Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ✰ Stockholm 2021 ✰

  • pete

    Medlem
    16 oktober, 2021 vid 12:41

    Varför inte gå i från stenstranden?

    Tänkte inte på det… föll ur mina tankar eftersom jag aldrig seglat där. 🙂

    Mårten har du blastat på väst där vid “platta” förhållanden?

    Nog inte riktigt rätt ställe för “platta” förhållanden… 😉 men kan vara kul ändå (vi var t ex där igår o körde några stycken).

    Däremot kan du ju då på väst, helst med lite nord i sig , segla rakt norrut från din utgångspunkt – när du gått fri från Kolguskär är du på Svärdsfjärden som är en ganska stor öppen yta.

    Vart kör du imorgon Pete?

    ”Softar” idag, men färska bulletiner säger att det går att köra typ 6.0-6.5 på Mälaren idag (Närlunda o Rasta t ex)

  • sailortrash

    Medlem
    16 oktober, 2021 vid 17:09

    Vart två timmar stundtals överriggad foilstyle på trälis. 5.3 och 1600 vinge, uppåt 10-11 i byarna vart stort…men schyssta speedruns när man ska tillbaka

    Börjar bli rejält kallt om händerna, trots tunna handskar.

  • pallestorm

    Medlem
    17 oktober, 2021 vid 12:26

    Tänker mig att man kan få riktigt bra blasting vid Torö på väst… man går i vid Kärringviken och kör ut på havet där västan kan fläkta fritt!

    Vad tror ni?

    Var ungefär så jag tänkte. Gick i från Stenstranden och tänkte köra lite freeride utanför brytet, men vågorna var höga och korta och rullade in tvärs färdriktningen även längre ut. Inte så mycket blasting med andra ord. Maffigt! Var inte ute efter plattvatten, men det var mer än vad jag kunde hantera. Körde istället öster om Revskär. Lite byigt och chopigt, inte bästa användning av Torö men bra test för nya Fox.

  • compact

    Medlem
    17 oktober, 2021 vid 21:38

    OBS! Vägen ner till Fituna (grusvägen) har p g a skogsarbete tillfälligt förvandlats till lervälling.ca 200 meter in på vägen. Även de andra vägarna ner har ett parti där vägen är riktigt dålig, lera och djupa spår. Det är några kortare partier som är dåliga men vill varna för detta då det är stor risk för att köra fast eller skada/skrapa bilen. /Johan

    Vanliga vägen ner till Fituna är fortfarande i dåligt skick.

    Attachment Image
  • sundheden

    Medlem
    18 oktober, 2021 vid 10:11

    OBS! Vägen ner till Fituna (grusvägen) har p g a skogsarbete tillfälligt förvandlats till lervälling.ca 200 meter in på vägen. Även de andra vägarna ner har ett parti där vägen är riktigt dålig, lera och djupa spår. Det är några kortare partier som är dåliga men vill varna för detta då det är stor risk för att köra fast eller skada/skrapa bilen. /Johan

    Vanliga vägen ner till Fituna är fortfarande i dåligt skick.

    Fan det där måste ju de ju fixa till… Måste väl vara avverkarnas ansvar att fixa till när uppdraget är klart.

  • sundheden

    Medlem
    18 oktober, 2021 vid 10:20

    Det blev Fågelöudde för mig i lördags. Jag la ner planerna på Torö och blasting-session men tack för era svar här ovan.

    Det var som oftast otroligt byigt vid Fudde, jag riggade 7.8 Overdrive och iSonic 72… fick några riktigt roliga repor, enda fördelen med byig vind vid Fudde är att vattnet blir så jäkla platt så när väl en stark by kommer så kan man köra riktigt fort med god kontroll!
    Tyvärr glömde jag min GPS på laddning hemma.

    Vi var väl 15 personer på vattnet, riktigt trevlig som vanligt!

  • sundheden

    Medlem
    20 oktober, 2021 vid 09:26

    Det ser ut att bli frisk nordlig vind på lördag, hoppas det håller i sig!
    Någon mer som vill trotsa kylan 4-5 grader, regn och ev. snöblandat och ta sig till Bromskärs Brygga, eller ev. Salnö.

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2021 vid 09:57

    Det ser ut att bli frisk nordlig vind på lördag, hoppas det håller i sig!

    Någon mer som vill trotsa kylan 4-5 grader, regn och ev. snöblandat och ta sig till Bromskärs Brygga, eller ev. Salnö.

