Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knäont & kite!?

  • Knäont & kite!?

    Publicerad av sofiia på 9 augusti, 2007 vid 14:17

    Hejsan!
    Har i många år funderat på att gå en kitekurs men har av olika orsaker inte blivit av.
    I år ska det äntligen hända och min fråga till er som kan är hur mycket man använder knäna när man kitar!?
    Opererade korsbandet i början av april och rehabiliteringen är på 6-9 mån.
    Kan tänka mig att man på nybörjarkurserna mest jobbar med att förstå sig på draken och med att försöka vattenstarta.
    Min sjukgymnast säger att det är upp till mig men man blir ju lite fundersam…
    Vad tror ni?
    Ska gå kursen för att jag vill kita nu till vintern på snö!
    Några bra kurser nära gbg?

    Hoppas få några bra råd!

    Ha det fint

    tjoppe svarade 16 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • fate

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 14:21

    Hejsan

    Jag har också lite problem med knäna imellan och jag kan känna av det framförallt när jag åker, på en nybörjar kurs tror jag inte det är så faligt. Jag kände inte av något när jag gick min kurs iaf.

    Det blir ju väldigt mycket vikt på ett ben när man sedan är upp att åka för främre benet ska ju vara rakt.

    Det finns ju en kurs i Askim, jag vet inte om den är bra eller inte men det är nog inge fel på den. Jag har gått hos Mårten i båstad/halmstad och den var bra tycker jag.

  • milkman

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 14:45

    Flest instruktörer för snö finns här: http://www.kiteakademin.se Men det är nog lite tidigt. 🙂
    Du lär dig kitea på snö på en halvdag och efter det kan du både ta höjd och fortsätta själv på ett säkert sätt. Heldagskurser finns, och behövs för en del. Men då brukar halva dagen bara vara åkning.

    Jag opererade korsbandet i Januari och började köra på vattnet i slutet av maj. Jag kör dock fortfarande med Don-Joy skyddet för jag är helt säker på att baksidans muskler inte är starka nog. Mitt tipps är att vänta tills snön och gå kursen då, då tar du inga risker med knät. Det är bra muskelträning på vatten dock, men ger inget åt baksidan tyvärr. Eller på med knäskydd och kör, det går skitbra.
    Alla åker ur stropparna någon gång och tappar du bakfoten så får du rejäl knäck i knät, jag är jäkla lycklig att jag hade skyddet på när det hände mig. Fast det är klart, man kanske inte landar med fart så mycket på en nybörjarkurs:)
    Fredrik kör fina kurser i GBG, Fredrik kan säkert ta hänsyn till ditt knä också. http://www.youkite.se (kör även via kiteakademin.se). Jag tycker också att Mårten är bra, http://www.kiteskolanbastad.se (fast det är ju en bit)

  • patrikol

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 15:09

    Falle i Varberg kör du snabbt ner till.

    http://www.fahlensurf.se/v2/articles/kurser.shtml

  • vallevall

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 15:29

    jag hade väntat 6 mån innan jag gjorde nåt.. Det är bara dumt att riskera det nya korsbandet. Vet flera snowboardåkare som börjat köra för tidigt och det har gått av igen då. Själv väntade jag 6 mån innan jag började åka snowboard och jag har inte haft några problem sen jag gjorde operationen för 2 år sen.

  • samhansson

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 17:10

    oppererade med mitt korsband som hade gått av, i maj i år, klara precis hålla mig nästan 3 månader. tycker det går bra.

    kör med pappaMårten Sveriges bästa instruktör http://www.kiteskolanbastad.se

  • hildingdude

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 22:41

    jag har landad med “rakt” ben efter att ha åkt weakboard och mitt knä är ömt som fan två dagar senare. tror ni att man ska kolla upp de eller att de läker ut av sig själv?

    /Anton.

  • enlighted

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 05:10

    Kan vara värt att kolla upp, jag vet folk som har gått med trasiga knän alldeles för länge utan att kolla upp det. Inget vidare att gå omkring med ett tokigt instabilt knä resten av livet. Så ordna med ett läkarbesök och försök att få till en vanlig röntgen, men även MR!

    Kan även vara menisken (stötdämpande ligament) som har gått sönder, det hade det gjort på mig vilket resulterade i en titthålsoperation med rehab på några månader. Det viktiga är att verkligen komma i gång så fort som möjligt och följa rehabprogrammet så du inte blir sittandes.

    Lycka till med vad det än blir!

  • martin

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 06:18

    Jag tror tyvärr att risken är klart högre vid en nybörjarkurs med kass knä än om man är erfaren kitare som har ont i knät och därför väljer att ta det lugnt. Risken är inte försumbar att du behöver sätta emot ganska rejält mot kiten i något läge när du lär dig att flyga den. Det viktigaste är att verkligen tänka sig för så att man bara åker med kiten och inte håller emot (mot botten alltså). Det kan nog också vara läge att köra lite extra med en riktigt liten kite så att du verkligen får kläm på styrningen innan du ger dig på en större.

  • fate

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 06:22

    Jag kan också rekommendera pappaMårten. När du nu går kurs och var så säg till instuktören att du har ont i knät. Kan vara väldigt bra för en instruktör att veta.

  • selle

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 08:25

    JAg hade problem med mitt knä när jag började kajjta.
    Det som gjorde mest ont var att pulsa rundor i vattnet i motström hela tiden. blir kämpigt.

  • tjoppe

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 12:20

    Kiten överraskar ju några gånger när man håller på och lär sig. Då är det svårt att samtidigt tänka på att vara försiktig med knät (de flesta har ju svårt att sammtidigt tänka på att “inte dra åt sig bommen”).
    Så vänta till snön.

    Mårten och Fredrik är definitivt instruktörer som man kan rekomendera!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knäont & kite!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.