Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Generella tips och tillbehör!

  • vindsokaren

    Medlem
    13 januari, 2014 vid 17:50

    Ja fast nu vill jag åka och inte mecka.
    Tror att det skulle bli mycket testande av många kombos isåfall.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 januari, 2014 vid 20:11

    Fråga min fru. Jag sa att jag fått hem grå 98-barrels och hon frågade direkt om jag tuggat på dem… Undrar just vem som tipsade om det? Håller med Dig – nu måste vi få is till stan!

  • stoorfaen

    Medlem
    16 januari, 2014 vid 14:35

    Halloj dudes and dudettes! Nu verkar det bli åka av här snart! 🙂 Jag snickrar lite på nästa design och skulle behöva lite hjälp med medar av längre variant. Helt enkelt custom-medar! 😉

    Vet någon vem man kan anlita för sånt, det jag inte fixar själv är att få till stooora radier på själva eggen.

  • marden

    Medlem
    16 januari, 2014 vid 18:29

    Jag funderar på att anlita http://www.slipkliniken.se/contents/sv/d47.html
    Tycker det vore en lätt match för dom?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 januari, 2014 vid 16:55

    50 graderstruckar med 90 A-barrels som man tightar åt funkar bra för slalom. Svänger ung. som en Hiberna på mittläget och är minst lika stadiga. Jag har ju inte kört så många gånger än med dessa truckar men får en känsla av att 50 grader är perfekt. Vad säger Ni som kör på lägre vinkel, ex 44 grader? Är det stor skillnad?

  • vindsokaren

    Medlem
    20 januari, 2014 vid 16:32

    När vi åkte i Falun så kom jag inte runt slalombanan bra med 44graders truckar.Återstår att se svängarna med hög fart med 44graders för min del.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 februari, 2014 vid 14:34

    Den äldre Hibernan från 2009 har en lite speciell variant för att fästa bultarna till medarna. Man har gängor i godset vilket innebär att man först skruvar i bulten och därefter låser den med en låsmutter. Efter några år har jag i tillräckligt hög grad börjat irritera mig på att medarna antingen låser sig eller sitter för löst och vickar lite för att nu till slut göra något åt saken. Det händer inte jämt och inte på alla fyra medarna men det räcker att det blir krångel med en av dem för att det ska påverka åkningen negativt. Nu har jag borrat bort gängorna i godset i stålkonstruktionen (medfästet) och tänker köra som de flesta gör och bara använda en låsmutter.

    I övrigt har jag flyttat fram bakstroppen en bit, slipat ned mittlisten lite och satt en 1,5 cm hög alu-profil som mittskena. Hibernan har ju heller ingen mittskena precis bakom mastfoten och därför har jag satt någon decimeter alu-profil även där i avsikt att få ordentligt stöd för foten precis bakom masten. Om Ni tänker göra något liknande – tänk på att inte slipa ned mittskenan för mycket. Brädan är ju ihålig! Jag har testat skruv i kombination med epoxylim för mittskenan.

    Andrahandsvärdet på brädan må kanske minska efter alla dessa ingrepp men vad gör väl det om prylarna nu kommer att fungera bättre…

    I övrigt kan man ju konstatera att Hibernas gamla truckkonstruktion nog är väl genomtänkt, särskilt med tanke på att den går att reglera i tre lägen. Det finns väl en och annan hembyggare som tittat på Hibernamodellen och tyckt att lösningen är ok.

  • vindsokaren

    Medlem
    5 februari, 2014 vid 18:40

    Pelegrin-dom flesta som kör ledade medar har väl distanser som är 0.1mm
    Tjockare än medarna då kan man dra hur hårt man vill.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 februari, 2014 vid 17:42

    Jag vet att Du har proffsiga grejer med plus 0,1 mm. Kanske blir det att testa Sharp-distanserna i helgen…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 februari, 2014 vid 18:01

    Aktiviteten i forumet Is & Snösurf ligger nu mitt i högsäsongen på en så låg nivå så att man får väl överväga att lägga ner att skriva inlägg men jag gör ändå ett nytt försök….

