Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cykelkärra?

  • Cykelkärra?

    Publicerad av malibu på 30 juni, 2014 vid 08:39

    Tjena
    Jag bor ju några hundra meter från stranden, så det känns lite onödigt att ta bilen dit (och ibland är det ju någon annan som använder den) så jag tänkte skaffa någon form av cykelkärra. Trodde att det var att google så skulle jag hitta något, men så lätt var det inte… (alternativt suger jag på att googla). Eller, jag hittade en hel del brädkärror, men de flesta verkade säljas i USA med låg chans att hitta återförsäljare på i Sverige.

    Så, är det någon som har något tips?

    1. Jag vill helst inte bygga något själv
    2. Jag vill inte ha någon hipster-kärra för 10.000kr

    Finns det något för mig därute?

    hollister svarade 9 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • hakuna

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 12:25

    Detta är väl en klassiker. http://biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Kanotkarra-25035/
    sen finns det en tråd… *letar*

  • hakuna

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 12:26
  • hakuna

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 12:33

    Den här var ju lite fet också.
    http://www.jula.se/sjosattningskarra-150kg-650385

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 16:02

    NORRLÄNDSKT TILLVERKAD DUBBELSITSIG BARNCYKELKÄRRA – Jag har tyvärr inte kvar någon bild men för ett par år sedan fanns en tråd om detta och då lade jag ut bild på en fungerande lösning – en dubbellsitsig barncykelkärra för två småttingar. Den har jag kört efter el-scotern i ett par år och den fungerar. Man kan lägga bräda och rigg i hyfsat horisontellt läge. Det är bara dra fast paketet med en enda rem. Det blir inget rally ned till viken men det fungerar. Jag hittade denna beg. på Blocket för ett par hundringar. Den har relativt stora hjul vilket ibland kan vara en fördel.

  • badjanne

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 17:29

    Köp inte skitet från Biltema. Skall klara 90 kilo rasar ihop efter ett par turer med två brädor mm

  • electric

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 17:52

    @Badjanne 724577 wrote:

    Köp inte skitet från Biltema. Skall klara 90 kilo rasar ihop efter ett par turer med två brädor mm

    Som jag skrev i din tråd “Bygg Badjannes Surfvagn” så håller jag inte med. I alla fall så har min Biltema-kärran hållit för två brädor, segel, bommar etc. Så om man håller sig till en bräda och ett par segel så tror jag nog den kan duga för turer på ett par hundra meter – åtminstone om man drar den för hand. Lite mer tveksamt kanske att konvertera den till cykelkärra. (Men om man gör det och den rasar kan man ju iaf använda hjulen till nåt eget bygga typ det du gjort …. ).

    /Lars

  • badjanne

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 18:34

    Min nya last är en fullastad kärra som klara transporter på lite ojämn mark. Lars hoppas din skitkärra från Biltema håller en säsong till…….

  • electric

    Medlem
    30 juni, 2014 vid 22:17

    @Badjanne 724581 wrote:

    Min nya last är en fullastad kärra som klara transporter på lite ojämn mark. Lars hoppas din skitkärra från Biltema håller en säsong till…….

    Haha! Skitkärran behövs bara sällan numera eftersom vi nu kan köra bil ända fram till Fituna. Det blir bara typ 2 ggr per säsong på Torö/Käringviken – så den lär få en lång livslängd! Men jag ska rapportera här på Surfzone när den faller ihop (om Surfzone finns kvar då …).

    /Lars

  • malibu

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 07:30

    Tackar. Slog mig att vi har en cykekärra som barnen satt i. Den kanske kan funka. Återkommer…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 11:38

    Malibu – det kan bli bra! Tänk bara på att hitta ett sätt att få grejerna ligga så plant som möjligt. Det kanske går att lösa med fantasins hjälp om inte komstruktionen i sig är plan.

  • malibu

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 11:28

    Kanske en dum fråga, men varför vill jag att brädan ska ligga plant?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 12:12

    Inte alls dum fråga. Jag har dock upptäckt att paketet blir rel. långt i förhållande till kärran. Kärran har ju bara två hjul. Om det ex blir bakvikt så riskerar utrustningen att slå i backen vid ojämnheter. Den kan dessutom bli sladdrig om man inte har jämvikt. När man kör med elscotern kan då ekipaget slänga lite fram och tillbaks.

  • drakglenn

    Medlem
    3 juli, 2014 vid 08:10

    @malibu 724591 wrote:

    Tackar. Slog mig att vi har en cykekärra som barnen satt i. Den kanske kan funka. Återkommer…

    Fungerar utmärkt! (som jag skrev i en tråd här 2005 :smirk: )

    Klart bättre och enklare lösning än att hålla på att svetsa & snickra kärror, förlängde bara röret fram till cykeln, tog väck allt lullull på kärran och klämde på vanlig rörisolering från Jula på kärrans ram, blev hur bra som helst 🙂

    Två brädor, tre segel, mast, bom och stor bag med dräkten i är inga problem för kärran som klarar mer än de 40 kg barn som får sitta i.

    En stor fördel med denna konstruktion är ju att den blir helt platt när man fäller ihop den, jag har min hängande på garageväggen där den tar minimalt med plats. En annan fördel är att den är förankrad lågt i cykel vilket gör att cykel inte välter lika lätt när man lastar (som de kärror gör man förankrar under sadeln), stora hjul med låg friktion är ett annat plus…..

    Kärrorna hittar man ju billigt begagnade….

  • marste

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 08:09

    Jag köpte den här http://www.quiverkaddy.com/ via en brittisk återförsäljare http://www.intramore.co.uk/PB_Special_Offers/pb_special_offers.html
    Ca 3000 med frakt.
    Den är egentligen för surfbrädor där man ställer brädorna på sidan, men det funkar med vindsurf också om man brädan plant och surrar fast övrig utrustning ovanpå. Våtdräkt och småprylar får plats i förvaring under. Det går även att beställa en uppgradering där man breddar kärran och då borde man kunna ställa brädan på högkant och få plats med bom, segel etc utan att surra.

  • safesurfer

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 21:34

    Kan rekommendera carry freedom y-frame. Den har hållit bra i många år för mig.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cykelkärra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.