Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Farter i lättvind/medelvind?

  • pgvirtual

    Medlem
    20 september, 2011 vid 09:32

    Jag tror också att det i praktiken, för vanliga dödliga utan race-segel och överriggning, är en mycket bra prestation att nå 24 knop på halvvind (10 sec glidande medeltal). På slör med vanliga freeride grejer så är 27 knop inte alls tokigt.
    Att komma upp i 29 knop (10 sec) på slör är sannerligen inte alla förunnat, och kräver en ganska tuff satsning (rigga större än vad som känns bekvämt)!

    Man kan nog speeda hyggligt med rätt olika utrustning, själv noterade jag igår 30,99 knop över 10 sec (5*10 dock bara 29.09) med en Exo Cross 106 och ett Gun Future 6.9 segel (utan cambers). Och för några dagar sedan körde jag 29,5 knop över 10 sec med en RRD X-Fire 135 och ett Sailworks Retro 9.0 (utan cambers).

    Men i båda fallen så slörade jag kanske 20 grader under halvvind.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 september, 2011 vid 13:55

    Man tackar för alla bidrag! Jag försöker mig på en sammanfattande summering för halvvind och slör i runt 7-8 m/s, där man inte kör överriggat. Alla är säkert överens om att vågor, chop, repans längd, segel mm har mycket stor betydelse. Det här är ju heller ingen vetenskap utan bara ett försök att hitta något som kan tjäna som underlag när man själv ligger och försöker pressa brädan, dvs vad är möjligt för vanliga åkare?

    HALVVIND – Svårt att nå över 25 knop – man bör vara duktig seglare för att klara det. Svårt att nå över 24 knop. Det går att nå upp till 24-25 knop i plattvatten.

    SLÖR – För att nå över 30 krävs bra utrustning, smal bräda och mod. Det går att nå 25 knop. Det går att nå 26-27 knop. Normalt runt 28 knop.

    Då återstår kryss! Om man pressar höjd i 7-8 m/s – vad är rimligt?

  • swingout

    Medlem
    20 september, 2011 vid 15:28

    Jag funderade lite över just detta i somras.
    Med en RRD FSW på 120 liter, original fena och NP Saber på 7.7 kom jag i upp i dryga 25 knop på slören. Hade “bra tryck” i grejerna och fick verkligen köra koncentrerat, men hade pallat för lite mer vind. Det kändes verkligen som om man åkte fort!

    Döm om min förvåning när jag vid ett annat tillfälle, med precis samma utrustning, sneglade på gps’en och det stod 20 knop när jag “bara” planade runt lite easy på halv vind. Jag tyckte inte als att det kändes så fort.

    Så om skillnaden i känslan mellan 20 och 25 knop är så stor, så vågar jag inte tänka på hur 30 knop ska kännas med ett sådant freeride kit!

  • mahi

    Medlem
    20 september, 2011 vid 15:38

    Vad är det för bräda/segel du kör i filmen?

  • danielt

    Medlem
    20 september, 2011 vid 16:05

    på samma sätt som vid slör är ju farten vid kryss beroende på vilken vinkel man har mot vinden. Med Formula brukar jag ligga runt 13-18 knop. Visst går det att gå bra mycket snabbare, men då tappar man i höjd. Finns väl andra som kör snabbare dock. Tror dock inte att det är så många som kör över 20 knop på kryssen. I så fall går man nog för lågt. Med slalombräda har jag ingen aning.

    /Daniel

  • sunkan_

    Medlem
    20 september, 2011 vid 16:47

    Jag kan ju tillägga att dom gånger jag legat runt 25knop så har det nog blåst omkring 10m/s snarare än 7-8, men det är som vanligt en subjektiv uppskattning + vad jag minns från prognoserna..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 september, 2011 vid 16:49

    Daniel – Precis som Du med Din Formula har jag samma erfarenhet med JP SLW. Den tuggar väldigt bra med höjd i planing men det är svårt att i högsta kryssläge komma över 18 knop.

    Mahi – Om Du menar Kapten K:s film så kör han vad jag kan se på en Isonic 127. Jag hann bara kort titta på filmen utan ljud och har lite svårt att avgöra vilken Starboard den andra killen kör på. Jag fick hem min Isonic 127 i förra veckan och körde på den i söndags. Det är en oerhört lättdriven och lättseglad bräda.

  • kapten-k

    Medlem
    20 september, 2011 vid 21:47
    mahi;670482 wrote:
    Vad är det för bräda/segel du kör i filmen?

    kör på isonic 127 +vapor 9.3+ camelion 36cm weed , klang kör på exocet formula + warp 8.0 + debo 70cm

    Stor skillnad på fena!

  • kinetic

    Medlem
    20 september, 2011 vid 22:40

    Kapten: Härlig film:). Klang verkar få snits på Formula-seglingen, men 8.0 när du kör 9.3 var bra fegt*haha*

  • kapten-k

    Medlem
    21 september, 2011 vid 07:45
    kinetic;670558 wrote:
    Kapten: Härlig film:). Klang verkar få snits på Formula-seglingen, men 8.0 när du kör 9.3 var bra fegt*haha*

    Beror på att han inte hade nån mast, det blåste på rätt bra sen oxå. jag hade helldre kört 7.6 eller 6.7 men det var ingen tid att rigga om.

  • kinetic

    Medlem
    21 september, 2011 vid 10:50

    Kapten: Nu var jag ju inte grav-allvarlig i min kommentar:).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 september, 2011 vid 10:50

    Kapten K – Jag håller med Kinetic om filmen – fin sekvens från Skåne! Dessutom bör kanske fler filmare fundera lite över hur man filmar. Själv tycker jag att det kan vara rätt orintressant att bara se vatten framför en bräd-nos i långa sekvenser och inget mer. De bästa sekvenserna är många gånger när två eller flera åkare kör parallellt, precis som i Ditt inslag. Man får en helt annan känsla av fart – det blir nästan som ett tävlingsmoment mellan de bägge brädorna! (De enda sekvenser som slår dessa är väl i så fall de ur helikopterperspektivet.) Nästa gång kanske någon annan filmar Dig på Isonicen?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Farter i lättvind/medelvind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.