Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Horsfjärden på ost – lördag!

  • Horsfjärden på ost – lördag!

    Publicerad av herr-pelegrin på 30 juli, 2011 vid 15:10

    Återigen en perfekt dag med runt 30 sjömil i planing på Horsfjärden som levererade för 6.5 kvm under hela dagen. Som vanligt med ostlig vind har man marginellt med chop och kan stå på ordentligt på slörbenen! Så nära platt det går att få på en fjärd i Stockholms skärgård. Väster om Adamskären och Vitsgarn/Björnholmen är det nästan alltid bra vatten vid ostlig vind och byarna är dessutom som intentensivast just där. Man har ungefär en repa på en sjömil att bränna på.

    herr-pelegrin svarade 12 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • swe-496

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 17:49

    Rackarns vad du seglar långt. Lite mer än 5,5mil. Det är gott när det finns ytor att segla på och man har en jämn och fin vind..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 18:46

    Man är riktigt mör – fick förslag om wakeboard på kvällen men kroppen avböjde! Hoppas övriga hade en lika fin dag!

  • malteaserr

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 18:54

    Herr Pelegrin, du är minsann en bra säljare. Vart ligger horsfjärden? Jag hittar det inte på kartan.

  • bananen

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 19:02

    Inga ubåtar där ute nu för tiden?

  • htn

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 19:04
    malteaserr;663957 wrote:
    Vart ligger horsfjärden? Jag hittar det inte på kartan.

    http://kartor.eniro.se/query?what=map&search_word=&geo_area=horsfj%C3%A4rden

  • malteaserr

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 19:05
    malteaserr;663957 wrote:
    Herr Pelegrin, du är minsann en bra säljare. Vart ligger horsfjärden? Jag hittar det inte på kartan.

    Eller nu hittade jag. Så det ligger ju precis vid årsta havsbad. Jag kommer kommer gärna och kör där. Vart är själva spoten för NO och SO?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 21:09

    Kul att någon har åldern inne för att minnas ubåtarna! Det var full show på 80-talet när marinen hovrade med sonarer för att hitta de luriga inkräktarna. Jag tillhör skaran som tror att det verkligen var ubåtar oaktat vad Maj Wechselman (eller vad hon nu hette) påstod.

    Jag antar att Ni hittat rätt ställe på sjökort eller karta. Samtidigt vill jag säga att Årsta Havsbad är en spot medan själva stora egentliga Horsfjärden är en annan som ligger lite längre söderut. Från landsidan är jag inte säker på var man bäst kommer ned för att nå ost-nordost-spoten väster om Itsgarn. Om man inte har problem med höjdtagning så går det bra att utgå från Söderby Brygga och kryssa ett par vändor över Horsan. Det fungerar! Annars kanske det kan gå att hitta en utgångspunkt någonstans söder om Berga Örlogsskola, dvs mellan Berga och Söderby Brygga. Om någon hittar ett bra ställe att utgå från så meddela gärna!

    Att ugå från Muskö är inget alternativ för icke tomtägare – det blir garanterat sura miner – Tyvärr! Alla gillar inte ansamlingar med bilar och det är bara enskilda vägar ned till vattnet.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 21:13

    Mittåt – inte Itsgarn utan Vitsgarn!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 16:48

    SÖNDAG HORSFJÄRDEN – Nästan lika bra som lördagen med drag i byarna för 6.5!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 15:32

    Jag har som sagt inte rekat ställe att utgå från landsidan till Horsfjärden vid ostliga vindar men har tittat lite på Eniro-kartan. Det finns ett ställe som heter Sjöngen i Haninge och där ser det ut att finnas väg eller vägar ned mot vattnet. Lite norr om Sjöängen finns en marina. Man ser masterna från Horsfjärden.

    http://kartor.eniro.se/m/a7QyB

    Om Ni ttitar på kartan ser Ni att det kan dra på från nordost ned mot Sjöängen. Plattare vatten finns sedan i lä bakom Vitsgarn.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Horsfjärden på ost – lördag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.