Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Apelviken fredag eftermiddag

  • gurra1978

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 19:22

    Och de sista. Av vädret att döma på bilderna var det smart att välja att segla på eftermiddagen : )

  • safesurfer

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 19:23

    Första repan då man starta från campingen var det så innåt helvete bying vind, som det ofta är på norväst där. Hatar verkligen då det inte är vind men det rullar ett gäng feta vågor rakt mote en, inte mycket annat att göra än att greppa bommen och hoppas på det bästa. Är så tätt mellan vågorna att man hinner inte starta förens settet är slut och vid det laget börjar man bli lite kall. Blev bättre då man kom sig iväg neråt andra änden på viken iallfall. Kan meddela att det öka på som tusan vid halvfem om det var någon som tyckte det blåste för lite på dan, 4,7 kändes rejält stort i byarna. Skulle vilja höra om det var bättre våger i lejet. Kollade själv in Åsa och där såg det riktigt riktigt bra ut på yttre men jag våga mig inte ut där när det är så kallt, var två tappra vindsurfare på väg ut iallfall.

  • lars_k

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 19:33

    Var inom Åsa där det just vridit upp till VNV, vi drog dock vidare till Apel som var grymt idag!
    Side-off på inre revet:

  • senomar

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 20:25

    varmt och skönt? snart flyttar jag i så fall. Nån som vill köpa ett hus i söderförort och har ett par tre fyra millar över?
    /Tomas

  • gurra1978

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 20:46
    senomar;441082 wrote:
    varmt och skönt? snart flyttar jag i så fall. Nån som vill köpa ett hus i söderförort och har ett par tre fyra millar över?
    /Tomas

    Du lär inte ångra en flytt, i alla fall inte vad gäller seglingen. Det känns som det ofta är 3-5 grader varmare i luften här under vintertid och det är en jävla skillnad på vattentemperaturen. Jag minns spolningarna på Torö under januarimånaden 2005. Det var ju fan hemskt jämfört med här. Det är strongt att segla på Torö vintertid men inte speciellt kul i jämförelse mot vad man får här. För 3-4 mille får du en av de fetare husen precis vid Lejet med havsutsikt.

    Härlig side-off bild förresten.

  • robrox

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 21:44

    Jag var nere en sväng utan kameran idag eftersom jag flytatde och det såg riktigt najs ut , jag kom precis då solen började titta fram jag och och min son Theo satt i bilen i 20 minuter innan vi drog vidare. Fan Gurra bor du på brädan nu för tiden 🙂

    Inga bilder idag men hopaps på att vara med nästa gång, jag drar gärna till åsa och fotar nästa gång ni drar dit såg ju riktigt häftigt ut 🙂

  • ola-h

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 12:49

    @Oåxen 440902 wrote:

    BILD TRE!!!

    Man riktigt ser hur hela brytet bara kokar!

    HUR kom du ut igen? Spolad? Tjusig gipp och sen fullt spätt ut genom det vita? Låt höra.

    Faktum är att det med lite planering inte är så svårt i Åsa, även när det ser ut sådär. I alla fall inte så länge men har hyfsat drag i seglet. Rider man vågen och hamnar mitt på brytet är det bara att bita ihop och köra ut. Möter man set då så slutar det ofta med spolning, men eftersom det inte är så tätt mellan setten så kan man klara även detta. Om man har ridit en setvåg och inte trillar eller fumlar i gippen är det normalt sett inget set när man seglar ut.

    Men säkrare är att antingen försöka rida hela vågen ned i vind och avsluta med en lång bottensväng och droppa av. Då har man fritt vatten ut. Alternativen är att bara rida en eller två svängar av den övre (fetare) delen av vågen och sedan ta rejält med höjd. Då kommer man in i viken och där finns det några ytor med djupare vatten där men kan gippa/slå och ganska enkelt ta sig ut igen.

    Mao, så länge man har kvar lite precision och inte är för trött kan man segla bra många vändor utan att bli spolad. Fast det är klart, börjar man chansladda på de fetaste läpparna så blir det ju ofta spolning direkt, men då ha man ju liksom valt det själv.

    För en klen fegis som mig själv handlar segling i den här sortens förhållanden rätt mycket om planering. Att trilla och bli spolad i onödan kostar helt enkelt för mycket energi. Fast å andra sidan hör spolningarna till, men jag vill så att säga få betalt med en riktigt bra vågträff för att “köpa” spolningen.

    Överlag är det alltså inte så svårt, men hur svårt/jobbigt det bli beror mycket på vilka val man gör och kanske ännu mer på hur bra uppsikt/koll man har på omgivningen.

  • niklas_s

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 13:48

    Riktit skjysta bilder!! De e fan action i sverige vintertid

  • gurra1978

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 15:30

    Här kommer några bilder på lugnet efter “stormen” i Varberg. Det blåste skitbra i morse vid 8-tiden men det regnade. Sen klarnade det upp och blev grymt fint väder. Man borde seglat mellan 8-11 för det var typ klockren sideshore och suveränt cleana små set rullade in i Apelviken. Var det ingen mer som tog lite bilder från gårdagen?

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Apelviken fredag eftermiddag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.