Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Hel – Polen

Taggad: , ,

  • Hel – Polen

    Publicerad av martinc på 13 augusti, 2014 vid 20:34

    Har någon nyligen varit och surfat på Hel-halvön i Polen?
    Verkar ju mycket fint. Hur är det med uthyrning/skolor (jag är ganska ny i sporten)? Kan man göra sig förstådd på engelska? Jag kan inte ett ord polska.
    Tacksam tips och erfarenheter.
    / Martin

    martinc svarade 9 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • jimmy-t

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 07:50

    Hej
    Hade det nu varit FB hade jag kunnat tagga en som jag vet var där i somras 😉
    Har du FB så gå in på åhus windsurfing club och fråga Patrik Steen

    Jimmy

  • johanvm

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 18:18

    Hej, vi bodde i Wladyslowowo i en vecka i somras. Själva halvön är jättepopulärt surf/kiteställe och då surfar man på insidan av Hel. Där är långgrunt och plattvatten. Standard är att man tar sig ner vid nån av campingplatserna och får stå några timmar för några tior. Det fanns även en gratis parkering på en forbollsplan som verkade vara populär. Det var smockat med folk i bukten jämt. Många kites verkade hålla till i Puck. Ute på udden är det massvis med betalparkeringar och möjlighet att segla i vågor på utsidan, man bör då ha vagn för det var långt att gå. Längs bilvägen på Hel gick en järnväg, så det var inte lätt att komma åt utsidan (annat än på udden). Hels bilväg utgår från en rondell, så det var långa köer om man hamnade i rusningen. Det var för övrigt ofta köigt i Polen då vägnätet är anpassat för den trafik som gällde under kommunisttiden. Längs polska havskusten (bukten ej inräknad) är det långgrunda sandstränder som är jättefina och helt utan rutten tång. Smockat med folk på vissa strandsektioner, men det fanns även glesare delar som var lika fina (de verkar gilla att trängas). Det finns flera surfshoppar i Hel/Wladyslowowo. Engelska funkade bra i princip överallt, någon gång de de springa efter en kollega som kunde översätta. Bortsett från några fisksorter som vi lärde oss utantill, så kunde vi inte ett ord Polska, men det var inga problem. Kvällstid var det ett tivoliliknande folkliv med 1000 tals glada människor i Wladyslowowo.
    Uthyrning/skola var aldrig aktuellt för oss, men jag fick intryck av att det fanns flera att välja mellan. Strax efter rondellen till Hel finns en surfshop med trevlig och pratglad tjej – fråga där, de verkade ha koll.
    MVH!
    /Johan

  • martinc

    Medlem
    15 november, 2014 vid 12:11

    Tack Johan för tips!
    Kom aldrig iväg i år men siktar på försommaren.
    / Martin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Hel – Polen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.