Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur surfa snabbare?

  • hur surfa snabbare?

    Publicerad av surfmad på 30 september, 2007 vid 20:51

    Jag har svårt att klämma ur mer speed och kör oftast långsammast av alla.
    Det som jag brukar tänka på är:
    – försöka hålla brädan plan
    – stänga igen luckan mellan underliket och brädan
    – inte luta seglet för mycket åt lovart så att ytan minskas
    – tänka lite taktiskt hur använda byarna

    Vid racing mot polare försöker jag skota in, vilket gör att min bomhand(clewhand) blir trött fort. Kan man inte skota in utan att bli dra med armen utan låta armarna vila?

    Jag är ingen race-kille utan freeridare som funderar ofta om jag har:
    – fel teknik
    – fel bräda (köpa en bräda som klarar chop bättre? chop=>minskad fart)
    – fel fena (ska jag uppgradera freeridefenan till racefena?)
    Jag är just nu dock inte intresserad av någon riktig speedfart då jag lidit av fartfobi som nybörjare men farten blir mer spännande med tiden faktiskt!

    Funderar även på skaffa filmen “faster”. Nån som vet vart man köpa den i Svea?

    Tacksam för synpunkter

    surfmad svarade 16 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    30 september, 2007 vid 23:45

    @surfmad 419104 wrote:

    Jag har svårt att klämma ur mer speed och kör oftast långsammast av alla.
    Det som jag brukar tänka på är:
    – försöka hålla brädan plan
    – stänga igen luckan mellan underliket och brädan
    – inte luta seglet för mycket åt lovart så att ytan minskas
    – tänka lite taktiskt hur använda byarna

    Sista två punkterna är okej. Tänka taktiskt är lättare sagt än gjort men det funkar. Hålla brädan plan är jag lite osäker på. Stänga igen luckan går att göra på två sätt. Dels genom att flytta fram masten så luckan stängs av sig själv. Förutsätter ett slalom/Race-segel. Dels genom att bara luta riggen bakåt tills seglet tar i. “Stänga” genom att flytta fram masten ger mer fart, det andra sättet ger mindre fart.
    @surfmad 419104 wrote:

    Vid racing mot polare försöker jag skota in, vilket gör att min bomhand(clewhand) blir trött fort. Kan man inte skota in utan att bli dra med armen utan låta armarna vila?

    Ja det kan man. Det är bara att flytta hängseletamparna bakåt så skotar seglet in sig av sig självt.

    Andra saker du kan tänka på: Ta ett lite större segel och vänj dig vid att ha mer drag i seglet. Ger visserligen mest kontrollproblem i byarna men du har fullt drag i vindhålen och det är ofta där man drar ifrån folk.

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 oktober, 2007 vid 10:05

    Det där med att avsiktligt stänga glappet rekommenderar ej Guy Cribb. Kolla hans teknikartiklar på http://www.guycribb.com. Han säger också att det är viktigt att hålla brädan plan om man skall speeda.

  • nlc

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 10:49

    Nu är jag ju inte ens en hobbyspeedare men det jag tycker gör skillnad när man rejsar mot polarna och vill ha högre toppfart är

    • Leta platt(are) vatten att surfa på.
    • Rigga något större segel än vad du skulle vilja ha för max kontroll.
    • Kolla mot lovart och leta vindbyar.
    • När man ser/känner att vindbyn kommer så “sätter man sig” för att få kraften i selen, inte armarna.
    • Om det ändå är nån jävel som försöker sig gå om så pressar man lite till 😉

    Men som sagt, det är orden från en amatör.

  • fluff

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 18:26

    @surfmad 419104 wrote:

    J
    Vid racing mot polare försöker jag skota in, vilket gör att min bomhand(clewhand) blir trött fort. Kan man inte skota in utan att bli dra med armen utan låta armarna vila?

    Flytta bak tamparna?

    Sen har ju formulatråden en bra infodel –
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40129

  • fredrik-ygge

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 20:43

    Förutom att vara ute så mycket som möjligt (vilket man alltid vill förstås) är att köra mot och prata med snabbare kompisar mitt tips nr 1. Du märker genast vad som går snabbare och inte. De ser säkert saker i trimmet av din utrustning och saker i din stance som kan bli bättre.

    Tips nr 2 är att köpa en GPS och testa trimmet vilt. Det är en väldigt nördig form av vindsurfing att köra en repa, stanna och kolla speed, trimma om, köra en repa till, stanna och kolla o.s.v. men det kan inte hjälpas. Det har definitivt hjälpt mig. Utan att se dig är det svårt eller omöjligt att säga saker som att flytta fram eller bak mast, höja eller sänka bom etc.

    Vi hade nyss en diskussion om trim på speed-forumet som tar upp en del saker att tänka på, http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52724. Tyvärr var det ingen av de stora stjärnorna som la sig i och den är lite av “duktiga medelmåttor spekulerar”.

    Edit: Jo, en storfräsare la sig förresten i, 40knots. Möjligen kan han anklagas för att vara mer expert på äldre prylar än nya.

