sig. Det innebär än fler vindkraftverk och än bättre vinduppgifter! 🙂

  • parmezzan

    Medlem
    23 maj, 2015 vid 11:18

    Akta så inte web scrape polisen kommer och tar dig… nej, skoja bara, bra jobbat :)!!

  • pepparkorn

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 08:43

    FindWind fyllde 1 år, 300 releaser och 100.000 sidvisningar den 31a maj!
    Jag tackar för förtroendet att få hjälpa till i sökandet efter bästa möjliga vind.

    Det som började som ett litet projekt har blivit stort. 🙂

    Ambitionen är fortsatt hög och gäller funktion och glädje.
    FindWind drivs utan vinstintresse.

    Jag jagar vidare efter fler källor till information från vindkraftverk.
    Fler källor betyder än högre kvalitet.
    Ert stöd är avgörande i de samtal jag för med leverantörer av olika slag!
    Hör gärna av dig med tips, idéer och argument till varför FindWind ska få tillgång till leverantörernas data.

  • rickard_nr1

    Medlem
    5 juni, 2015 vid 21:27

    fick en tanke på fler källor, alla större båtar har ju ais, ett positioneringssystem (se marinetraffic)
    de kan vara värt å kika om en del av dom även kanske kan visa vindhastighet.

  • pepparkorn

    Medlem
    6 juni, 2015 vid 08:04

    @Rickard_nr1 733616 wrote:

    fick en tanke på fler källor, alla större båtar har ju ais, ett positioneringssystem (se marinetraffic)
    de kan vara värt å kika om en del av dom även kanske kan visa vindhastighet.

    God idé Rickard. Kollar det. 🙂

  • pepparkorn

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 20:04

    Har kollat upp Marinetraffic och det kanske kommer ett API jag kan använda.. längre fram.
    Kämpar för övrigt vidare med koden för att göra FindWind mer mottagligt för nya typer av källor.
    Har tagit ett antal steg idag och … hoppas snart bli klar.

    Det som sedan behövs är både tur och skicklighet för att få tag i fler vindkraftverk. Håll tummarna.

  • pepparkorn

    Medlem
    15 juni, 2015 vid 21:38

    En rejält stor release är just avklarad. Nu är FindWind redo att lägga till i princip hur många källor som helst. Just nu är APIr klara för två olika typer dessutom. Nöjd och trött. Segla på!

  • matsbohlinsson

    Medlem
    24 juni, 2015 vid 12:20

    Hej

    Är det bara jag som tycker att findwinds-uppgifter nästan alltid är för låga?

    Jag har vid ett flertal tillfällen dubbelkollat med tex viva eller smhi och oftast känns det som om de korrelerar väldigt dåligt. Speciellt viktigt när det är runt 8-9m/s.

    Vad kan detta bero på?

    Skulle vara kul att veta 🙂

Sida 10 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.