    Hur kan man tacka nej! Särskilt ombyte i snöblandat lockar

  • karlklasen

    Medlem
    21 oktober, 2021 vid 10:19

    Det ser ut att bli frisk nordlig vind på lördag, hoppas det håller i sig!

    Någon mer som vill trotsa kylan 4-5 grader, regn och ev. snöblandat och ta sig till Bromskärs Brygga, eller ev. Salnö.

    Hur kan man tacka nej! Särskilt ombyte i snöblandat lockar

    Har länge velat testa Väddö men är tyvärr bortrest i helgen. Tips till de som åker; Byt om hemma, efter 1,5 timme i bilen i våtdräkt kommer det vara skönt att hoppa i vattnet. Big brains…

  • sundheden

    Medlem
    21 oktober, 2021 vid 11:24

    Jag som bälgar vatten om dagarna behöver ändå ta av dräkten för att kissa! 😅
    Vad jag gör istället är att rigga klart allt sen springer jag runt och hoppar 500 meter så jag är varm och sen byter om.
    Händer att jag kör hem med dräkten på när det är under 5 grader.

    Julafton 2020 skulle jag segla vid Vallentunasjön, relativt nära hem, det var 0 grader och snöade som satan så jag tog på dräkten hemma.
    Allt gick jättebra tills jag insåg att jag glömt bommen så det blev en extra tur hem och fick ta av dräkten ändå för att kissa.

    Attachment Image
    Attachment Image
  • olas

    Medlem
    22 oktober, 2021 vid 07:46

    Någon som åker till Fudde idag e.m.?

    Ola

  • sailortrash

    Medlem
    22 oktober, 2021 vid 14:42

    Bra tryck på trälis! 4-10 ms men lång byar så mer kring 6-10

    @sundheden dök inte upp, men det beror väl på att det var sol och inte snömos

    För kallt för mina händer dock, trots tunna vantar. 6.5 mm på fötterna gör ju inte saken bättre..

  • Stefan_Foil

    Medlem
    22 oktober, 2021 vid 21:01

    Jag tänkte dra till Torö Söndag eftermiddag, inte lika kallt då. Var ensam vindsurfare/foilare på Torö med några kiteare i förrgår med 4,7 och 1100 foil, (borde tagit 4,2 egentligen).. Gissar att 5,7 hade räckt för planing med fena. Grådassigt och regn men relativt varmt så gick bra utan handskar.

    Riktigt bra session som en repris av förra fredagen, räknar med att söndag blir lika bra.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    24 oktober, 2021 vid 20:24

    Fick några repor med foil men inte någon episk session direkt, typ 2-5m/s.

  • sundheden

    Medlem
    25 oktober, 2021 vid 08:45

    Bra tryck på trälis! 4-10 ms men lång byar så mer kring 6-10

    @sundheden dök inte upp, men det beror väl på att det var sol och inte snömos

    För kallt för mina händer dock, trots tunna vantar. 6.5 mm på fötterna gör ju inte saken bättre..

    Hahaha! 😀 Ja precis… men fick min beskärda del av snö, hagel och 3 härliga grader på lördagen!
    Tyvärr är jag så jäkla låst numer av mitt jobb så jag kommer inte loss på vardagar… det tar rätt hårt ärligt talat när jag missar fina sessions!

    Nåväl, lite revanch i lördags vid Öregrund!
    Det var första gången jag var här och var till en början mycket tveksam till att komma ut på vattnet alls.
    Vinden verkade inte komma ända in, man såg den drog 3-500 meter längre ut, det hade väl varit okej om det var lätt att komma i vattnet men det här var en annorlunda spot, parkering inga problem, riggyta inga problem och sen fick man knata ner mellan buskarna med segel och bräda och skutta runt på klipphällarna och sen se till så man inte halkade när man klev i, hala klipphällar, stora stenar och bumlingar väl i vattnet som gömde sig.
    För mig var det inte tal om att kliva upp för att vila eller byta segel utan det blev >1½ timmes segling.
    Tack vare Christoph från Uppsala som pushade så kom vi ut!

    Väl på vattnet var det riktigt fint, det var som stora svall som rullade in med en del ramper och jag kan tänka mig att det är ridbart om det bara blåser lite mer, jag körde med Starboard Kode 105 och Severne Gator 5.3.
    Det var rätt härligt längst åt vänster in bredvid en ö där vinden tog fart och vred in lite, väldigt platt så där satte jag några planingsjippar.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
Sida 28 av 32

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ✰ Stockholm 2021 ✰

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.