    SRUB CHANNEL TRUCK – Pekka är nog den som har mest erfarenhet att testa blå Trampa Dampa-dämpare på svarta Scrub som Surfspot säljer. Anledningen till att man kan vilja testa annan dämpare än den svarta som följer med Srub-truckarna är att truckarna kan upplevas väl lösa. Man vill styva upp dem. En channeltruck känns lite annorlunda än en longboardtruck. Man vill ju ha ett jämt tryck i svängarna och inget vingelläge när man tippar brädan. Pekka har kört bra med Trampa Dampa på Ice Cup och vad jag förstår är han nu i Finland och tävlar.

    Själv har jag efter råd från Pekka testat att byta till blå Trampa Dampa på mittläget på Scrubtrucken. Jämfört med den svarta dämparen är skillnaden mycket stor, trots att jag hade den svarta på det yttersta läget. Med Scrubtruck och blå Trampa Dampa på mittläget så får Ni en mycket stabil bräda, vilket ju kan vara något att eftertrakta om man vill slippa vobbel i högre farter. Jag kan tänka mig att det bör funka bra för speed och cruise. För slalom skulle jag nog gå till inre läget för att få en lite livligare bräda som kan mäta sig med longboardtruckarna. För sväng kan man ju även testa att köra mittläget bak och innersta läget fram. Jag har även vita Trampa Dampa som jag inte testat. De är ännu hårdare än de blå.

    Som isarna nu ser ut, efter dag ut och dag in med plusgrader, med kärnis och vatten ovanpå så är det markant skillnad mellan olika medar, En kort smal vass med kan vara svår att komma i gång med medan en längre bredare med, á la Hiberna, glider iväg utan problem. Här kan det vara så att bredden på meden är mer avgörande än längden. Säkert spelar radie och vinkel stor roll. Vilken varabel som är mest avgörande veta jag icke men vid jämförelse mellan smal och bred med så var skillnaden stor.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 15:37

    Jag fick besked av Pekka i dag att Scrub Channel Truck med vita Trampa Dampa på innersta läget fungerar bra för slalom.

    Man kan då anta att det är lämpligt, vare sig man använder vita eller blå Trampa Dampa, att testa med inre läget för slalom och sedan laborera med olika lösningar (inre- och mellanläge) för speed och längre repor. Man kan nog även anta att yttre läget kan tendera att göra brädan väl svårgippad, vare sig man har vita eller blå.

    Det finns nog mängder med varianter för att byta ut dämpare i fjädrarna på channeltrucks. En variant som fungerar är följande:

    Lossa channeltrucken från brädan!
    Skruva loss de skruvar som håller fjädrarna på plats!
    Spänn fast ena sidan (ena fjädern) i en arbetsbänk!
    Peta loss den andra fjädern och akta ögonen när den sprätter iväg!
    Sätt ett mothåll – en kloss – på samma plats som den bortpetade fjädern satt!
    Lossa trycket från arbetsbänken och peta bort den andra fjädern!
    Montera fast channeltrucken på brädan igen!
    Sätt in den ena fjädern med Trampa Dampa-dämparen så långt in det går!
    Belasta channeltrucken med handkraft och sätt in den andra fjädern på plats!
    Lossa channeltrucken från brädan:
    Peta fjädrarna i rätt position med en skruvmejsel och skruva fast skruvarna!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 februari, 2014 vid 16:38

    BARRELS – Om man bara vill köra slalom, fyrmedars med longboardtruckar, går det bra med hårt åtdragna Venom barrels med hårdhet 90 A men glöm att åka stabilt över 35 knop med dessa. Ni kan få vobbel mellan 30 och 35 knop.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Generella tips och tillbehör!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.