Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädval för att småspeeda?

  • Brädval för att småspeeda?

    Publicerad av j_man på 23 maj, 2007 vid 20:46

    Hej,

    Har nästan bestämt mig för att köpa en ny 06:a eller beggad iSonic 115 (kanske 125?) DRam och skulle gärna vilja ha lite feed-back på mitt val.

    Jag är främst intresserad av att blåsa fram o tillbax med ett 5,5-8,5 segel, väger ca 85kg är lång o halvfumlig, dvs vill ha lite bredd/stabilitet.

    Brädan blir lite av “enda-bräda” (har tillgång till 105L’s freeride gnm ena sonen (jag vet, lite naivt att hoppas på) och 160L gnm familje-freeride).

    Är det något speciellt man ska vara medveten om ang den här valet jmf med att välja t ex JP X-cite ride/Super Sport eller Fanatic Eagle/Hawk? (jag har plöjt liknande trådar på forumet och inser att iSonicen endast kommer till sin fulla rätt med prestanda segel/master). Hursom så verkar den ha bra prestanda per krona.

    Ber om ursäkt om frågan ställts förut, jag har inte hunnit igenom alla iSonic trådar.

    Tack på förhand!
    Janne

    rasmus_w svarade 16 år, 12 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • ola-h

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 07:33

    Jag har en iS101, men väger å andra sidan bara 68, så det kanske motsvarar en 115 för dig. Jag har i princip ingen slalomvana, men seglar mycket våg, så jag har hyfsad OK på fotarbetet och så. Det jag skulle säga om iSonican är att den liksom både är lättseglad och svårseglad. Det som gör den “svår” är att det innan man är van är rätt tekniskt att komma i stropparna (som sitter långt bak och långt ut) och det enda effektiva sättat att segla brädan är att komma i stropparna direkt. Att som på en mer freerideinriktad bräda liksom gradvis flytta bakåt och glida i stropparna funkar inget vidare. Det här gäller både i marginella förhållanden (att komma igång tidigt handlar om mycket om att komma i stropparna och få tryck på fenan) och med i förhållanden med mer vind (man måste i båda stropparna direkt för att få kontroll på brädan).

    Men när man väl står i stropparna och seglar brädan är den oerhört lättkörd, skulle jag säga. Den är helt enkelt väldigt balanserad och det är lätt att känna hur brädan vill bli seglad för att gå fort.

    När det gäller segel så är det säkert så att man inte får ut max av brädan om man inte har extrema slalomsegel, men jag har kört brädan med alla möjliga segel och den funkar faktisk mycket bra även med freeridesegel. Det är en bräda som är extremt lättdriven och inte allt kräver mycket tryck för att gå iväg. Dessutom är brädan så pass “stabil” att man även i lite mer vind kan klara att hantera ett segel som inte är lika superstabilt som ett slalomsegel. Jag skulle alltså säga att det är lite av en myt att brädan kräver extrema segel. Jag har bland annat kör min iS med det supermjuka och inte ens helt genomlattade seglet Hot Superfreak (7.0) och det var grymt skönt. Man kan iofs fråga sig varför man skall ha en så passs prestandaorienteradbräda om man ändå inte går hela vägen och skaffar ett prestandaorienterat segel, men om man har koll på stropptekniken tycker jag iSonic är så pass lättseglad och rolig att man faktiskt kan ha den som mer freerideinriktad bräda. Den är t ex väldigt naturlig att jippa med. Kanske inte lika bra som en bra freeride, men ändå väldigt enkel och smidig i gipparna.

    De mer freeride och supercrossinriktade brädorna du nämner kommer vara avsevärt enklare att komma i stropparna med men inte alls vara lika lättdrivna och effektiva. Gippar tror jag man i princip kan lära sig lika bra på en iS, men just stropptekniken ÄR helt enkelt avsevärt mer komplicerat. Tror du att du kan bemästra den så tycker jag iS är ett bra val. För mig gick det snabbt att få hyfsad ordning på denna teknik, men som sagt är jag en ganska erfaren vindsurfare rent allmänt, även om jag inte just seglat slalombräda.

  • j_man

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 11:45

    Tack för dina värdefulla synpunkter!

    Jag tycker jag har bra koll på stropparna idag, men som sagt allt är relativt….Jag får kanske gnugga det här lite till å se om en mer traditionell freeride alt prestanda dito är ett bättre val.

  • ola-h

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 11:56

    En aspekt av det hela är hur angelägen du är att få ut den extra prestandan från iS. Har du koll på stropparna idag och berädd att inledningsvis lägga lite tid på att jsutera tekniken för att passa iS-brädan så tror jag itne det blir problem. Om du däremot vill kunna känna dig helt bekväm och får ut max av brädan på stört så kanske en freeride blir bättre.

    Nu slalombrädor som iS dykt upp så tror jag freeridebrädorna kommer gå allt mer åt det hållet. I Starboarprogrammet kan man t ex jämföra Carve och S-type. Carve är sedan många år väldigt framgångsrika freeridebrädor, men i praktiken kommer nog ändå de flesta gilla S-type bättre. Om man gillar tester kan men t ex kolla på SURFs test för att se detta. S-type är bättre på allt förutom möjligen avslappnad segling med taskigt med drag i seglet. Bräddesign-folket har helt enkelt blivit bättre på att få ihop olika egenskaper i samma bräda. Jag tror framtidens freeridebrädor kommer glida mer och mer åt prestandahållet och hämta rocker mm från slalombrädorna.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 21:15

    Nu har jag inte seglat en modern slalombräda men har å andra sidan alltid placerat stropparna så långt bak och så nära kanten som möjligt på alla mina brädor, oavsett typ, och så svårt tycker jag inte att det är att kliva i stropparna. På min gamla RRD-racer har jag alltid brädans kant under hålfoten när jag seglar och det är inga störe problem att komma i stropparna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädval för att småspeeda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.