  • getwet

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 05:52

    Ett tips Surfmad är att hänga på 08 swespeedcup när dessa anmäls här på konfen. Även om du inte själv är med på tävling så kommer det att finnas X antal speedare på plats och det är bara att suga i sig information från dessa som mer än gärna delar med sig av kunskaper och erfarenhet.
    Kanske testa en repa med fullblodsgrejer….

    På sydlig vind kan du åka till Fituna (du bor i Sthlm vad jag förstår) och varje gång det blåser hittar du ett gäng speedare där.
    Tror att det är det bästa för dig om du vill ha tips och råd för att surfa snabbare.

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 oktober, 2007 vid 14:02

    @surfmad 419104 wrote:

    Jag har svårt att klämma ur mer speed och kör oftast långsammast av alla.

    http://windsurf.secretspot.se/Speeda.ashx

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 15:15
    Rasmus_W;419128 wrote:
    Stänga igen luckan går att göra på två sätt. Dels genom att flytta fram masten så luckan stängs av sig själv. Förutsätter ett slalom/Race-segel. Dels genom att bara luta riggen bakåt tills seglet tar i. “Stänga” genom att flytta fram masten ger mer fart, det andra sättet ger mindre fart.

    Enligt bra crib och gamla race seglare som min far så är det alltid maximalt bak du ska ha riggen, och då stänga igen. Visserkligen blir det lättare att stänga igen om du har riggen långt fram men du får ett mastfottryck som är längre fram och dvs mer våtyta ? Rätta mig om jag har fel.:

    Om du vill segla enbart fort, bak med riggen längst bak och sen är det bara att trycka på 🙂 Lite våtyta = fart?

    kanske helt fel?

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 15:19

    Hmmm….
    “Korta hängsele linorna”

    Är det verkligen ett måste? Tycker att folk kör olika överallt.. Far min har alltid kört med långa (30″) och därför har jag också lärt mig med så långa. bara att dra upp bomen så det blir lagom istället. Borde jag korta av dem till kanske 24″ och sänga bomen istället?

  • rasmus_w

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 16:29

    @Tim.Eriksson 419384 wrote:

    Enligt bra crib och gamla race seglare som min far så är det alltid maximalt bak du ska ha riggen, och då stänga igen. Visserkligen blir det lättare att stänga igen om du har riggen långt fram men du får ett mastfottryck som är längre fram och dvs mer våtyta ? Rätta mig om jag har fel.:

    Om du har rätt prylar funkar det. Om du bara tar ett godtyckligt vindsurfingkit och ger dig ut och trycker riggen bakåt tills du stänger till mot däcket så finns det stor risk att segeltryckpunkten hamnar en bra bit bakom fenans tryckpunkt och det ger inte fart, bara obalans och spinout.

    Sticker du däremot ut med ett racesegel och mastfoten i rätt läge så kommer raceseglets lågt skurna underlik att stänga till i stort sett automatiskt utan att du behöver luta riggen speciellt mycket bakåt och i det läget betyder stänga till mer fart.

    Att säga att mastfoten alltid ska vara maximalt bak är fetfel. Det stämde på din pappas tid för då utvecklades seglen snabbt i stora steg och i princip varje år hade seglen blivit såpass mycket stabilare att man kunde flytta seglen ännu en bit bakåt, och det gjorde (speciellt i kombination med den tidens långa produktionsserier på brädsidan) att mastfotspositionen alltid släpade efter och därmed var längst bak alltid rätt på den tiden.

    Idag är det inte så. Seglen är ungefär så stabila som materialet tillåter och förndringarna är rätt små och handlar ofta om att designen väger stabilitet kontra andra egenskaper som delvis står i motsats till stabiliteten. Produktionsserierna är korta, det kommer ofta nya modeller och mastskena och rocker är anpassade till moderna segel. Mastfotspositionen är en trimparameter, olika positioner funkar bra i olika förhållanden.

  • surfmad

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 19:31

    Kul att se respons, välkomnande från speedare och bra svar.

    Får mer tid på vattnet är väl egentligen det största bekymret. Det ger en god cirkel, mer tid på vattnet desto mer funderingar desto mer testande och frågande och till slut lite resultat kanske.

    Jag har lätt för att hamna i materialkval istället att ta tag i mina riktiga problem, trimning. Men det känns tyvärr inte så kul att hålla på o trimma. När man kommer till surfet är det oftast “RIGGA” snabbt och sen ut och kör tills man är helt för slut för att åka in och trimma om.

    Formulatråden av Swe1 var helt underbart. Det finns så mycket i Steffo och det känns om det tar en livstid att läsa alla goa inlägg. Det verkar finnas 2 forum enbart för racing(=formula?) och speed. Det har jag inte fattat förräns nu, man har inte varit mogen att ta till sig nåt. För mig var det samma sak, man vill väl åka snabbt i bägge fallen.

    GPS har jag funderat på lite tidigare år då Wallen hade reklam om nån GPS men då köpte jag en hjälmkamera istället. Det var kanske så bra bildkvalitet som jag trodde. Kanske man borde använt pengarna till en GPS istället. Det borde väl finnas en hel del trådar om GPS på Steffo antar jag.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur surfa snabbare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.