• herr-pelegrin

    Medlem
    21 februari, 2012 vid 20:17

    Som en parentes kan nämnas att innan Muskötunneln blev klar i mitten på sextiotalet så gick det två färjor från Söderby Brygga till Mickrum på Muskö. Färjorna hette Lahela och Rune. En av de kaptener som styrde färjorna hette “Jonne” och han var minst sagt begiven på alkohol. En i dubbel bemärkelse dimmig dag inte bar sig bättre än att han styrde rakt upp på den ö som Mården just rundat. Färjan Lahela åkte så pass långt upp på ön att det tog lång tid att få henne loss. Musköborna fick nöja sig att bli transporterade av den mindre färjan Rune…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 februari, 2012 vid 19:20

    Var det någon som var ute och körde på onsdagen eller var isarna för mjuka?

  • kinabalu

    Medlem
    22 februari, 2012 vid 20:28

    Jag och Mården var i Rastaholm och testade Mårdboards.

    Själva isen var helt ok, men det var lite väl mycket vatten på. Ibland undrade man om man verkligen issurfade eller om man inte vindsurfade. Gick nästan små gäss där ibland :). Glad att jag tog torrdräkten på mig i alla fall. Gjorde några sköna vurpor där man gled i full fart, på rygg genom vattenpölarna (jäklar vilka vatenkaskader… Yihaaa!)

    Vinden var byig och kanske 8m/s som max.

    Vi matchade den nya 3-medars med den 4-medars som jag kört på tävlingarna… Berättar snart hur det gick, men nu måste jag iväg en sväng.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 februari, 2012 vid 20:47

    Det var ju ändå ok att det gick att köra i regnet. Vi får väl höra sen vilken bräda som gick bäst?

    Hoppas det hellre blir regn än snö i natt. Sedan verkar det bli väl så milt to-fre och frysa på natt till lö och även natt till sö. Om inte isarna smält bort kan det bli en åkbar helg.

  • marden

    Medlem
    22 februari, 2012 vid 21:36

    Jodå den nya brädan var lite lite snabbare ,det trodde jag inte i dagens före som var rejält mjuk och vatten pölar som var så djupa att det bromsades kännbart.
    Filma lite med mobilen http://m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DJcJM3E56Uc4%26list%3DUUt6uBrG5bdSbHwHN9kH2HdQ%26index%3D1%26feature%3Dplcp&index=1&list=UUt6uBrG5bdSbHwHN9kH2HdQ&feature=plcp&v=JcJM3E56Uc4&gl=SE

  • kinabalu

    Medlem
    22 februari, 2012 vid 21:46

    Jo, det är en imponerande konstruktion han har fått ihop där Mården. 3-medars brädan (Mårdboard 3.0) gick faktiskt ännu snabbare än hans gamla. Den går mycket stabilare och har inga tendenser alls att börja vobbla.

    Vi bytte brädor och bytte segel mm för att vara säkra. Vissa repor gick 3.0:an mycket snabbare och vissa repor kunde vi hålla jämna steg, men i slutändan var den ändå alltid något före. Bland annat tror jag det är den stabila gången som gör det.

    Jag hade en topp på 32.65 med 3.0:an och på den gamla var jag aldrig över 30, men då hade jag mer vind när jag körde 3.0:an så riktigt så stor skillnad var det nog inte.

    Fick till en hyffsad alpha på 22knop, så den gick att gippa med oxå 😉

  • vindsokaren

    Medlem
    23 februari, 2012 vid 13:26

    Då kanske det blir bra på Rasta på lördag.

  • vindsokaren

    Medlem
    23 februari, 2012 vid 17:39

    Var det pryde race som gick fort eller var det bra fart på det andra seglet också
    över 32 i 7 ms de e riktigt fort.
    Kan tänka mej att ett racesegel är riktigt snabbt när det blåser lite.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 08:17

    Kinabalu – Det var ju mycket intressant. Jag tippar att Mårdboard 2.0 i runt 7-8 m/s är drygt 5 knop snabbare är Hibernan. Att sedan 3.0 är ännu snabbare än 2.0 är ju verkligen en SENSATION FÖR EN INNOVATION!

    Jag hoppas få se den live denna säsong, kanske i Linköping 3-4/3! I helgen hoppas jag på kalla nätter och kör på Horsan av bekvämlighetsskäl om förkylningen medger o isen bär.

  • marden

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 09:58

    @vindsökarn vi körde vapor 5,5 , stealth 5,2 och på slutet lite stealth 7,0
    5,5 var liiite kvickare än 5,2 och var det vi körde snabbast med ,7,0an tog vi en kort sväng med på slutet i mörkret och då känndes det helt rätt och jag tror nog det gått liite fortare om vi kört 7,0 hela tiden…så här i efterhand när inte vindprogen levererade var det synd att vi inte testade kinabulas ocamrade 6,7 också
    och vindstryckan är ju ännu svårare att uppskatta på isen så 7 m/s är från observationer typ viva men nu ser jag att bullandömarina hade medel på ca 4 m/s och byar runt 8-9 så toppen kanske sattes i en 10 ..?

    imorrn ser ju vinden lovande ut ,den eviga frågan är vart man matchar det med isen ,själv har jag årets sista bandymatch men efter 15,30 ska jag försöka komma loss ältasjön kanske ???

  • trimmarn

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 15:04

    Jag kör nog södra drevan. jag kollade isen idag och den såg helt ok ut. Nord e ju ganska bra där.
    peder

  • vindsokaren

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 16:48

    Mården coolt med stealt 5.2 borde vara ett snabbt issegel när det brallar på

    Trimmarn:låter bra med drevan imorrn var går du på?

  • trimmarn

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 17:26

    Gårdens bad. Där vi möttes förra året när du testade min bräda.

  • kinabalu

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 19:09
    trimmarn;682214 wrote:
    Gårdens bad. Där vi möttes förra året när du testade min bräda.

    Jag kommer! Var ligger gårdens bad?

  • trimmarn

    Medlem
    24 februari, 2012 vid 19:22

    Gårdens bad i vendelsö: http://kartor.eniro.se/m/9TYwP
    Det går ju köra från Hagtornsv oxo om man vill.

Sida 16 av 59

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.