Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 4,5 segel på bräda som rek 5.0-6.4 ?

  • 4,5 segel på bräda som rek 5.0-6.4 ?

    Publicerad av filiplomma på 26 november, 2007 vid 21:11

    Hallå
    Rekommenderade segelstorleken på min mistral screamer 95L är 5.0-6.4. Har kört runt på mitt 5.3 sen jag skaffade egna grejor(början av sommaren.) Vill nu skaffa ett mindre segel, typ 4.5. Läste i någon tråd här att de rekommenderade segelstorlekarna var satta efter orginalfenan. Skulle detta funka att köra ett 4.5 på min bräda? Ska jag isåfall byta fena till en mindre, vad för slags fena isåfall?

    / Filip

    alexasu svarade 16 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • alexasu

    Medlem
    26 november, 2007 vid 22:06

    helt klart värt ett försök. hur bred är brädan?
    jag kör t.ex. 4.2 på en skate på 100 l, och som är 62 cm bred (minsta rek segel 4.5
    så länge det är plattvatten och inte för choppigt, bår det helt utan problem. har dock 95 kg att sätta emot.

  • filiplomma

    Medlem
    27 november, 2007 vid 06:23

    brädan är 62 cm bred

  • snaffe

    Medlem
    27 november, 2007 vid 06:43

    Har kört 3,7 med min skate på 63cm funkar bra. Det är vattnet som avgör. Är det riktigt stökigt blir det ju klart jobbigt att hålla ner. Väger 72kg.

  • gustav1980

    Medlem
    27 november, 2007 vid 09:46

    Går i precis samma tankar som trådskaparen och funderar över fenan.
    Vill köra 4.5 på Bic Superblast 62 cm bred.

    Vilka tips gäller för fenan om man föredrar fart framför manöverbarhet, 28-30 cm?

  • filiplomma

    Medlem
    27 november, 2007 vid 09:52

    Är det nödvändigt att skaffa en mindre fena i mitt fall? Orginalfenan är 32 cm och sen har jag en sjögräs fena på 27 cm.

  • alexasu

    Medlem
    27 november, 2007 vid 11:34

    27 cm sjögräs anses nog vara rätt stort.
    själv sitter jag med en sjögräsfenequiver på 21 och 25 cm. ska nog skaffa en på 23 och det är nog den jag tänker sätta på 5.0 till 4.2.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 november, 2007 vid 12:35

    Superblast är ju rätt fartorienterad och ska nog köras med lite större segel än t.ex. en freewave med liknande dimansioner, så det kanske inte är helt optimalt med 4.5 på den. Blir nog rätt studsirgt men inte omöjligt. En gång i tiden hade de flesta en och samma bräda för det mesta från 6.0 till 3.5 och det funkade, för något värde på fungera.

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 november, 2007 vid 13:09

    @FilipLomma 430887 wrote:

    Hallå
    Rekommenderade segelstorleken på min mistral screamer 95L är 5.0-6.4. Har kört runt på mitt 5.3 sen jag skaffade egna grejor(början av sommaren.) Vill nu skaffa ett mindre segel, typ 4.5. Läste i någon tråd här att de rekommenderade segelstorlekarna var satta efter orginalfenan. Skulle detta funka att köra ett 4.5 på min bräda? Ska jag isåfall byta fena till en mindre, vad för slags fena isåfall?

    / Filip

    Dessa s.k “rekommendationer” kan tänjas.
    95 liter, 62 cm bred ska inte vara något större problem för ett 4.5 segel. Habo ljung är så här års fullt med sjögräs. Bara på våren finner vi ett sjögräsfritt vatten. Mitt råd är att skaffa en 25 cm weedfena. Kapa sedan ner den till 21-22 cm. En sådan fena har jag kört 4.2-6.2 på. Det fungerar bra! Vill man plana tidigare så kan man kapa ner den till 23 cm istället.

    Det beror helt och hållet på vad du vill göra på vattnet. För freestyle vill man ha mycket slide och glid under brädan. Desto mindre fena desto mer slide. Fast under 21 cm betyder att brädan lätt kan tappa fästet på vattnet. Jag har inte erfarenhet av att svenska freestylare byter fenor ofta. En 21 cm kapad weedfena räcker hela året. Blir dessutom kostsamt att köpa flera fenor.

    /Mattias

  • alexasu

    Medlem
    27 november, 2007 vid 13:29

    eller så kapar du den 27:an du har nu?
    nackdelen med en kapad fena borde ju va att de får sämre sväng i förhållande till sin storlek, så den svepta biten blir rak istället. men många använder som sagt detta i freestyle…

  • filiplomma

    Medlem
    27 november, 2007 vid 14:15

    Mitt råd är att skaffa en 25 cm weedfena. Kapa sedan ner den till 21-22 cm. En sådan fena har jag kört 4.2-6.2 på. Det fungerar bra! Vill man plana tidigare så kan man kapa ner den till 23 cm istället.

    Varför inte köpa en fena som redan är 23 då ?

    Tror jag behåller min 27cm fena till ett större segel i framtiden.

  • babilidoo

    Medlem
    27 november, 2007 vid 19:12

    Du kan köpa en 23 cm weedfena, men det finns dock ingen freeweed fena på 23 cm. Den kortaste ligger på 25 cm, det är just denna som kapas för freestyle. En weedfena kan också kapas men den blir inte lika bra tycker jag. Freeweedfenorna är tjockare och håller bättre i änden. Kolla skillnaderna på freeweedfena och weedfena på surfersworkshop.se

    /M

  • alexasu

    Medlem
    27 november, 2007 vid 21:50

    under 25 ersätts freeweeden af weedwave i tekknosports och t-zones sortiment. mer bakåtsvept. inge bra för freestyle eller?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 4,5 segel på bräda som rek 5.0-6.4 ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.