Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VW Multivan – kolla läget

  • VW Multivan – kolla läget

    Publicerad av goingbananas på 27 februari, 2009 vid 13:38

    Tjena,

    Tänkte kolla intresset för min Multivan, -93:a. Surfpimpad, och med dom klassiska färgerna ljusblått nere och vitt från fönstrena och uppåt. Kan ha setts i Varberg på somrarna och då och då… Finns annars i Gbg.

    Inredningen är helt intakt och ren och snyggt, utöver allt lull lull som finns standard finns även farthållare, ebersprakare, takventil med in/utfläkt, drag, takräcken, larm, stereo, motorvärmare.

    På en Sverigeturné för några år sedan byttes koppling och katalysatorn, och i dagarna ska bromsarna bytas för att besiktningsgubben ska vara nöjd, alltså är allt som kan pajja åtgärdat.

    27.500 mil, nybesiktigad och redo för att ge njutning åt en gammal surfsjäl.

    Är 30 loppor för mycket begärt?

    goingbananas svarade 15 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • svenne

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 14:01

    Mjaa, nog finns det mer grejer som kan ramla ihop efter så många mil. Stötdämpare, knutar, fjädrar, kylare, växellåda, genera… Men det är slitvargar och de är lättmekade, så det är inget större problem. Dessutom, ska ingen köpare tro att en 14 år gammal bil är felfri.

    Den ser rätt fin ut. Du kan också nämna om du slänger upp en annons någonstans att det är en 2,5-liters bensinare. Det är bara en bonus då den inte går lika hårt som 2-litaren.

  • mikael_p

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 19:06

    Hur ser inredningen ut? är det säten i hela skåpet? eller är det ren yta?

  • goingbananas

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 20:06

    Det är kaptensstolar fram, med en snurrbar passagerarstol. Bakåtvänd stol bakom föraren och en soffa bak som blir en säng på 160×200. Det finns ett extra batteri under förarstolen, uppfällbart bord, drickahållare, extra belysning, skjutbara fönster. Den är faktiskt riktigt nice bak, ombonad och allt är självklart klätt med plastpaneler från fabrik. Tanten är lite kräsen, men till och med hon tycker att det är riktigt fräscht bak… Funkar hur bra som helst att bo ett par veckor i denna. En potta potti och brevlåda så man får en dagstidning och kan koppla av lite, så är en adressändring inte långt borta…

    Ska ta med att det är en 2.5 liters, du har helt rätt Svenne, duktig skillnad mot dom 2.0 liters som finns. Den här skuttar ändå på i 140 i behaglig takt på motorvägen utan minsta bekymmer…

  • mikael_p

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 20:25

    Detta är intressant…. men skulle behöva sälja av hojjen bara…

  • goingbananas

    Medlem
    28 februari, 2009 vid 13:54

    Så här ser bakutrymmet ut.

  • mikael_p

    Medlem
    28 februari, 2009 vid 15:03

    Hur har du gjort med lastning av segel, master och bommar mm. som är lite skrymmande i framför allt längd?

    Får ju tillägga att den ser väldigt fin ut…

  • goingbananas

    Medlem
    28 februari, 2009 vid 15:10

    Om jag har bråttom fäller jag soffan och lastar in allt bak, annars är det taket som gäller.

    Den är faktiskt djupare än vad man tror, och jag har haft brädor med längd upp till 2.77 ilasade utan problem. Sen är det ju bara att bygga på höjden…

  • mikael_p

    Medlem
    28 februari, 2009 vid 15:20

    Fan, detta är riktigt intressant, men som sagt… har en hoj ute på försäljning för tillfället. Behöver bli av med den först… Du känner ingen som är intresserad? 🙂 En Varadero 1000 XL. Finns på blocket… http://www.blocket.se/vi/20343479.htm?ca=13_s&last=1

  • rasmus_w

    Medlem
    28 februari, 2009 vid 19:09

    Jag har en likadan multivan (fast inte alls lika fräsch) och jag lägger alla seglen under soffan och brädorna ovanpå. Takräcke använder jag aldrig.

    Däremot passar jag på att fråga lite. Först, batteriet under förarstolen, ska det vara ett fritidsbatteri eller ett startbatteri? Jag frågade VW och de sa nåt om 20,40 eller 60 Ah.

