Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolla in Emmas surfblogg!!!!!!!!

  • anna

    Medlem
    10 december, 2008 vid 17:54

    Det kanns bara sa trakigt att det ar viktigare for tjejer att vara ett snyggt objekt an att vara grymma pa att segla.
    Som tjej, om man inte tillhor top 5 i varlden ar det svart att hitta sponsorer, medans det ar desto fler av killarna som kan leva pa sporten genom sponsorer/prispengar mm.
    Det ar kanske en anledning till att det inte ar sa manga tjejer som ar med och tavlar i varldscups tavlingarna. Eftersom det inte lonar sig att ens placera sig top 10. Man far betala allt sjalv och far inget tillbaka.

    Dessutom kanns det toppen att killar som tex Andreas tycker att tex jag, som kom 9a pa den varldscupstavlingen jag var med pa i somras, inte fortjanar att fa prispengar. Eftersom jag seglar kass, eller va da? Kolla in typ vilken annan sport som helst, tjejer kan inte prestera pa samma niva som killar, och darfor ska vi inte halla pa med sporter eller? Jag lagger ner precis lika mycket tid och traning pa den har sporten som vilken annan tavlingskille som helst.

    Jag hade blivit nojd om det bara var 20% av en vindsurfing film/tidning som bestod av tjejer som rockade. Oavsett om det var i stringbikini eller inte.
    Kolla tex in F2s reklam film fran Kap verde. Nina rockar nar hon seglar, men hur mycket av hennes grymma segling visas i filmen?

  • pure

    Medlem
    10 december, 2008 vid 17:56

    >Gör man då en annons med en snygg tjej som står bredvid lite vindsurfings prylar med en liten bikini så är det sexistisk?
    Det är objektifierande då hon inte har med prylarna att göra förutom att vara ett skönhetsobjekt. Framställs hon dessutom som förförisk så är det “sexistiskt”.

    Så alla bilder på personer som inte har med prylen som säljs är objektifierande. Så om jag tar en annons bild på en bil där det står en tant bredvid som inte har något med bilen att göra. Jag tar bilden på tanten men man ser bilen i förgrunden. Är det då objektifierande?

  • speedkenta

    Medlem
    10 december, 2008 vid 17:59

    @flikka 520422 wrote:

    Nytt inlägg igen:
    http://www.barometern.se/blogg/surfbloggen/sa-ni-kanner-er-traffade-nar-jag-dissar-vindsurfande-katbockar(1026354).gm

    Kennet: hahaha 🙂 ja att ha fler läsare än Rydström en månad ligger helt klart på önskelistan!

    Nu fick du en ny rubrik på framsidan:

    Så ni känner er träffade när jag dissar vindsurfande kåtbockar?

    Du är nu på väg att bli alla rödstrumpors idol i Småland
    Och på väg att gå om Rydström.

    Hans nästa rubrik måste bli
    Är trött på alla Kåta fotbollskäringar
    Tyckte faktiskt att du fick fart på konfen den har varit död ett tag

  • benke-2

    Medlem
    10 december, 2008 vid 18:14

    Köra nån PWA damtävling eller inte.
    Har man inte minimumprispengarna 15 000 euro så blir det ingen damtävling.
    Har man inte min 30 000 till herarna blir det ingen herrtävling.
    Alltså måste man ha 45 000 E för att ha dam och Herr-tävling.

    Reglerna för PWA prispengarna är lätt å hitta på PWA hemsidan.
    Är tjejerna fler än 16 får fler prispengar mm. Sen är ju marknaden fri, så man får anordna (nästan) hur många PWA tävlingar (herr eller dam) som man vill, om man har prispengarna.
    Att 8e tjej får samma prispengar som 10e kille på Pozo 1000E (Fimpiga Fimpen i år) känns ju inte så jättedåligt för tjejerna.

  • caffe

    Medlem
    10 december, 2008 vid 18:23
    surfslusken;520437 wrote:
    Jag är både man, vindsurfare och kåt till o från. Dessutom tycker ja om att titta på kvinnor jag finner attraktiva med både mkt o lite kläder på. Så antagligen passar jag in på Emmas definition av en “vindsurfande kåtbock”.

    MEN! Gör allt, eller något av detta mej till än dålig människa?

