Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vintervåtdräkt 2012

  • Vintervåtdräkt 2012

    Publicerad av supersystem på 20 september, 2012 vid 19:23

    Så är det dags igen för kallare vatten. Körde förra året även vintersäsongen men då med kombon: 4/3 heldräkt + 3/2 shorty + huva med väst + underställ. Ett rent projekt att plocka på och av :tongue:

    Tänkte investera i en riktig vinterdräkt med inbyggd huva 6/5/4 eller minst 5/4. Har surfat runt i forumet här och på andra ställen men blir inte helt klok på vad som är bra nu 2012. Patagonia R4? Xcel Infinity? Rip Curl F-bomb? …

    Tror jag kommit så långt att det är en våtdräkt ändå som passar mig bäst. Torrdräkt har jag eleminterat.

    Så vilket våtdräkt tycker ni funkar bra när det är noll i vattnet och i luften? Tacksam för lite åsikter…

    johnk svarade 11 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • ilikekitesurfing

    Medlem
    20 september, 2012 vid 19:29

    Oneill heat är tex bra. Inbyggd huva och vattenlås. Jag kombinerar denna med en neoprentröja.

  • deaz

    Medlem
    20 september, 2012 vid 20:43

    DHL kom med paket till mig idag med min F-Bomb 5/4, inbygd huva. Skall ut å prova så fort jag får tillfälle och återkommer med åsikter : )

    Om det blir för kallt har jag neoprenväst och shorts som backup!

  • nolcap

    Medlem
    20 september, 2012 vid 21:02

    Torrdräkt!

  • felow

    Medlem
    21 september, 2012 vid 09:04

    skaffa en O´neill psycho 2( Eller nya 3:an) 5/3 riktigt varm våtdräkt, funkar att köra med året runt utan att ha massa andra grejer..

  • carlsagan

    Medlem
    21 september, 2012 vid 10:01

    Rip Curl Flash Bomb 6/5/4. Jag körde den ända till julafton förra året och frös ingenting och hade inget extra under, en riktigt skön smidig dräkt. Kör Atan 6,5 skor och Dakine coldwater mitts handskar till.

  • gnutten

    Medlem
    21 september, 2012 vid 11:26

    Varför har du valt bort torrdräkt?

    Det är kanske inte lika smidigt, men betydligt varmare (både på vattnet och vid pauser på land) tycker jag. Prismässigt ligger de ju på samma nivå.

  • johnk

    Medlem
    21 september, 2012 vid 12:23
    carlsagan;699275 wrote:
    Rip Curl Flash Bomb 6/5/4. Jag körde den ända till julafton förra året och frös ingenting och hade inget extra under, en riktigt skön smidig dräkt. Kör Atan 6,5 skor och Dakine coldwater mitts handskar till.

    Läste om den nu. Intressant. En fråga som poppade upp var “Stjäl inte dräkten värme från kroppen tack vare flash dry-tekniken? Eller torkar den inte när den sitter på kroppen (förutsatt att man håller sig ovan vattenytan)?”

    Inget kritiskt att säga om dräkten annars? Var köper man den som svensk?

  • johnk

    Medlem
    21 september, 2012 vid 13:13

    Själv har jag bara en torrdräkt för tillfället, men tycker det är rätt meckigt (lagningar o skötsel, kisspauser, men) speciellt eftersom jag först blir varm och svettig och sen kall av fukten. Har visserligen en gammal Ocean Rodeo Pyro som inte “andas”, men när jag köpte den så sa folk att de torrdräkter som andades inte gör det så effektivt ändå(. nån som kan kommentera?) Och “varma” dagar (+19 och sol) med kallt vatten är förstås extra hopplöst. Vet inte om @supersystem har samma anledning till att inte leta torrdräkt, men det är iaf min…

    Jag kör ofta med heldräkt, 7mm dojor och luva när andra har shorty, så det finns i princip inget som är “för varmt” när det gäller våtdräkt för mig, och jag svettas hellre en varm dag än har en dräkt som kräver extra lager när det är kallt.