    Sen har jag för mig att Multivan har nån slags gardiner original, som knäpps fast. Har du kvar dem och var de nåt att ha? Jag funderar på att A: få tag i en uppsättning eller B: tillverka egna som passar i knäppfästena.

  • goingbananas

    Medlem
    28 februari, 2009 vid 21:23

    Jag är nästan helt säker på att batteriet under stolen är identiskt med det som sitter i motorn. Jag bytte först motorbatteriet, och det är ett 63Ah, och jag är nästan helt hundra på att när jag bytte batteri bak så blev det ett 63Ah. “Vanligt” bilbatteri. Tips är att ta ett med så mycket A som möjligt som får plats. Med kylboxen inkopplad håller det ändå kylen, lampor, och DVD tittande igång i 4-5 dagar, och det bästa är att bilen startar ändå och när man cruisar så fylls batteriet på igen…

    Jag har också kollat upp det där med gardinerna, då det är grymt bra eftersom det redan finns knappar runt om i hela bilen, ringde VW om detta och fick svaret att det är extrautrustning. Men det är ju inte krångligare än att mäta upp och köpa en burk knappar och sätta dit. Jag har inga gardiner, men min är tonad istället, så det funkar det med.

  • jks

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 10:44

    Rasmus,

    Jag o tjejen gjorde egna gardiner till förra sommarens tripp. Klippte ut 70-tals markistyg (tjockare-inte genomskinligt) och satte fast sugproppar i hörnen. Funkar riktigt bra och blev snyggt. Original VW gardiner kan nog bli en dyr historia…bara ett tips.

    /jesper

  • rasmus_w

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 22:25

    Jepp, alla har sagt att det som är VW original är dyrt. Jag var mest nyfiken för at dyrt kan betyda bra eller så kan det betyda tunnare plånbok och inte mycket mer.

  • goingbananas

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 08:20

    Får nya bromsarna idag, lite pill och en ombesiktning, och den hamnar på annons nästa vecka.

    Har fått några PM med frågor på hur många sittplatser det är. I denna är det förare+5 passagerare. Allstar modellen har förare+6 passagerare, men den har istället ingen kylbox…

  • rasmus_w

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 13:51

    @GoingBananas 532902 wrote:

    Jag är nästan helt säker på att batteriet under stolen är identiskt med det som sitter i motorn. Jag bytte först motorbatteriet, och det är ett 63Ah, och jag är nästan helt hundra på att när jag bytte batteri bak så blev det ett 63Ah. “Vanligt” bilbatteri. Tips är att ta ett med så mycket A som möjligt som får plats. Med kylboxen inkopplad håller det ändå kylen, lampor, och DVD tittande igång i 4-5 dagar, och det bästa är att bilen startar ändå och när man cruisar så fylls batteriet på igen…

    Försökte just byta batteriet under stolen eftersom det varit strömlöst sen jag var i Varberg i somras. Har du nån bra anledning att köra med startbatteri eller gör du det mest för att det trots allt funkar? Det verkar ju som du mest djupurladdar och då borde fritidsbatteri vara bättre.

    Däremot upptäckte jag just att många fritidsbatterier inte verkar få plats rent fysiskt, jag var inne på Erlandssons brygga och köpte ett och insåg att det var för högt, stolen gick inte att skjuta bakåt. Är det därför? Det verkar ju lite dyrare med startbatterier än med fritidsbatterier…

  • goingbananas

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 18:09

    Det blev ett startbatteri för att det fick plats och med dom måtten fick jag mer Ah jämfört med ett fritidsbatteri.

    Samtidigt har det varit bra några gånger då den stått länge, då har det funkat kanon med att ta startkablar och koppla ihop dom och sedan bara på pluspolerna, så startar det alltid. Är ingen batteriexpert, men det känns som att den lilla extra knuffen ett startbatteri ger gör sitt till på en sån här manöver…

    I och med att batteriet endast utsätts för urladdningar ett fåtal gånger/ år så blir nog inte skillnaden mellan start/ fritidsbatteri så stor, antar jag. Det är mest i Apel som den får jobba.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VW Multivan – kolla läget

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.