    ATT jag tycker om att titta på kvinnor som JAG tycker är attraktiva är inget jag själv styr över och de tror jag inte nån annan heller kan påverka själv. Och det är just det som reklamakarna spelar på, genom sex fångar man uppmärksamhet. Sen svarar jag som de flesta andra att detta inte på något sätt påverkar mina köpbeslut, men de gör ju ingen reklam tycker jag. Men de är tyvärr så att reklamindustrin har betydligt mkt bättre koll på vad som påverkar oss och våra köpbeslut än vi själva har, eller erkänner för oss själva. För vem vill va så lätt påverkad? Vi kan snacka o tycka hur mkt vi vill om den här saken. Men nån ändring lär vi inte få se förens reklamindustrin får se tydliga siffror på att sex i reklam INTE genererar pengar!

    Vad vi förstått så tittar du på allt på två ben?

  • surfslusken

    Medlem
    10 december, 2008 vid 18:27

    @CaffE 520468 wrote:

    Vad vi förstått så tittar du på allt på två ben?

    Antalet ben spelar mindre roll, dom ska ju ändå bara vikas åt sidan.

  • pure

    Medlem
    10 december, 2008 vid 18:37

    @Anna 520463 wrote:

    Det kanns bara sa trakigt att det ar viktigare for tjejer att vara ett snyggt objekt an att vara grymma pa att segla.
    Som tjej, om man inte tillhor top 5 i varlden ar det svart att hitta sponsorer, medans det ar desto fler av killarna som kan leva pa sporten genom sponsorer/prispengar mm.
    Det ar kanske en anledning till att det inte ar sa manga tjejer som ar med och tavlar i varldscups tavlingarna. Eftersom det inte lonar sig att ens placera sig top 10. Man far betala allt sjalv och far inget tillbaka.

    Dessutom kanns det toppen att killar som tex Andreas tycker att tex jag, som kom 9a pa den varldscupstavlingen jag var med pa i somras, inte fortjanar att fa prispengar. Eftersom jag seglar kass, eller va da? Kolla in typ vilken annan sport som helst, tjejer kan inte prestera pa samma niva som killar, och darfor ska vi inte halla pa med sporter eller? Jag lagger ner precis lika mycket tid och traning pa den har sporten som vilken annan tavlingskille som helst.

    Jag hade blivit nojd om det bara var 20% av en vindsurfing film/tidning som bestod av tjejer som rockade. Oavsett om det var i stringbikini eller inte.
    Kolla tex in F2s reklam film fran Kap verde. Nina rockar nar hon seglar, men hur mycket av hennes grymma segling visas i filmen?

    Prispengar och så vidare hade ju inte funnits i samma utsträckning om det inte fanns sponsorer. Sponsring är ingen välgörenhet utan man betalar för att få fram sin produkt/tjänst genom att en idrotts kvinna eller man promotar den. Eftersom kvinnor inte kan tävla mot män så har man en egen klass för kvinnor och eftersom standarden på själva utövandet är sämmre så väljer männen som konsumerar mest idrott på TV att inte titta på detta om det inte är så att kvinnorna är snygga på samma sätt som tjejer uppskattar snygga fotbollsspelare.

    Det är vi konsumenter som styr i slutändan. Så om dom som konsumerar mycket sport (oftast män) skulle sluta titta på tex herr fotboll och bara titta på damfotboll så skulle garanterat damfotbollen generera mer pengar.

    Men som jag påpekade innan med Beckam som exempel så är det ju även inom herr idrotten som utseended genererar pengar det är bara att det är mer påtagligt i kvinnliga idrotter eftersom dom som konsumerar idrott är i största utrsräckning män.

    Så här är det ju det fungerar i samhället och det bästa man kan göra rent psykiskt är ju att acceptera det. Jag tror inte att världen kommer att förändras på kort sikt utan det är ett arbete som tar lång tid och framförallt handlar det om att få in mer tjejer i idrotten och du och Emma är bra förebilder för detta för tex vindsurfingen. Ju mer kvinnor som utövar idrott desto mer kvinnor konsumerar ju idrott och på så sätt blir det pengar i kvinnlig idrott och då blir det mer fokus på prestation istället för utseende.

  • caffe

    Medlem
    10 december, 2008 vid 18:49
    surfslusken;520469 wrote:
    Antalet ben spelar mindre roll, dom ska ju ändå bara vikas åt sidan.

