• Föra logg

    Publicerad av nossodo på 6 april, 2009 vid 06:02

    Jag började vindsurfa för runt 20 år sen och har lallat på en hel del. Jag försöker bli mer medveten om hur utrustningen känns och fungerar. Jag tänkte börja föra mer nogrann logg över mina inställningar och hur det känndes vid olika tillfällen.

    Problemet är att jag inte vet hur jag skall beskriva känslan, jag kan säga om det var bra eller dåligt. För stort eller litet segel men inte så mycket mer detaljerat. När man är barn lär man sig ju hur sött, salt, beskt och surt smakar. Vad som är varmt och kallt. Därför kan man beskriva vad något smakar osv. När det gäller vindsurfingen fick åtminstone inte jag någon liknande utbildning.

    Jag hoppas därför att kollektivet skulle ha lust att beskriva känslor inom vindsurfingen mer nogrannt. Ni som för logg, vad beskriver ni i den förutom kvadratmeter, cm och litrar och väder.

    Ett exempel på vad jag menar kom upp i en annan tråd jag skapat. “Seglet känns tungt” Hur då “tungt”? Försök beskriva så deltaljerat som möjligt hur det känns när ett segel är rätt och fel. Fenan är för liten eller för stor. osv. Innan man vet vad man skall känna efter är det som sagt svårt att känna det och beskriva det. Blir bara en hop av sinnesintryck som till slut blir ett inte så konstruktivt “bra” eller ett “dåligt”.

    robin svarade 15 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • frisk

    Medlem
    6 april, 2009 vid 08:29

    Jag är inne på min 26:e säsong i år och den här sporten har ju helt klart gett mig bland de bästa stunderna man kan få, det är bara att vara tacksam att man kan utöva den.
    Nåja, jag har fört lite logg men brukar inte ha diciplin nog att hålla på hela säsongen, dessutom är det ju svårt att sätta på pränt hur man upplever saker men väder/vind/riktning/temp/prylar och kanske någon notis brukar det bli.

    När det gäller riggning och trim så tror jag att det bästa är att prova sig fram och lägga mycket tid på vattnet. Ofta har man för bråttom, det blåser ju och då gäller det att snabbt komma ut på vattnet….sedan kör man med samma trim som förra gången och kanske får kämpa i onödan när det kanske gäller bara någon minuts extra genomgång av inställningarna.

    Mina erfarenheter, (massor har skrivits om detta) men jag tror man oftast får råd i hur många cm trim snarare än i förhållande till kraftcentrum i ett segel.
    Bara genom att trimma extremlägena typ jättebukig / platt segel tycker jag man lär känna hur seglet beter sig på vattnet och ser ut på land för att till slut hitta ett vettigt justerområde för olika vindar.

    Jag tror att bomhöjden är för lite uppmärksammad över lag, ofta jagar vi millimetrar på uthal och nedhal och bomhöjden blir slarvigt “efter din längd” som inte har med saken att göra men kan vara helt avgörande för hur rigg och bräda beter sig.
    Speciellt viktigt tror jag på kraftfulla segel som ofta har kraftcentrum en bit upp och behöver en hög bomhöjd / långa tampar.
    Bommen – upp och seglet känns otroligt mycket lättare och brädan planar tidigare. Precis som tamparnas position så har bommens höjd massor av inverkan. Upp eller ner och balansen ger om seglets kraft antingen ska trycka ner brädan eller lyfta den ur vattnet. Prova en dag du planar lätt och allt känns i balans, flytta ner bommen 10 cm och risken är stor att du inte får upp brädan i planing, känns trög och tung.

    Nu kom jag ifrån ämnet lite men poängen är att experimentera och då ta ut svängarna så blir skillnaderna mer uppenbara och ger ledtrådar till ett perfekt trim.

  • hakuna

    Medlem
    9 april, 2009 vid 08:50

    Nu är jag ringrostig men…
    Nackdelen med hög bom är väl att det är klurigare att få i selen (om man kör sittsele iaf) och setupen blir mer race än trick. Fyll gärna på här!

    Jag har ibland funderat över varför det ibland går superskönt på ett håll men är riktigt tungrott åt det andra. Kanske att man kör i olika vinkel mot vinden?
    Linorna är likadant inställda så gått det går med ögonmåttet och händerna.

    Niclas

  • robin

    Medlem
    9 april, 2009 vid 10:35
    hakuna;539657 wrote:
    Jag har ibland funderat över varför det ibland går superskönt på ett håll men är riktigt tungrott åt det andra. Kanske att man kör i olika vinkel mot vinden?
    Niclas

    Det där tror jag beror på att vinden och vågorna kommer från olika håll, plus att det man tror är halvvind inte alltid är det. Seglar du lite högre upp i vind med vågorna mot dig blir det kämpigare än tvärtom.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.