Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Weedfena till Atomiq 110

  • Weedfena till Atomiq 110

    Publicerad av john1 på 25 januari, 2015 vid 17:13

    Ventar nu på en Atomiq 110, men måste byta till weedfena. Kan det vara bættre att byta till en fena med flex ellar skall den vara styv (G-10 eller kolfiber). kommer att anvendas i choppigt vatten med segel 6,5 -8.0.
    Tacksam før råd.
    JJ

    svensson61 svarade 9 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 januari, 2015 vid 18:55

    Hänger på och frågar samma sak men till Atomq 130 samt lämplig längd på slalomfena?

  • bicless

    Medlem
    26 januari, 2015 vid 14:49

    Hej
    Skulle rekommendera 30-38 weed till 110:an. Mjuk eller hård funkar fint båda två, ger lite olika känsla bara. Som rak slalomfena till 130 hade jag tagit Select S1 43cm eller liknande från andra fentillverkare. Kör man mest 6,5-7,5 på 130 kan man dra ner längden till en 41:a. Atomiq går att trimma väldigt mycket med fenan vilket är kul, du kan få en movebräda för hopp och lek med en kortare böjd fenan eller en snabb slalomorienderad bräda som kryssar grymt med en längre rakare.

  • john1

    Medlem
    26 januari, 2015 vid 15:10

    Tack før informationen. Jag har en ONO WEED 32 (powerbox) från Makanifins.com så det blir bra. Får vel køpa en større också, fast Makanifins Ono weed 32 ær den største från det føretaget.
    JJ

  • svensson61

    Medlem
    26 januari, 2015 vid 22:57

    Hejsan
    Ono Weed 32 blir nog perfekt för 110 liter
    Går man upp till 130 liters bräda kan Makani erbjuda Hahalua V2 Weed 43. Den är dock lite mer freerace jämfört med Ono som är klassad som mer freewave (freeride).

  • kapten-k

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 23:24

    Av de weedfenor jag har testat..
    1. hurricane (hurricanefins.de) får ni tag i honom så säg till jag vill oxå beställa
    2. Mauiultra weed (testat upp till 32cm mer fart än duo weed)
    3. lessascher duo weed testat upp till 40cm (mer grepp än maui ultra fins)

    Mer testning krävs till de stora prylarna het klart.

  • john1

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 09:19

    Hej
    Lite information.
    Jag har en lessascher duo weed 32. Jag har också en Makani Ono weed 32 som jag har kollat samma dagen med samma vind/segel och breda. Jag kan inte sega att Makanifenan er snabbare, det tror jag inte, men den er otedtydigt klart bettre på grensen till øverriggad med tanke på spinout. Jag skall satsa på Makanifins, har en vågfena Mano 26 också.
    JJ.@Kapten K 730641 wrote:

    Av de weedfenor jag har testat..
    1. hurricane (hurricanefins.de) får ni tag i honom så säg till jag vill oxå beställa
    2. Mauiultra weed (testat upp till 32cm mer fart än duo weed)
    3. lessascher duo weed testat upp till 40cm (mer grepp än maui ultra fins)

    Mer testning krävs till de stora prylarna het klart.

  • kapten-k

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 14:56

    Intressant john. Jag får ta och testa en makani…

  • john1

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 16:21

    Hej igjen.
    Jag anvænder fenan Ono weed 32 till en Lorch 101 liter (236 x 60) och Ezzy Cheetah 6,5 och gærna utanfør sandrevet med skvalpig sjø. Innanfør går det sækert bra med mindre fena, byter då ev. till en Lessacher carbon 26 som han gjorde sjælv i garaget før några år sedan.
    JJ.

  • john1

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 17:19

    OBS: korrigering:
    Jag skrev fel:
    Det er inte Lessacher Duo-weed jag har, men den svarta och vita Lessacher fenan i G-10 material från Unifiber. Den er sæmre æn Lessacher Chamäleon, alltså kan jag inte jamnføra Makani Uno 32 med Duo weed, men jag er nøjd med Makanifenan.
    Beklagar,
    JJ.

  • svensson61

    Medlem
    1 februari, 2015 vid 10:40

    Hejsan

    Kapten K, verkar som du är i testar tagen. Du får gärna komma förbi Lomma. Har de flesta Makani på lager och är det någon speciell du vill ha kan jag ta hem med 1 veckas varsel.

    Hör av dig
    Lennart 076-7743304

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Weedfena till Atomiq 110

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.