    Även om du hittar en sådan mellan dem?

  • stewen

    Medlem
    10 december, 2008 vid 19:14

    Det är visst vinter, regnigt och vindstilla… Hehe:smile:

  • surfslusken

    Medlem
    10 december, 2008 vid 19:19

    @CaffE 520473 wrote:

    Även om du hittar en sådan mellan dem?

    Inga konstigheter, de är bara till o vika undan den me för full access.
    Man har väl hanterat 18cm klitoris förr.

  • svennebanan

    Medlem
    10 december, 2008 vid 20:02

    @pure 520464 wrote:

    Så alla bilder på personer som inte har med prylen som säljs är objektifierande. Så om jag tar en annons bild på en bil där det står en tant bredvid som inte har något med bilen att göra. Jag tar bilden på tanten men man ser bilen i förgrunden. Är det då objektifierande?

    Kan man väl säga, men risken för att tanter ska känna sig utnyttjade i bilreklam känns som högst marginell;)

  • rmz

    Medlem
    10 december, 2008 vid 20:17
    TDK;520278 wrote:
    Fast Emma är ju ändå rätt med i svängen och borde nog veta ganska bra att It´s All about The Money!
    Tror nog att hennes sponsorer också hellre ser henne surfandes i en bikini än shorts och rushguard.. Men vad vet jag…

    Kasta sten i glashus?
    http://www.emmajohansson.nu/Bilder/surf/DSC_3623.jpg

  • styret

    Medlem
    10 december, 2008 vid 20:54

    Pure: Som vanligt när det här kommer upp så kör du världens enklaste, vanligaste och dummaste motargument.
    -Men killar har det lika djävligt! Killar förväntras också vara snygga! Det r lka synd om killar!

    I det läget Emma beskriver här, jag vet inte vem bruden hon pratar om är eller hur hon seglar, är det så att det är en tjej som får förmåner just pga sina looks och inte sina seglingskunskaper.
    Vi kan jämföra det med om din favorit David Beckhamn skulle få mindre pröjs än en sämre men snyggare fotbolls-spelare. Inte så att han skulle få extralön för ett modellkontrakt vid sidan om eller så utan att dom spelade i samma klubb och klubben ansåg att det var bättre att kvinnor fick lite ögongodis på planen än att de som var intreserade av fotboll fick se bra spel.

    rätt?

  • staffomania

    Medlem
    10 december, 2008 vid 21:10
    styret;520516 wrote:
    Pure: Som vanligt när det här kommer upp så kör du världens enklaste, vanligaste och dummaste motargument.
    -Men killar har det lika djävligt! Killar förväntras också vara snygga! Det r lka synd om killar!

    I det läget Emma beskriver här, jag vet inte vem bruden hon pratar om är eller hur hon seglar, är det så att det är en tjej som får förmåner just pga sina looks och inte sina seglingskunskaper.
    Vi kan jämföra det med om din favorit David Beckhamn skulle få mindre pröjs än en sämre men snyggare fotbolls-spelare. Inte så att han skulle få extralön för ett modellkontrakt vid sidan om eller så utan att dom spelade i samma klubb och klubben ansåg att det var bättre att kvinnor fick lite ögongodis på planen än att de som var intreserade av fotboll fick se bra spel.

    rätt?

    Nu är det ju snarare så att Beckham får MYCKET mer pengar än spelare som är bättre än honom (i samma lag). Detta beror ju till del på hans sexappeal och hypen kring honom och hans fru.

  • calle_b

    Medlem
    10 december, 2008 vid 22:23

    @surfslusken 520489 wrote:

    Inga konstigheter, de är bara till o vika undan den me för full access.
    Man har väl hanterat 18cm klitoris förr.

    Det var en rejäl klitoris, den är annars runt 10 cm, där en mkt liten del syns i jämförelse…

    kanske denna kan vara något?
    http://www.umo.se (ungdomsmottagningen på nätet)
    Bläddra gärna runt, det finns till och med en “Panik – lämna sidan” om det skulle bli jobbigt läge. Bra sida, med lite info kring det vi tjafsar om.

    Ok, angående Google-annonsen, trist läge att surfzone inte kan påverka det.
    Tycker jag…

Sida 7 av 15

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolla in Emmas surfblogg!!!!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.