    Ni som har testat lite olika märken/modeller, hur tycker ni ION-dräkterna står sig i jämförelse. Jag snackar nu mest om värme (men också relaterat till prisvärdhet eftersom de varmaste kostar typ 4 papp).

  • debkausf

    Medlem
    21 september, 2012 vid 14:46

    Uptäck en ny värld och testa rip curl flashbomb 6/5/4!!! Lovar att ni kommer skratta åt kylan sedan.

  • supersystem

    Medlem
    21 september, 2012 vid 16:08

    Tack för tipsen så långt!

    Torrdräkt räknade jag bort främst pga: priset + ändå svårt att hålla torrt (fuktigt av kroppsvärme åtminstonde) – men främst att man minskar rörligheten i vattnet. Råkar man riktigt illa ut och måsta ditcha kiten så vill jag kunna simma ordenligt. Särskilt i +2 gradigt vatten. “Plan for the worse – hope for the best”. Vet inte om det är mer “hörsägen” än fakta men…

    Rip Curl Flashbomb 6/5/4 låter VARM! 🙂 (dvs bra lowend)
    När anser ni att den blir FÖR varm? +10 grader? (vill veta highend gärna)

  • regfellow

    Medlem
    21 september, 2012 vid 19:09

    O’neill är oslagbara. Kör psycho freak 5.5/4.5 oktober till mars.

  • nolcap

    Medlem
    21 september, 2012 vid 19:21

    Jag har Ion Qantum semidry 5.4 som jag aldrig använder sen jag köpte Musto torrdräkt med goretex.
    Det verkar finnas mycket fördomar om torrdräkter. Jag säger bara testa och märk skillnaden.

    Jag är inte ett dugg orolig att den ska gå sönder, materialet är superstarkt och mycket smidigare än tjoch neopren. Dräkten smiter åt kroppen eftersom man tömmer den på luft och det funkar utmärkt att simma med den. Med frontzip som startar vid grenen och går upp mot axeln är det fritt fram att pissa hur mycket man vill.

    Viss fukt blir det eftersom man svettas en hel del när man kitar längre sessioner, men det är bara att ta med en extratröja och byta om man skulle tycka det är jobbigt. Jag kör med merinoull underställ på höst/vår och extra ylletröja på vintern. 3-5’000 kr är inte dyrt för en dräkt som man kan ha minst 10 år. Set med nya gummimuddar som behöver bytas /5 år kostar bara några hundra.

    Det bästa av allt är när man kommer hem och ska dra av dräkten och man slipper töja å dra å frysa å hålla på.
    /CC

  • johnk

    Medlem
    21 september, 2012 vid 19:23

    @supersystem Här är några som nämner Rip Curl i jämförelse med Xcel. http://surfsverige.se/index.php/forum/2-surfforum/101099-rip-curl-qflash-bombq-53

    Det står bl.a. att Infinity är varmare men Flash bomb smidigare (men de verkar delvis ha olika årsmodeller). Och utifrån det jag såg på surfers video-recension så verkar luvan speciellt najs på Flash Bomb – vilket verkar vara en detalj som jag märkt många med integrerade luvor har klagat på annars.

    Vore gött att höra lite fler jämförelser och varför folk tycker “våtdräkt si-och-så är bäst”.

    *Vill också passa på att tacka för alla tips eftersom jag halv-kapat tråden*

  • supersystem

    Medlem
    21 september, 2012 vid 19:28

    Hittar Mystic Crossfire 654 för halva priset som en psycho freak. Är den så mycket kallare än tex Psycho Freak eller Flashbomb?

  • martin-m-a

    Medlem
    22 september, 2012 vid 07:42

    Kör Psycho Freak sedan 2 år tillbaka .
    Skulle aldrig vilja ha något annat !

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vintervåtdräkt 2012

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.